تبعات ناگوار دگزامتازون و کورتون برای بیماری آنفلوآنزا

0 97

تبعات ناگوار دگزامتازون و کورتون برای بیماری آنفلوآنزا

عصرکاسپین / مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در مورد نامه ای که علوم پزشکی به پزشکان برای ممنوع بودن تجویز دگزامتازون برای بیماری های آنفلوآنزا ارسال کرده گفت: این یک توصیه علمی بود که شاید دانسته ها کمرنگ شده و باید یادآوری شد؛ همچنین کورتون می تواند تبعات وخیمی در این بیماری داشته باشه و این یادآوری شد.

رضا فدوی در نشست خبری آنفلوآنزا اظهار کرد: دستگاه تنفسی انسان به دلیل تماس مستقیم با فضای خارج از بدن در معرض ابتلا به بیماری قرار دارد.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: آنفلوآنزا بر دو نوع است و نوع ساده آن ۹۵ درصد بیماران را تشکیل می دهد و غیر ساده که پنج درصد را شامل می شود؛ آنفلوآنزا شدید که ریه ها را درگیر می کند.

وی با اشاره به علائم آنفلوآنزا بیان کرد: شروع ناگهانی بدن درد، سرفه، سردرد و… بخشی از علائم هستند.

فدوی در ادامه بیان کرد؛ روند ابتدا فرد با آنفلانزا معمولی و بعد به آنفلوآنزا حاد و شدید مبتلا می شود؛ تنگی نفس و کاهش سطح هوشیاری عدم توانایی خوردن و آشامیدن، افت فشار خون و عدم کاهش تب بعد از سه روز برخی از علائم آنفولانزا شدید است.

رضا فدوی در ادامه بیان کرد: خانم های باردار، افراد کمتر پنج یا بالای ۶۵ سال و کسانی که به نحوی مبتلا به نقص ایمنی هستند بیشتر در معرض خطر قرار دارند

وی افزود: آنفلوآنزا در جامعه سه مدل است تک گیر که ممکن است در فصل گرما هم اتفاق بیافتد، نوع دیگر اپیدمیک است که در فصول پاییز و زمستان در دو یا سه هفته به حداکثر می رسند و بعد از دو یا سه ماه به وضعیت عادی باز می گردند.

فدوی خاطر نشان کرد: در جریان اپیدمی فصلی آنفلوآنزا یک تا ۱۰ درصد مبتلا شوند و از این تعداد یک تا پنج درصد دچار نوع شدید آن شده و در بیمارستان بستری می شوند و از بین بستری شدگان فقط پنج تا ۱۰ درصد ممکن است جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به شرایط آزمایشگاهی تشخیص این بیماری که در ۲۰ سال قبل وجود نداشته و فقط در تهران میسر بود اما اکنون در اصفهان هم وجود دارد، گفت: بهداشت یک خصلت کلی دارد که خیلی ساده و موثر است.

فدوی ادامه داد: واکسن هر ساله در چهار مدل تهیه می شود که البته هیچ واکسنی صد درصد پیشگیری نمی کند.

رضا فدوی بیان کرد: تزریق واکسن از شهریور ماه شروع و تا پایان فصل سرما مفید است؛ پنج کارخانه این واکسن ها را در جهان تولید می کنند که فقط ظرفیت پنج درصد جهان را شامل شده و در کشورهای غربی بیشترین مصرف را دارد؛ به دلیل محدویت در تولید بهتر است خانم های باردار، افراد بالای و کسانی که بیماری مزمن دارند از واکسن استفاده کنند.

وی با اشاره به وضعیت واکسن در داروخانه ها گفت: این بیماری اقبال عمومی به خرید واکسن را ایجاد کرده که ممکن است محدودیت در ارایه ایجاد شود

رضا فدوی بیان کرد: در ویروس ها هر چی تشابهه بیشتر باشد و هر چه ویروس واکسن با بیماری در جامعه شباهت بیشتری داشته باشد بهتر اثر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در اقلیم اصفهان در آذر و نوروز دو زمان اساسی برای آنفلوآنزا است.

فدوی در مورد احتمال تعطیلی مدارس بر اثر آنفلوآنزا گفت: بحث تعطیلی مطرح نبوده و اگر دانش آموزی مبتلا شد در منزل استراحت می کند و تا ۲۴ ساعت بعد از قطع تب به مدرسه نمی رود و لذا حد نصابی وجود ندارد.

وی در مورد نامه ای که علوم پزشکی به پزشکان برای ممنوع بودن تجویز دگزامتازون برای بیماری های آنفلوآنزا ارسال کرده گفت: این یک توصیه علمی بود که شاید دانسته ها کمرنگ شده و باید یادآور ی شد؛ همچنین کورتون می تواند تبعات وخیمی در این بیماری داشته باشه و این یادآوری شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + نوزده =