معرفی اختراع لامپ ضد باکتری با استفاده از نور مریی

معرفی اختراع لامپ ضد باکتری با استفاده از نور مریی

0 121

عصرکاسپین/لامپ آنتی‌باکتریال با نور مرئی برای اولین بار در کشور به همت جوان مخترع تالشی در مرکز رشد واحدهای فناور تالش ساخته شد.

جعفر معصومی اندبیل ، با اشاره به تولید لامپ آنتی‌باکتریال با نور مرئی برای اولین بار در کشور گفت: با ثبت این اختراع، ایران به عنوان دومین کشور دارنده این تکنولوژی در جهان معرفی شد.

وی درباره این اختراع گفت: هنگام مطالعات بیوشیمی، نقش نور و سنتز در گیاهان، مولکول‌هایی مشاهده کردم که طیف نوری خاصی را جذب می‌کردند و درون باکتری‌ها جای داشتند.

ایده و طرح این اختراع از کجا آمد ؟

با توجه به رزومه، موضوع پایان نامه و همچنین گرایش مقطع ارشد در زمینه بایو فتونیک و مطالعات فراوان انجام شده در زمینه های نانو ذرات و مولکول­های شیمیایی خاص که رفتارهای خاص در مقابل پرتوهای نور داشتند کم کم به سمت این موضوع سوق پیدا کردم. پروسه تحقیق یکسال طول کشید. سپس اقدام به ساخت و پیاده سازی ایده و طرح خود نمودم. بعد از پیاده سازی برای بررسی صحت موضوع در دو دانشگاه معتبر تهران آزمایش انجام شد که در ذیل به صورت مختصر آمده است.

دانشگاه امیر کبیر، دانشکده فیزیک و انرژی، آزمایشگاه لیزر و فوتونیک؛ بررسی طیف نگاری محصول مورد نظر، که نتایج آزمایشات نشان داد که طول موج خروجی از لامپ در محدوده طیف نور مریی قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آزمایشگاه میکروبیولوژی؛ آزمایش بر روی انواع باکتری­های پاتوژن بیمارستانی، که نتایج انواع آزمایشات نشان داد که زیر نور لامپ طراحی شده تمام باکتری­های پاتوژن از بین رفته‌اند.

یکی از چالش­های بسیار مهم در مراکز درمانی و بیمارستان­ها این است که محیط درمانی عاری از هرگونه باکتری عفونت زا را فراهم نمایند. در نتیجه برای این مهم اقدامات از جمله شستن دست­ها، استفاده از ماسک و دستکش، استفاده از مواد شیمیایی ضد عفونی کننده خطرناکی مانند بخار پراکسید هیدروژن و سوپر اکسید آب و همچنین استفاده از لامپ­هایی با اشعه نور خطرناک فرابنفش ( uv ) با طول موج در حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ نانومتر انجام می شود.

اکثر روش­های فوق برای ضد عفونی و گندزدایی علاوه بر این که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک می­باشند علمکرد موقت و گذاری در از بین بردن باکتری­های عفونت زا دارند! طوری که بعد از چند ساعت استفاده از آن باز باکتری­ها شروع به رشد می­نمایند. به علت خطرناک بودن بعضی از روش­ها، در زمان ضدعفونی باید بیمار از اتاق به بیرون انتقال پیدا کند که چندان کار مناسبی نیست. این­کار برای بیماران بخش­هایی مانند بخش سوختگی و مراقبت­های ویژه بسیار دشوار و پر خطر می­باشد. بنابراین ما به روشی نیازمندیم که بتواند به طور پیوسته همه جا را از باکتری­های عفونت زا تمیز نماید و همچنین برای سلامتی انسان مضر نباشد.

اهداف از این اختراع را می توان به مواردی همچون جلوگیری از انتقال بیماری ها ، کاهش دوره بستری شدن بیمار ، کاهش هزینه های بیمار و بیمارستان ، تسریع در بهبود بیماران ، آنتی باکتریال نمودن محیط­های درمانی، صنعتی، کشاورزی و محیط­های عمومی اشاره کرد.

مزایای این طرح

یکی از بزرگترین و مهم­ترین مزیت این لامپ استفاده از نور مریی است. این طیف نوری برای سلامت انسان خطرناک نیست. اما لامپ فرابنفش ( uv ) دارای اشعه نوری خطرناکی برای انسان است.

دومین مزیت این لامپ این است که همیشه و به طور پیوسته می­توان از آن برای میکروب زدایی استفاده نمود. لامپ­های فرابنفش ( uv ) به علت داشتن نور خطرناک همیشه نمی­توان از آن استفاده نمود. اصولا به صورت خیلی محدود و کنترل شده از آن می­توانند استفاده نمایند.

نور خروجی از این لامپ می­تواند باکتری­های موجود در سطوح نرم، سطوح سخت و همچنین باکتری­های موجود در هوا را نیز از بین ببرد. در حالی که لامپ فرابنفش قادر است باکتری­های موجود در سطوح سخت و نرم را ازبین ببرد. همچنین نور فرابنفش قادر به عبور از شیشه، پلاستیک و حتی انتشار در جو زمین نیست ولی نور مریی می­تواند

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند با مدیر مرکز رشد شهرستان تالش آقای مهندس بهمنیار به شماره همراه ۰۹۱۱۷۶۲۶۲۰۴ تماس حاصل نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + ده =