شهردار رشت در بازدید از لندفیل سراوان: اگر مشکل مالکیت زمین رفع شود تا سه سال آینده شاهد استقرار پروژه زباله سوز در رشت خواهیم بود

0 164

شهردار رشت در بازدید از لندفیل سراوان: اگر مشکل مالکیت زمین رفع شود تا سه سال آینده شاهد استقرار پروژه زباله سوز در رشت خواهیم بود

عصرکاسپین / شهردار رشت برای دپوی زباله های بیمارستانی در لند فیل سراوان به رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تمام بیمارستانها مکلف به خرید و نصب دستگاه زباله سوز و امحای زباله های عفونی در محل بیمارستان خود هستند.

دکتر ناصر حاج ‌محمدی در جریان بازدیدهای هفتگی از دفنگاه زباله سراوان با اشاره میزان‌ پیشرفت اقدامات اصلاحی در این‌ منطقه اظهار کرد: لندفیل سراوان رشت از بهترین لندفیل های کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر شهرهای شمالی به دلیل محدودیت فضا و مشکلات مربوط به زمین، با مشکل دفن و دفع بهداشتی زباله مواجه هستند گفت: این‌ معضل از سالهای بسیار دور تا به امروز در شهرهای شمالی همچنان وجود دارد.

شهردار رشت سپس خاطر نشان کرد: دولت لایحه ای مبنی بر توجه ویژه به مساله پسماند ها در سه استان شمالی کشور را تنظیم کرده و خرید دستگاه زباله سوز را در هیئت وزیران مصوب کرده است.

حاج محمدی افزود: دو استان شمالی دیگر نسبت به دستگاه نصب زباله سوز اقدام‌ کردند که در یکی از شهرها این پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: رشت، سومین شهری بود که دستگاه زباله سوز برای آن در نظر گرفته شد اما نداشتن زمین و مشکلات‌ زیست محیطی این شهر را در تنگنا قرار داد.

شهردار رشت با بیان اینکه‌ مطالعات زیست محیطی برای نوع زباله سوزی که قرار است در رشت نصب شود صورت‌ گرفته است، تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام شده، در نهایت برای رشت دستگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی یعنی سه خط ۲۰۰ تنی در نظر گرفته شد.

حاج محمدی با بیان اینکه برای ایجاد تصفیه خانه شیرابه های زباله دفنگاه سراوان نیز از منطقه دپوی زباله بیش از چهار هزار و ۲۰۰ تن خاکبرداری انجام شد، اضافه کرد: پس از این میزان خاکبرداری تاکنون حدود یکهزار کامیون مصالح شن و مخلوط شن، برای ایجاد تصفیه خانه شیرابه زباله مصرف شده است.

وی ادامه داد: با اقدامات و برنامه ریزی های صورت‌ گرفته، این تصفیه خانه می تواند به میزان سه لیتر بر ثانیه شیرابه تولیدی را تصفیه کرده و به آب قابل استفاده تبدیل کند.

شهردار رشت در ادامه تصریح کرد: به موازات این خط تصفیه سه لیتری، باید خط سه لیتری دیگر نیز ایجاد کرد که بتواند شش لیتر شیرابه تولیدی را تصفیه کند.

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته، حجم بسیاری از زباله ها غربال شده و بخش های قابل تبدیل به کمپوست جدا گردیده و بخشهای غیرقابل تبدیل گل به کمپوست، سوزانده می شوند‌ که این روش الگویی بسیار مناسب برای کاهش حجم زباله است.

حاج محمدی با بیان اینکه بزرگترین دستگاه کمپکتور کشور نیز برای استفاده در دفنگاه سراوان رشت خریداری شده است، خاطر نشان‌ کرد: این دستگاه با کم کردن حجم زباله، از دپوی آن با حجم بسیار زیاد، جلوگیری می کند.

وی با گلایه از برخی انتقادهای غیر کارشناسی از روند فعالیتهای انجام گرفته در لندفیل سراوان، تولید زباله را برای شهری همچون رشت، اجتناب پذیر دانست و با اشاره به روند تولید زباله تا مرحله امحا گفت: بهترین اقدام برای کاهش تولید زباله توجه به تعالیم دینی ما در ارتباط با پرهیز از اسراف و مصرف کمتر است.

شهردار رشت بر لزوم تفکیک زباله از مبدا نیز تاکید کرد و گفت: امکانات تفکیک سازی از مبدا ناچیز بوده و فرهنگ سازی در این زمینه به نحو مطلوب انجام نگرفته است از اینرو تمام دستگاه های اجرایی باید پسماند ها را جداسازی نموده و در جهت تفکیک پسماند های خشک از تر اهتمام بیشتر بورزند.‌

حاج محمدی متوسط میزان تولید زباله در رشت را روزانه ۸۰۰ تن عنوان کرد و گفت: البته وضعیت اقتصاد کنونی و کاهش توانایی افراد در میزان خرید، بر روند کاهش تولید زباله تاثیرگذار بوده به طوری که میزان تولید زباله، هم اکنون روزانه ۱۰۰ تن کاهش یافته است.

شهردار رشت تفکیک زباله را موجب کاهش میزان بخش عظیمی از زباله دانست و گفت: فرهنگ سازی، هماهنگی و همفکری دستگاه ها و نهادهای مختلف نیز نقشی ویژه در کاهش میزان زباله ها دارد.

وی افزود: شهرداری نیز در حد توان خود به کاهش میزان زباله ها و آلودگی های ناشی از آن تلاش می کند.

شهردار رشت با اشاره به قرارداد این شهرداری با شرکت تی تی اس از پنج سال پیش برای نصب دستگاه زباله سوز نیز خاطر نشان کرد: اعتباری افزون بر ۳۸ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص داده شده است و هزینه اجرای آن نیز در مجموع نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و تامین اعتبار آن در زمره وظایف اصلی دولت است.‌

وی با بیان اینکه در تامین اعتبار این‌ پروژه هیچ نگرانی وجود ندارد، افزود: مشکل اصلی مربوط به مالکیت زمین اجرای پروژه است که هم اکنون در حال بررسی و برطرف شدن مسئله هستیم و تنها اگر روند تامین اعتبار پروژه به درستی پیش رود، به نظر می رسد می توان تا سه سال آینده شاهد استقرار دستگاه زباله سوز در رشت بود.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد از زباله ها در شهرهای شمالی کشور تر و بقیه خشک هستند که در صورت نصب دستگاه مخلوط سوز، قادر به امحا ۶۰۰ تن زباله به صورت مستقیم خواهیم بود و هم اکنون قسمت هایی از دستگاه مخلوط سوز نیز خریداری و وارد کشور شده است.

شهردار رشت همچنین با توجه به اقدامات مناسب صورت گرفته در زمینه کارخانه کود آلی شهرداری رشت گفت: در کارخانه کود آلی دو سوله شش هزار متری در دست ساخت با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی هستیم.

حاج محمدی هزینه ساخت دو سوله یاد شده را ۱۴ میلیارد تومان اعلام‌ کرد و گفت: از این مبلغ پنج و نیم‌ میلیارد تومان توسط دولت تامین شده و مابقی نیز باید به وسیله شهرداری رشت تامین و پرداخت شود.

وی افزود: با ساخت این سوله ها و افزایش ظرفیت تبدیل زباله ها به کمپوست، مشکل حجم عظیمی از زباله های شهر رشت برطرف خواهد شد.

شهردار رشت همچنین در ارتباط با وجود برخی زباله های بیمارستانی در منطقه سراوان از بی خطر شدن اینگونه زباله ها پیش از دپو در این‌ منطقه خبر داد و گفت: طبق قانون، بیمارستانها مکلفند نسبت به امحای زباله های بیمارستانی اقدام کنند و کمک شهرداری در جمع آوری این گونه پسماند ها هرگز دلیلی بر انجام ندادن وظایف قانونی آنان نیست.

حاج محمدی خطاب به رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان گفت: وی موظف به قرار دادن دستگاه زباله سوز در همه بیمارستانها است.

وی همچنین یادآور شد: هرگونه زباله عفونی بیمارستانی نباید اجازه خروج از بیمارستان را داشته باشد بلکه باید در همان‌ مکان امحا گردد.

شهردار رشت گفت: باید با هماهنگی شورای تامین از این پس هر بیمارستان نسبت به امحای زباله های عفونی خود اقدام کند و شهرداری هم باید به سمت تحویل نگرفتن اینگونه زباله ها پیش برود.

حاج محمدی با توجه به دشواری کار در زمینه پسمان دها و لندفیل سراوان خاطر نشان کرد: باید به تمام کارکنان این‌ مجموعه و تلاشگران آن، کارت رشادت و ایثار تعلق بگیرد.‌

وی در پایان‌ متذکر شد: مهمترین‌ مشکل شهرداری رشت مشکل اعتبار و بودجه است و مسئولان باید برای تامین اعتبارات شهرداری رشت همکاری لازم را اعمال کنند.

گفتنی است در این بازدید، علیرضا حاجی پور رئیس سازمان مدیریت پسماند های شهرداری نیز حضور داشت.‌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + پانزده =