بررسی دلایل افزایش مبتلایان به کرونا در گیلان

0 246

عصرکاسپین/علاوه بر خود مراقبتی مردم از خود و حضور در منازل، استان گیلان نیازمند افزایش کادر درمانی و پرستاری و همچنین تأمین اقلام حفاظتی برای پرستاران از مهم‌ترین نیازمندی‌های استان گیلان است.
شیوع ویروس کرونا در ووهان احتمال این را نمی‌داد که کیلومتر دورتر از چین نیز شاهد نفوذ این بیماری مسری در ایران باشیم، اما متأسفانه باوجود هشدارهای مکرر بر رعایت موارد بهداشتی و خطر احتمال شیوع کرونا ویروس در سایر کشورها آمادگی لازم جهت پیشگیری و مقابله با این ویروس توسط مسؤولان کشور اندیشیده نشد و با ورود کووید ۱۹ در ایران شاهد اتفاقات تلخی بودیم که هنوز ادامه دارد.

چرا ورودی‌های گیلان بسته نشد

مردم هشدارها را جدی نگرفته و از تعطیلات اجباری برای سفر به استان همیشه مهمان‌نواز گیلان استفاده کردند که همین امر باعث گسترش بیماری کرونا در گیلان و افزایش کمبودهای بهداشتی و بیمارستانی شد و اگر پیش‌بینی اولیه توسط مسؤولان صورت می‌گرفت با بستن ورودی‌های گیلان مانع حضور مسافر در گیلان و افزایش مبتلایان به کرونا می‌شدند که این مهم امروز به فعلیت رسید.

گیلان استانی فاقد زیرساخت‌های محصولات مراقبتی و بهداشتی

مشکلات ناشی از کرونا ویروس در گیلان شدت و حدت بیشتری داشت و بلافاصله پس از اعلام نخستین مورد ابتلا به این بیماری و سپس فوت یکی از گیلانی‌ها مراجعه مردم به داروخانه‌ها افزایش یافت و فروش ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده، الکل و ژل‌های شستشوی دست و صورت به حدی زیاد شد که تمامی این محصولات رو به قحطی رفت بااین‌وجود تقاضاها برای خرید افزایش یافت اما به دلیل کمبود محصول خرید لوازم بهداشتی میسر نبود.

تاکنون بیمارستان‌های رازی، رسول اکرم (ص) ولیعصر (عج)، امیرالمؤمنین (ع) رشت کاملاً به بیماران کرونایی اختصاص‌یافته و علاوه بر آن بیمارستان‌های شهرستان‌های استان نیز تخت‌هایی را به درمان و مراقبت از کرونا ویروسی‌ها اختصاص داده‌اند

عدم ارسال تجهیزات بهداشتی لازم به بیمارستان‌ها برای کادر درمان، پرستاران، نیروهای خدماتی و پزشکان نیز از دیگر معضلاتی است که با ورود این مهمان ناخوانده در گیلان بر مشکلات بیمارستان‌ها افزود و این امر به تعبیر برخی از پزشکان بیمارستان رازی که در ابتدا به‌عنوان بیمارستان معین درمان کرونا از سوی علوم پزشکی گیلان در نظر گرفته‌شده بود، باعث شد که روند درمان و مراقبت از بیماران در این بیمارستان عفونی استان مطلوب نباشد.

تاکنون بیمارستان‌های رازی، رسول اکرم (ص) ولیعصر (عج)، امیرالمؤمنین (ع) رشت کاملاً به بیماران کرونایی اختصاص‌یافته و علاوه بر آن بیمارستان‌های شهرستان‌های استان نیز تخت‌هایی را به درمان و مراقبت از کرونا ویروسی‌ها اختصاص داده‌اند.

در مصاحبه‌ای که خبرنگار فارس گیلان با برخی از پرستاران بیمارستان رازی رشت انجام داد؛ همگی بر نبود تجهیزات ایمنی لازم برای کادر درمان به‌منظور ارائه خدمت بیشتر به بیماران تأکید داشتند، بیمارانی که با هزاران امید برای درمان و بهبودی به تنها مرکز درمان کرونا ویروس در رشت مراجعه می‌کردند اما نبود امکانات لازم و تجهیزات ایمنی از قبیل دستکش لاتکس و ماسک N95 موجب رفتن برخی پرسنل و حتی پزشکان شده بود و این امر موجب تحلیل رفتن انرژی سایر نیروهای اورژانس و بخش‌های درگیر کرونا در بیمارستان شد، چراکه به دلیل کمبود نیروی انسانی سایر کادر اعضای کادر درمان و خدماتی می‌بایست شیفت‌های بیشتری در بیمارستان حضور می‌یافتند.

انتخاب رازی به‌عنوان بیمارستان معین کرونایی اشتباه بود

یکی از پزشکان این بیمارستان معتقد است که در ابتدا نباید رازی به‌عنوان مرکز درمان کرونا در رشت انتخاب می‌شد چراکه رازی تنها مرکز تخصصی بیماری‌ای عفونی بود که بیماران شیمیایی، دیابتی، شیمی‌درمانی و پیوندی را پذیرش می‌کرد و زمانی که بیماران مبتلا به کرونا به این مرکز مراجعه می‌کنند و باوجود سرایت سریع این بیماری احتمال ابتلای سایر بیماران و انتشار آلودگی در بیمارستان بیشتر است، اما بااین‌حال دیگر کار از کار گذشته و بیمارستان رازی رشت بیشترین آمار آلودگی را دارد که هرروزه پذیرای بیماران آنفولانزایی، تنفسی و کرونایی است که بر آمار ابتلای بیماران افزوده و میزان فوت این بیماران نیز در این بیمارستان زیاد است.

علاوه بر این مطلب و افزایش میزان ابتلای مردم گیلان به این ویروس همه‌گیر و مراجعه زیاد بیماران و کافی نبودن تخت‌های بیمارستان رازی برای بیماران، سایر بیمارستان‌های رشت ازجمله بیمارستان دولتی رسول اکرم (ص) و بیمارستان بین‌المللی قائم (عج) نیز پذیرای بیماران کرونایی شد، البته باز هم بیمارستان‌ها جوابگوی تعداد زیاد بیماران نبودند، چراکه با شیوع ویروس کرونا و به‌تبع آن تعطیلی مراکز تفریحی، باشگاه‌ها، مراکز سینمایی و هنری و مدارس تا پایان سال برخی از مردم که متأسفانه خطرات این بیماری را جدی نگرفته بودند به سمت استان‌های شمالی بالأخص گیلان سرازیر شدند و معنای جمله تعطیلی برای قرنطینه خانگی به‌منظور مهار ویروس کرونا را طور دیگری معنا کردند و این امر موجب شد تا به گفته برخی از اعضای بیمارستان رازی و ولایت؛ راهروهای بیمارستانی نیز مملو از مسافران کرونایی شود.

کمبود تخت‌های بیمارستانی

علاوه بر تمامی این مسائل چندی پیش ویدیویی در فضای مجازی پخش شد که نشان از عدم پذیرش یک بیمار کرونایی در ورودی درب بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) داشت، این بیمار که در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد متأسفانه در ورودی بیمارستان از حال رفت اما بیمارستان به دلیل کمبود تخت از پذیرش بیماران جدید امتناع کرد، خوشبختانه وعده ساخت بیمارستان صحرایی در گیلان از سوی سردار سلامی داده‌شده بود که با برخی مخالفت‌ها در داخل استان همراه بود بااین‌وجود سردار عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان در ارتباط ویدیو کنفرانسی با جانشین سپاه اعلام کرد که تمامی نیروهای سپاه در سراسر استان تا پایان شکست کرونا در حالت آماده‌باش و در خدمت علوم پزشکی گیلان خواهند بود.

آغاز کار ساخت بیمارستان صحرایی در گیلان

محمدحسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت و درمان در مبارزه با بیماری کرونا در گیلان نیز امروز از تجهیز ۱۰۰ تخت در بیمارستان رازی و آغاز روند احداث زیرساخت بیمارستان صحرایی در لاکان توسط سپاه پاسداران و ارتش خبر داد.

خوشبختانه رزمندگان سفیدپوش خط مقدم مقابله با کرونا، نیروهای خدوم پارکبان، بسیجیان جان‌برکف و جهادگران همیشه در صحنه که پای ثابت کمک به مردم بوده‌اند در این شرایط نیز با تمام تلاش خود حاضرند اما آیا این نیروها نیاز به حمایت و داشتن حداقل امکانات همانند سایر استان‌های کشور نیستند؟ آیا نباید با خیالی آسوده در شیفت‌های خود حاضر شوند تا بتوانند خدمات بهتر و بیشتری بدون اضطراب به بیماران ارائه کنند؟ و اگر وضعیت مناسب است علت مرگ سه پرستار در گیلان چیست.

با قیاسی ساده می‌توان به میزان تفاوت ارائه خدمات و تجهیزات بهداشتی بین گیلان و سایر استان‌های درگیر ویروس پی برد

تداوم انسداد ورودی گیلان، تأمین کادر پرستاری مورد نیاز و ملزومات خود مراقبتی و بهداشتی برای پرستاران و توزیع ناب این اقلام برای مردم از ضروریات و همچنین خود قرنطینه‌ای مردم به مدت حداقل ۱۰ روز می‌تواند شرایط گیلان در وضعیت مقابله با ویروس کووید ۱۹ را بهبود ببخشد

شب گذشته بود که ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از توزیع داروی تامی‌فلو در استان خبر داد و همچنین گفت: داروی موردنیاز بیماران با علائم تنفسی که در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بستری هستند توسط معاونت بهداشتی دانشگاه تأمین می‌شود.

داروی تامی فلو که یک داروی ضدویروس است و درگذشته برای بیماران آنفلوانزای استفاده می‌شد.
این دارو در رشت در سه داروخانه هلال احمر، دکتر قریشی و دکتر عباسپور، در لاهیجان در داروخانه دکتر لطیفی، در تالش در داروخانه دکتر اسماعیلی، در آستارا در داروخانه دکتر حریری و در فومن در داروخانه جابر ابن حیان توزیع می‌شود که با توجه به استقبال مردم باید برای تأمین سایر داروخانه‌ها نیز چاره‌ای اندیشید.

کمبود کادر درمانی و پرستاری در گیلان

به گفته پزشکان و مسؤولان درمانی، استان گیلان با کمبود کادر درمانی و پرستاری مواجه است و به نظر می‌رسد اعزام پرستاران از سایر استان‌ها به گیلان ضروری است.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت و درمان در مبارزه با بیماری کرونا در گیلان مهم‌ترین نیازمندی‌های گیلان را تجهیزات پزشکی برای کادر درمانی عنوان کرد و گفت که تجهیزات حفاظت شخصی پرستاران و پزشکان به‌مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی ازجمله نیازمندی‌های مهم برای سربازان خط مقدم مقابله با کرونا است که باید فراهم شود.

تداوم انسداد ورودی گیلان، تأمین کادر پرستاری مورد نیاز و ملزومات خود مراقبتی و بهداشتی برای پرستاران و توزیع ناب این اقلام برای مردم از ضروریات و همچنین خود قرنطینه‌ای مردم به مدت حداقل ۱۰ روز می‌تواند شرایط گیلان در وضعیت مقابله با ویروس کووید ۱۹ را بهبود ببخشد.

شاید تغییر نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان در راستای تأمین همین موارد با تکیه بر توان بومی باتوجه به شناخت فرهنگ بومی استان باشد؛ بماند که انتساب نماینده تام‌الاختیار باوجود حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی از همان ابتدای بحران کرونا تحلیلی در زمان خود را می‌طلبد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − چهار =