مدیر کل حفاظت از محیط زیست گیلان : مجموعه شهرداری و مدیریت شهری لاهیجان نشان دادند که برای مدیریت پسماند شهرستان برنامه دارند.

0 170

مدیر کل حفاظت از محیط زیست گیلان : مجموعه شهرداری و مدیریت شهری لاهیجان نشان دادند که برای مدیریت پسماند شهرستان برنامه دارند.

عصرکاسپین / قربانعلی محمد پور در نشست بررسی وضعیت پسماند و دفن زباله تموشل لاهیجان که در دفتر فرماندار این شهرستان برگزار شد، افزود: یکی از دغدغه هایی که برای توسعه استان باید ببینیم لحاظ کردن مدیریت پسماند است، یعنی نمی توانیم برای گردشگری استان خودمان در آینده برنامه داشته باشیم و پسماند در آن لحاظ نشود.

وی اضافه کرد: کاری که از شهردار لاهیجان دیدیم و برنامه ها را مشاهده کردیم ، اینکه یک سال پیش خودمان برنامه ها مصوب کردیم و پیشرفت خوبی دیده شده و گزارشی که مشاور شهرداری ارائه کرد نشان می دهد که مجموعه شهرداری و مدیریت شهری لاهیجان برای مدیریت پسماند شهرستان برنامه دارند.

وی با اشاره به کمبود زمین در محل دفن زباله به احداث تصفیه خانه شیرابه در تموشل اشاره کرد و گفت: اتفاقی که افتاده در مقیاس نمونه نشان می دهد بر اساس آزمایش های صورت گرفته بر روی خروجی تصفیه شیرابه محل دفن زباله تموشل ، بی او دی از ۱۰ هزار امروز به ۴۰۰ رسیده و طی تفاهم و قرار داد شرکت مشاور با شهرداری قرار شده خروجی تصفیه شیرابه به آب کشاورزی استاندارد تبدیل شود، و نظارت هم بر عهده محیط زیست استان و شهرستان است. و وقتی به ۴۰۰ می رسند معنی آن آین است که با فرصت بیشتر به عدد پایین تر هم می توان رسید

وی گفت: کاری باید اتفاق بیفتد اینکه همه شیرابه های محل دفن منتقل و تصفیه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این جلسه ای که با حضور مدیران ذیربط و شورای تامین شهرستان تشکیل شده بود از پسماند به عنوان اصلی ترین چالش استان گیلان و استان های شمالی یاد کرد و اظهار داشت: به دلیل بالا بودن آب های سطحی و اقلیم استان پسماند اساسی ترین موضوع در گیلان است که در اولویت قرار دارد.

علی اوسط اکبری مقدم با اشاره به اینکه مشکل پسماند گیلان در درازمدت قابل حل است و از برنامه های آینده محسوب می شود ادامه داد: در سال های گذشته در این زمینه غفلت شده درحالی که در گذشته این معضل می توانست با منابع اعتباری کمتری حل شود ولی در حال حاضر به منابع اعتباری زیادی نیاز دارد و در بازه زمانی کوتاه مدت نمی توان نسبت به حل آن اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به موضوع برداشت شن و ماسه و ریختن آن روی زباله های دپو شده اشاره کرد و گفت: مهندسی رودخانه های گیلان بحث مهمی است و بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون گیلان با آن مواجه است برداشت از رودخانه ها و تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها و نبود آبخیزداری در بالادست است.

مقدم با اشاره به اینکه برون رفت از معضل زباله ها و حل آن در کوتاه مدت امکانپذیر نیست تاکید کرد: حوزه معاونت عمرانی استانداری آمادگی دارد که در موضوع حل معضل زباله ها و تصفیه شیرابه زباله شهرستان لاهیجان کمک کند تا اگر مشکلی وجود دارد، آن را رفع نماید.

وی گفت: از کاظمی شهردار لاهیجان و همکاران ایشان تشکر می کنم که از بازدید قبل که خیلی هم دور نیست بعد از آن اقداماتی داشتند که تصفیه شیرابه در آن محل نصب کردند که نتایج آزمایشگاهی آن اعلام خواهد شد و اقدامات خوبی انجام شده است مشاور اخذ شده و مطالعاتی برای رینگ جمع آوری شیرابه انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان افزود: در بحث تفکیک از مبدأ با توجه به توانمندی مسعود کاظمی شهردار لاهیجان، شهرداری لاهیجان می تواند پیش قدم ترین شهرداری استان گیلان در این زمینه باشد و با توجه به اینکه شهردار لاهیجان در حوزه عملیاتی نسبت به شهرداران دیگر استان برتر هست بحث تفکیک از مبدأ اگر به درستی اتفاق بیفتد حجم زباله ما به زیر ۵۰ درصد خواهد رسید.

وی تفکیک از مبدا را یکی از راه های کاهش زباله دانست و یادآورشد: در شهر رشت دو درصد زباله ها تفکیک از مبدا صورت می گیرد و پنج درصد آن نیز توسط زباله جمع کن ها انجام می شود می شود .

وی با بیان اینکه در کوتاه مدت بحث تفکیک و کمپوست باید جدی پرفته شود، افزود:از محل سفر ریاست جمهوری به گیلان منابعی در حال توزیع هستیم که قول می دهم به لاهیجان به صورت ویژه نگاه کنیم چون لاهیجان مهم است و عروس شهرهای ایران است و عروس شهرهای ایران را نباید با زباله آرایش کنیم.

فرماندار لاهیجان نیز در این جلسه گفت: بزرگترین موضوع رسیدگی به معضل زباله تموشل لاهیجان نبود زمین است که اگر اعتبار باشد ولی زمین نباشد مشکل حل نمی شود.

سیداسماعیل میرغضنفری افزود: تهیه زمین برای دفع زباله یکی از دغدغه های مسئولان شهرستان است و تاکنون با تشکیل جلسات متعدد اداره کل منابع طبیعی گیلان در زمینه واگذاری زمین همکاری نکرده است.

شهردار لاهیجان هم با ارائه گزارشی فعالیت این شهرداری را برای بهبود وضعیت محل دفن زباله و احداث تصفیه خانه شیرابه تشریح کرد و گفت: همه ما دغدغه محیط زیستی داریم و تاکنون در مورد حل معضل زباله لاهیجان نه تنها هیچ اعتباری به شهرداری پرداخت نشده بلکه علیه شهرداری شکایت هم شده است.

مسعود کاظمی افزود: هم اکنون شیرابه زباله های لاهیجان در محل تموشل برای تصفیه به یک شرکت واگذار شده که نیاز است همه کمک کنند تا این کار به حد قابل قبولی برسد.

وی با بیان اینکه باید از دستگاه قضایی و محیط زیست و رییس شورای تأمین که به دغدغه های شهرداری توجه کردند قدردانی نمایم، گفت: ما دی ماه سال گذشته تعهداتی برای بهبود وضعیت محل دفن زباله دادیم که امروز به رغم عدم همکاری برای تأمین زمین جدید از تعهدات خود جلوتر هستیم.

کاظمی گفت: با شرکتی نوآور برای تبدیل شیرابه به آب قابل استفاده برای کشاورزی مذاکره و به اجرا رسید و منتظر دریافت نتایج آزمایشگاه هستیم.

شهردار لاهیجان با بیان اینکه پنج شهر و ۳۰۰ روستا زباله های خود را در تموشل می ریزند،خواستار توجه استانی و ملی برای حل مشکلات این منطقه شد و از حمایت های مدیرعامل پسماند استان و معاون عمرانی استاندار قدردانی کرد.

کاظمی در ادامه از رسانه ها برای کمک به فرهنگ سازی در زمینه پسماند و تفکیک زباله قدردانی کرد.

رئیس شورای اسلامی لاهیجان گفت: درحالی که زباله‌های چند شهر استان به محل دپوی پسماندهای لاهیجان واقع در تموشل انتقال داده می شود ولی هیچ پاسخگویی وجود ندارد.

جواد نجار تمیزکار در جلسه رسیدگی به معضلات پسماندهای تموشل لاهیجان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در فرمانداری این شهر تشکیل شد، گفت: اداره کل منابع طبیعی و برخی ادارات استانی در پاسخگویی به روند حل معضل پسماند لاهیجان کوتاهی می کنند.

وی خواستار پاسخگویی شهرداران شهرهایی که زباله های آنها در منطقه تموشل لاهیجان ریخته می شوند، شد و اظهارداشت: وقتی مسئولان و شورای شهر لاهیجان مورد تهاجم فضای مجازی قرار می گیرند، بگذارید حداقل پاسخگوی شهر خودشان باشند درحالی که زباله های چند شهر دیگر نیز به محل دپوی پسماندهای لاهیجان ریخته می شود و هیچ پاسخگویی وجود ندارد.

رئیس شورای شهر لاهیجان گفت: اگر قرار است همه مشکلات ، حرف خوردن ها ، انتقاد فضای مجازی ، همه گرفتاری ها و پشت سر گویی ها برای اعضای شورا و شهرداری لاهیجان باشد ، پس بهتر است فقط زباله این شهرستان در محل دپوی لاهیجان دفع شوند.

وی با اشاره به کوتاهی برخی ادارات در انجام مکاتبات اداری تصریح کرد: مکاتبات ادارات استانی حداقل باید تسریع داده شود؛ برای یک آزمایش شیرابه شش ماه نامه نگاری می شود ولی جوابی داده نمی شود.

اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز نسبت به این بخش از سخنان رئیس شورای شهرلاهیجان واکنش نشان داد و گفت: باید معلوم شود که این نامه ها به کجا ارسال می شوند که به آنها جوابی داده نمی شود.

وی اضافه کرد: مسئول ارسال مکاتبات اداری دستگاه اجرایی هستند و نباید این نامه نگاری از سوی بخش خصوصی باشد و اگر هم انجام شده ، باید مشخص شود که کدام اداره پاسخ نداده تا مورد بازخواست قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان قبل از این جلسه به همراه مدیرکل محیط زیست استان و مسئولان شهرستان از محل دفن زباله تموشل بازدید کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − پنج =