چگونه در زمان شیوع فاسیولا سبزی جات مصرف کنیم؟

0 178

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه انگل فاسیولا به کبد آسیب می زند، گفت: با توجه به اینکه انگل فاسیولا از طریق خوردن سبزی جات آلوده وارد بدن انسان می شود لذا بهتر است در زمان شیوع این بیماری از مصرف سبزی جات به صورت خام خودداری شود.

عصرکاسپین/دکتر مهرداد محمدی فاسیولوز(فاسیولا) را یکی از بیماری های شایع نشخوارکنندگان دانست که در شمال ایران به صورت بومی در گاو و گوسفند وجود دارد و اظهار کرد: عامل این بیماری یک نوع کرم پهن است که به دو گونه مهم شامل «فاسیولاهپاتیکا» و «فاسیولاژیگانتیکا» تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه فاسیولاژیگانتیکا بیشتر در انسان بیماری ایجاد می کند، افزود: فاسیولا در انسان بسیار کمیاب است و بیشتر در گیلان گزارش شده است. شیوع این بیماری در شهرهای رشت و انزلی طی سال ۱۳۶۸ حدود ۱۰ هزار نفر را آلوده کرد، اما چون واگیردار نیست نباید از آن ترسید.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان، با اشاره به سیر تکاملی انگل فاسیولا، اضافه کرد: تخم این انگل از طریق مدفوع دام خارج و وارد بدن حلزون می شود. لارو یا نوزاد انگل بعد از خارج شدن از بدن حلزون می تواند خودش را به سبزی جات برساند.

محمدی، با بیان اینکه انسان از طریق مصرف سبزی جات آلوده یا آب آلوده امکان مبتلا شدن به فاسیولا را دارد، گفت: این انگل بعد از وارد شدن به بدن انسان در ادامه سیر تکاملی، خودش را به کبد می رساند و در مجاری صفراوی کبد رشد می کند و به مرور زمان به بافت کبد آسیب می زند؛ البته اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، با داروهای ضد انگل قابل درمان است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه انگل فاسیولا از طریق خوردن سبزی جات آلوده وارد بدن انسان می شود لذا بهتر است در زمان شیوع این بیماری از مصرف سبزی جات به صورت خام خودداری شود و آنها را پخته مصرف کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، مواد ضد عفونی کننده سبزی جات مانند پرمنگنات را ضد میکروب دانست که بر روی تخم یا لارو انگل اثر ندارد و اضافه کرد: در شمال ایران همواره خطر بالقوه آلوده شدن به برخی از انگل ها از طریق سبزی جات یا کاهو وجود دارد.

محمدی تاکید کرد: توصیه می شود سبزی یا کاهوی برگ برگ شده در تشت آب قرار گیرد و به ازای هر لیتر آب دو تا سه قطره مایع ظرف شویی اضافه شود و پنج تا ۱۰ دقیقه در داخل آب بماند تا تخم یا لارو انگل شسته شود.

وی با بیان اینکه طی چند هفته اخیر گزارش ابتلا به فاسیولا در گیلان داشتیم، خاطرنشان کرد: بهتر است طی این مدت سبزی جات خام مصرف نکنید؛ مگر اینکه از منشا کشت سبزی اطمینان داشته باشید و یا کشت خانگی باشد. همچنین در مناطقی که حلزون زیاد وجود دارد، خطر شیوع بیماری فاسیولا بیشتر بوده و لذا دقت بیشتری کنید./ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + هشت =