ماجرای دانشجوی تقلبی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چه بود؟

0 306

ماجرای دانشجوی تقلبی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چه بود؟

عصرکاسپین / دستگیری یک دانشجوی تقلبی که به صورت غیرقانونی در کلاس‌های رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی حاضر می‌شد حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشت. در روزهای گذشته شناسایی و دستگیری این دانشجوی قلابی در دانشکده دندانپزشکی در سرتیتر خبرهای دانشگاهی قرار گرفت.

این دختر ۲۲ ساله که حدود یک سال در کلاس های دندانپزشکی بدون گذراندن آزمون کنکور یا سنجش علمی دیگر حاضر می شد، مدعی است با پرداخت مبلغ میلیونی و به واسطه یکی از افراد سرشناس در دانشگاه با تکیه بر پشتوانه های علمی خود در این رشته پذیرش شده است.

وی که به مدت اندکی بازداشت شده در بازجویی ها مدعی شد به رشته دندانپزشکی علاقه فراوان داشته و به پشتوانه علمی خود در سایر کشورها وارد دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی شده است.

همچنین، بر اساس بیانیه شورای صنفی دانشکده این دانشجو مدعی شده است که یک دانشجوی پولی است که با پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان صندلی دندانپزشکی شهید بهشتی را خریداری کرده است.

نکته قابل توجه این است که این دانشجو نما حدود یک سال در کلاس ها حضور یافته و ضمن کسب نمره بالا در برخی دروس، در امور فرهنگی و خیریه دانشگاه فعالیت پررنگی داشته است.

واکنش مسئولان دانشگاه شهید بهشتی

اندکی پس از انتشار خبر دستگیری دانشجوی قلابی در فضای رسانه ای کشور، مسئولان دانشگاه شهید بهشتی در واکنش به آن، وی را فردی کلاهبردار خوانده که با سوء استفاده از فضای ورودی مخصوص بیماران وارد دانشکده دندانپزشکی شده و در فضاهای آموزشی حضور یافته است.

به گفته برخی دانشجویان دانشگاه نیز، این دختر از نبود حضور و غیاب در کلاس ها سوء استفاده کرده است.

محسن دالبند رئیس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در این رابطه عنوان کرد: فردی کلاهبردار چندی قبل با سوء استفاده از فضای ورودی مخصوص بیماران وارد دانشکده دندانپزشکی شده و ضمن حضور در برخی فضاهای آموزشی، اقدام به تبلیغات در فضای مجازی کرده و خود را به عنوان دانشجوی نخبه این دانشگاه معرفی کرده است.

وی گفت: این فرد با برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی و حتی برخی شبکه های تلویزیونی اقدام به تبلیغات شخصی خود در رابطه با مشاوره های کنکور و برنامه ریزی آموزشی کرده است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی ضمن رد هرگونه ارتباط آموزشی این فرد با دانشکده اظهار داشت: نامبرده فاقد هرگونه سابقه در سامانه های یکپارچه آموزشی و بایگانی پرونده های آموزشی دانشگاه است و هیچگونه رابطه ای اعم از آموزشی و مشابه آن با دانشکده دندانپزشکی ندارد.

کیانوش جهانپور نیز مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: در حال پیگیری جزئیات این موضوع هستیم و مسئولان حراست باید پاسخگوی نحوه ورود و خروج این فرد در دانشگاه باشند. اگر جعل مدرکی در حوزه آموزشی و دانشجویی اتفاق افتاده باشد با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

از انتشار ویدئو در فضای مجازی تا خروج از ایران

به گزارش ایرنا، این دانشجوی قلابی به دنبال اظهارات مسئولان دانشگاه مبنی بر حضور غیرقانونی اش در دانشگاه، در صفحه مجازی خود با ۶۵ هزار دنبال کننده اقدام به انتشار ویدئو و ادعاهایی را مطرح کرد.

او مدعی شد که از هیچ راه غیرقانونی وارد دانشگاه شهید بهشتی نشده و دانشگاه به سبب اعتبار علمی به وی مجوز داده است.

وی گفت: دانشجوی قلابی نیستم و از هیچ راه غیرقانونی وارد دانشگاه شهید بهشتی نشدم. با رزومه و اعتبار علمی مجوز ورود به دانشگاه را گرفتم. در کشور آلمان و دبی اعتبار علمی دارم و به دلیل اعتبارم از معتبرترین افراد دانشگاه مجوز افتخاری گرفتم.

ساعاتی پس از انتشار ویدئوها، وی تمامی پست های صفحه خود را پاک کرد و با انتشار پستی خبر از ترک و خروج از ایران داد. این دانشجوی غیرقانونی در متن این پست مدعی شد که اسیر بازی شطرنجی شده که آبرو و آرامش وی را هدف قرار داده است از این رو ایران را ترک می کند.

حضور دانشجوی تقلبی در صدا وسیما

حاشیه های حضور این دانشجوی تقلبی به اینجا ختم نشد و پای صدا وسیمای جمهوری اسلامی نیز به میان آمد. این فرد پیشتر به عنوان دانشجوی نخبه و رتبه برتر کنکور در یکی از شبکه های صداوسیما با هدف راهنمایی به داوطلبان حضور یافته بود.

چگونگی راهیابی این دختر به برنامه تلویزیونی و تعریف و تمجید مجری برنامه از وی، پرسشی است که در اذهان بسیاری به وجود آمده است. آیا صدا وسیما پیش از دعوت میهمانان و راهیابی آنان به برنامه سابقه و کارنامه رسمی آنان را به طور دقیق بررسی نمی کند؟ صدا وسیما بر اساس کدام کارنامه معتبر سنجش و آموزش کشور یا رتبه ای مشخص، این دختر را به برنامه خود دعوت کرده است؟ آیا روابط این دختر امکان راه یابی به برنامه های مهم تلویزیونی را فراهم ساخته است؟

فروش صندلی در دانشگاهها داریم یا نداریم؟

موضوع پیش آمده در دانشگاه شهید بهشتی بار دیگر پای مافیای صندلی فروشی در دانشگاه ها را رسانه ای کرد به گونه ای که وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری نیز به این موضوع واکنش نشان دادند. اگرچه این مسئولان به طور مستقیم به وجود این پدیده در دانشگاه های ایران اذعان نکرده اند اما به شکلی غیرمستقیم خواستار برخورد با جریان های فروش صندلی در رشته های دانشگاه های به ویژه علوم پزشکی ها شده اند.

در این رابطه، سعید نمکی وزیر بهداشت با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود با اشاره به دستور خود مبنی بر برخورد با جریان‌های فساد در کنکور پزشکی و فروش صندلی دانشگاه، از ارسال نتایج بررسی‌ها به قوه قضائیه خبر داد.

وی در صفحه شخصی خود نوشت: سه ماه قبل پس از مقابله با اخلالگران در حوزه دارو، دستور برخورد با جریان‌های فساد در کنکور پزشکی و فروش صندلی دانشگاه را هم صادر کردم. تاکنون نتایج مهمی حاصل شده و به زودی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد. عوامل قدرت و فساد در هر سطح و جایگاه بدانند ما تا آخر این راه خواهیم رفت.

منصور غلامی وزیر علوم نیز با رد پدیده صندلی فروشی در دانشگاه ها گفت: اگر هم موردی در این زمینه مشاهده شود جرم متخلفان از طریق قوه قضائیه قابل پیگیری است.

وی می گوید: دانشگاه‌های دولتی با توجه به اینکه بر اساس ضوابط و آئین‌نامه‌های مدیریتی اداره می‌شوند و سلسله مراتب اداری در این مراکز وجود دارد، بنابراین هیچ کسی صاحب امضای طلایی نیست که بخواهد تخلفی با عنوان فروش صندلی انجام دهد.

وقوع این ماجرا دست کم بار دیگر زنگ خطر معضل صندلی فروشی در دانشگاه ها و تضییع حق بسیاری از متقاضیان به ویژه در رشته های پزشکی را به صدا درآورد. این در حالی است که مسئولیت نحوه حضور این دختر علاقه مند به رشته دندانپزشکی و بررسی مدارک قبولی وی بر عهده مسئولان دانشگاه است. اینکه چگونه امکان حضور در کلاس و جلسه امتحان و رد نمره وجود دارد در حالی که این دانشجو به گفته مسئولان دارای کد دانشجویی نبوده است.

پرسش های فراوانی از این ماجرا به همراه فقدان اثبات ادعاهای این دختر و همچنین مسئولان دانشگاه بدون پاسخ مانده است. به طور حتم این دختر تنها کسی نیست که با پول و پارتی امکان نشستن روی صندلی های دانشگاه های معتبر کشور در رشته پرطرفداری مانند دندانپزشکی را یافته است.

اگرچه با یک جست و جوی ساده در اینترنت امکان دستیابی به افرادی که صندلی دانشگاه را خرید و فروش می کنند فراهم می شود اما اکنون زمان آن فرارسیده است تا مسئولان دانشگاه ها و مراجع قضایی کشور جریان های موجود در دانشگاه ها را شناسایی کنند تا حق هیچ یک از دانشجویانی که با سال ها سختی و زحمت امکان حضور در رشته مورد علاقه خود را می یابند، تضییع نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 18 =