اولین نشست میزکالایی بادام زمینی گیلان برگزار شد

0 94

اولین نشست میزکالایی بادام زمینی گیلان برگزار شد

عصرکاسپین / به گزارش واحد روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان؛ محمد فیض سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان در اولین جلسه میزکالایی بادام در اداره صمت شهرستان آستانه اشرفیه با تاکید بر لزوم رونق تولید محصول بادام و استفاده از ظرفیت بازار اوراسیا گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در سال ۲۰۱۴ و با توافق میان کشورهای بلاروس، روسیه، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان شکل گرفت و براساس پیمان این اتحادیه، تعرفه گمرکی در تجارت کالایی بین اعضای آن صفر است. ایران نیز در اردیبهشت ماه سال گذشته توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه امضا کرد.
سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان افزود: این موافقنامه شامل ۸۸۲ قلم کالاست که ۳۸۰ قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است .
با اشاره به ظرفیت ۴۰۰ میلیارد دلاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بیان داشت: پیوستن به یک بازار ۱۸۰ میلیون نفری، بازار وسیع با فرصت‌های صادراتی فراوان برای ایران بوجود خواهد آورد و در این بین میتوان برای محصول استراتژیک بادام زمینی در کنار سایر محصولات شرایط صادرات را فراهم نمود.
وی ارزش افزوده تبدیل بادام زمینی به فرآورده های گران قیمتی چون محصولات آرایشی، بهداشتی و شیمیایی را به مراتب بیشتر از تبدیل بادام زمینی به فرآورده های غذایی عنوان کرد و گفت: قطعا این کار ارزش افزوده بیشتری در صنایع مرتبط و وابسته به بادام زمینی ایجاد خواهد کرد.
در ادامه محمدرضا حامیان رئیس اداره صمت استانه اشرفیه پیرامون لزوم حمایت از تولید محصول بادام در آستانه اشرفیه گفت: فرآوری حرفه ای و کشت مکانیزه بادام با توجه به اقلیم مناسب آستانه اشرفیه می تواند اقتصاد گیلان را متحول کند. در این بین مهم‌ترین معضلات و مشکلاتی که هم‌اکنون در مسیر تولید بادام‌زمینی وجود دارد،‌ سنتی بودن فرآیند کشت این محصول در آستانه اشرفیه است و کمبود صنایع فرآوری مرتبط در گیلان نیز از دیگر موانع موجود محسوب می‌شود.
حامیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از۸۰ درصد بادام زمینی ایران را بادام‌کاران شهرستان آستانه‌اشرفیه تولید و روانه بازارهای مصرف می‌کنند.
درپایان روسای اتاق اصناف و جهادکشاورزی شهرستان همراه با کارشناسان این حوزه اعلام داشتند: آستانه اشرفیه به علت برخورداری از زمین‌های حاصلخیز حاصل از رسوب آبرفت رودخانه سفیدرود، قطب نخست تولید بادام زمینی در کشور است. به غیر از این منطقه، محصول بادام زمینی گیلان در شهرستان‌هایی نظیر رشت، تالش، رودبار‌ و بندرانزلی نیز به مقدار متنابهی کشت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 1 =