دکتر حسین نحوی نژاد ‌‌‌‌؛ مشاوره ژنتیک فرصت طلایی پیشگیری از معلولیت فرزندان

0 175

دکتر حسین نحوی نژاد؛
مشاوره ژنتیک فرصت طلایی پیشگیری از معلولیت فرزندان

عصرکاسپین / مدیرکل بهزیستی گیلان با تاکید بر ضرورت توجه خانواده ها به مشاوره ژنتیک گفت: مشاوره ژنتیک فرصت طلایی برای شناخت عوامل خطرساز برای پیشگیری از به دنیا آمدن کودکان دارای نقصان ژنتیکی است.
مدیرکل بهزیستی گیلان دکترحسین نحوی نژاد روز یکشنبه ۱۰ آدر به مناسبت فرارسیدن سوم دسامبر روز جهانی معلولان در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان در رشت افزود: مشاوره ژنتیک در بهزیستی قدمت حداقل ۳۰ ساله دارد که با تلاش این سازمان ، قانونگذار این مهم را در برنامه توسعه الزامی کرده است.

وی با بیان این که در زمان حاضر ۹ مرکز مشاوره ژنتیک در گیلان فعال است، اظهار داشت: زوجین قبل از بارداری برای پیشگیری از انواع معلولیت ها شامل نابینایی، ناشنوایی ، جسمی و حرکتی و غیره می توانند از مشاوره ژنتیک در این مراکز تحت نظارت بهزیستی استان بهره مند شوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به برنامه ها و اقدامات بهزیستی گیلان برای پیشگیری از معلولیت هایی از جمله ناشنوایی و نابینایی خاطرنشان کرد: ناشنوایی معلولیت شدیدی است که قدرت ارتباط فرد با جامعه را از بین می برد، بنابراین سالانه غربالگریحدود ۲۴ هزار نوزاد برای پیشگیری از ناشنوایی از سوی بهزیستی انجام می شود.

وی اجرای پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) را از دیگر برنامه های بهزیستی برای پیشگیری از نابیایی عنوان و اضافه کرد: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح شامل غربالگری بینایی، بینایی سنجی و چشم پزشک انجام می شود و کودکان (سه تا شش) سال مشمول این طرح در سه مرحله شامل غربالگری اولیه و بینایی‌ سنجی و در صورت حاد بودن به چشم پزشک ارجاع داده می‌ شوند.

دکتر نحوی نژاد در ادامه نشست خبری با اشاره به آمار حدود ۴۶ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی گیلان اضافه کرد: از این تعداد معلول تحت پوشش بهزیستی استان، حدود ۲۷ هزار نفر مستمری ماهانه دریافت می کنند.

وی تعداد مراکز شبانه روزی نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در گیلان را ۳۷ مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: در زمان حاضر، دو هزار و یکصد نفر در این مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند و از خدمات لازم بهره می برند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به فعالیت ۳۳ مرکز روزانه معلولان و ۱۸ مرکز ویزیت در منزل در استان خاطر نشان کرد: یک هزار نفر از خدمات مرکز روزانه معلولان و ۸۰۰ سالمند، معلول و بیمار روانی مزمن از خدمات ویزیت در منزل برخوردار هستند.

وی با بیان این که در زمان حاضر پنج مرکز توانبخشی مبتنی بر خانواده در استان گیلان فعال است، اظهار داشت: در این برنامه اعضای خانواده و یا داوطلبان از آموزش های لازم برای خدمات مراقبت معلولان در منازل را فرا می گیرند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به فعالیت ۷۲ تشکل با بهزیستی استان بیان داشت: ارائه خدمات به ۱۵ هزار معلول را به این مراکز واگذار کرده ایم.

سوم دسامبر مصادف با دوازدهم آذرماه روز جهانی معلولان نام گرفته است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − هفت =