اطلاع از قیمت کالا ابتدایی ترین حق مصرف‌کننده است/ پویش”بدون قیمت نخریم” به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

اطلاع از قیمت کالا ابتدایی ترین حق مصرف‌کننده است/ پویش"بدون قیمت نخریم" به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

0 255

عصرکاسپین/ به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان محمد درویش کردار در جلسه پویش مردمی”بدون قیمت نخریم” با حضور دستگاه‌های مرتبط از جمله تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و سایر اعضا در سازمان صمت گیلان برگزار شد اظهار داشت: آغاز اغلب تخلفات صنفی با عدم درج قیمت کالا و فقدان شفافیت در حوزه قیمت است .
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گیلان اطلاع از قیمت کالا را ابتدایی ترین حق مصرف‌کننده دانست و عنوان کرد: در این راستا هوشیاری و مساعدت شهروندان بسیار حائز اهمیت است و پیوستن به پویش مردمی # بدون قیمت نخریم و اشاعه و فرهنگ سازی این موضوع باعث پیدایش یک نظارت همگانی در سطح بازار است.
درویشکردار از روسای اتحادیه های اقلام پر مصرف در سطح بازار خواست با نصب تراکت و آگهی در واحد صنفی در اشاعه این پویش فعال شوند و همزمان اتاق اصناف تذکرات لازم را نیز به صنوف جهت رعایت موضوع داشته باشند و اذعان کرد:بیش از ۴۶ درصد تخلفات صنفی تاکنون در سال جاری مربوط به عدم درج قیمت کالا بوده که لازمه توجه و اهتمام جدی تر به این موضوع است.
وی بر استفاده از تمامی ظرفیت ها در راستای تقویت و فرهنگ سازی این پویش از جمله فضای مجازی و حقیقی اتاق‌های اصناف، شهرداری ها و انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان سراسر استان تاکید و عنوان کرد: برای نهادینه کردن این موضوع همه نهادهای مرتبط باید پای کار باشند و بیش از گذشته با جدیت با متخلفان برخورد نمایند.
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گیلان، آحاد مردم را رکن اصلی این پویش دانست و تاکید کرد: مردم شریف، ضمن نخریدن و مقاومت در برابر کالای بدون قیمت، می توانند این تخلفات را به سامانه تلفنی۱۲۴ این سازمان و ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.
محمد ابراهیم کتابچی، معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی استان گیلان نیز در این نشست به خلأ قانونی در خصوص جرایم بیشتر برای عدم درج قیمت اشاره و عنوان کرد: جرایم لحاظ شده در قانون به حد کفایت بازدارنده نیست متاسفانه برخی از کالاها از مبادی تولیدی اصلی دارای قیمت نیستند و بارها با آن استان‌ها در این رابطه مکاتبه شده است.
وی تاکید کرد: قیمت هیچ کالایی شناور نیست و همه موظف به درج قیمت هستند و گاهاً بر اساس قیمت گذاری در ستاد تنظیم بازار و کمیسیون نظارت با درصد بسیار اندکی به روز رسانی میشود.
کتابچی تاثیرگذاری آموزش در کنار کار نظارتی را دو چندان دانست و گفت: باید فرآیند به نحوی تعریف شود که مردم کمتر به نظارت قهری عادت کنند و نقش انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی در امر آموزش صاحبان صنوف برای کاهش تخلفات مهم است.
معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی استان گیلان مقرر نمود: ابتدا با اولویت بندی کالاهای پرمصرف و بعضاً پوشاک و مواد غذایی این پویش انجام شود و استمرار بازرسی‌ها و جدیت در تشکیل پرونده‌های تخلف برای کارآمدی این پویش اثر بخش خواهد بود.
در ادامه ساسان والافر، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان در پایان این نشست به ظرفیت‌های قانونی این پویش اشاره کرد و گفت: در ماده ۵ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و در ماده ۶ قانون تعزیرات حکومتی و همچنین در ماده ۱۵ قانون نظام صنفی به صراحت به عدم درج قیمت به عنوان تخلف آشکار تاکید شده است و نیازمند شفافیت در قیمت به عنوان فرهنگ عمومی هستیم.
والافر از آموزش اصناف به عنوان یک مولفه نهادینه سازی درج قیمت یاد کرد و اظهار داشت: آموزش می تواند در بسیاری از موارد از بروز تخلفات پیشگیری کند و همراهی فراگیر و حداکثری مردم نیز به این مهم در احقاق حقوقشان بسیار اثرگذار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =