آیا به عنوان مدیر راضی به شفاف سازی هستیم!؟

0 133

عصرکاسپین /امروزه شفافیت یکی از واژه‌های پر کاربرد میان مسئولین و رسانه‌هاست و مردم نیز در مورد آن صحبت‌های بسیاری شنیده‌اند. امّا از آنجا که شفافیت مفهومی بدیهی و ساده تلقّی می‌گردد، افراد از کنار تعریف آن می‌گذرند و به ابعاد مختلف آن نمی‌پردازند . اولین فایده تلاش برای ایجاد شفافیت، ایجاد و افزایش اعتماد عمومی است.
در شرایطی که جامعه ، افکار عمومی و بسیاری از رسانه ها به دنبال شفافیت در خصوص فعالیت های دستگاههای اجرایی و سازمان ها هستند ، ادارات و نهادهایی هستند که در امر شفافیت پیشقدم شده و گامهای اولیه را در این خصوص برداشته اند و با محرم فرض کردن جامعه ، فعالیت های خود را به صورت شفاف و در دسترس بر روی پرتال خود قرار داده اند تا رسانه ها و افکار عمومی در جریان امور قرار گیرند.
اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان اولین نهاد از ادارات استان است که در حوزه تسهیلات و خدمات ارائه شده، اسامی کلیه دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر در قالب طرح تکاپو و همچنین کلیه دریافت کنندگان تسهیلات مشاغل خانگی را بر روی سایت خود قرار داده است.
مراجعه کنندگان به سایت اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان گیلان در بخش مربوط به “شفافیت ارائه خدمات” میتوانند جداول مربوط به تسهیلات ارائه شده اشتغال روستایی و عشایری و پشتیبان مشاغل خانگی ، رتبه بندی استانها در خصوص تحقق برنامه های عملیاتی ششماهه سال ۹۸ و نظرسنجی عملکرد مدیریتی این اداره کل رامشاهده کنند.
بر اساس این جداول ،این اداره کل در بازه زمانی شش ماهه نخست سالجاری در خصوص تحقق برنامه ی عملیاتی خود از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با امتیاز ۹۴.۹۶ درصد، رتبه ی پنجم را در بین ۳۱ استان کشور بدست آورده است .
این اداره کل در راستای سنجش علمی و میزان دقیق رضایتمندی کارکنان این اداره یک نظرسنجی را به همت دانشگاه گیلان از کارکنان خود انجام داد که نتایج آن حاکی از آن است که همه ی فعالیت ها به صورت شفاف و در راستای هم افزایی و تکریم ارباب رجوع صورت گرفته است و جا دارد که این موارد الگویی برای سایر دستگاههای اجرایی شود تا موضوع شفافیت را در سرلوحه ی کار خود قرار دهند و از این نظر از فسادهای اداری و شبهاتی که در خصوص عدم شفافیت رخ خواهد داد پیشگیری کنند. لازم به ذکر است که گزارش کامل این نظرسنجی در پورتال اداره کل در بخش شفاف سازی قابل دسترسی است.
از مهمترین اهداف شفافیت ، ارائه حق اطلاعاتی مردم، پاسخگوکردن مسئولان، مشارکت مردم و اصلاح مشکلات و ساختارها و از همه مهمتر جلوگیری از ایجاد نطفه‌ فساد با ارائه‌ اطلاعات درست و به موقع است که باید در قالب‌های مناسب و قابل تحلیل ارائه شود که استفاده‌پذیری آن در سطح مناسبی باشد . در مفهوم شفافیت، اطلاعات «باید» کامل و جامع با فرمت‌های مناسب ارائه گردد.
از مهمترین فواید تلاش برای ایجاد شفافیت، ایجاد و افزایش اعتماد عمومی ، فعال کردن نظارت همگانی ، پیشگیری از فساد ، استفاده از توان متخصصان و بهره‌گیری از خرد جمعی در کشف راه‌حل‌های مؤثر است که میتواند منجر به حل مشکلات و رفع موانع مدیریتی گردد.پیامدهای دیگری مثل «بهبود عملکرد بخش عمومی، ارتقاء کارایی، افزایش پاسخگویی، افزایش اعتماد مردم و تأثیرگذاری آن‌ها در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها» را می‌توان از نتایج شفافیت دانست.
این کار نیک که ادارات استانی در راستای تنویر افکار عمومی و شفاف سازی، اطلاعات و عملکرد خود را به مردم به عنوان ولی نعمتان جامعه بازگو کنند می توان بخش عظیمی از راه مبارزه با فساد را رقم بزند که این امر مستلزم عزم جدی و راسخ مدیران را در دستگاه ها می‌طلبد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =