رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان عنوان کرد: اوراسیا تعرفه ۱۰ قلم کالای ایران را صفر کرد

0 114

عصرکاسپین /محمد فیض گفت: شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا، لیست کالاهای ضروری وارداتی به آن اتحادیه را به منظور به حداقل رساندن اثرات منفی اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا و جلوگیری از کمبود این کالاها در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب کرد و طبق این تصمیم، از اول آوریل برابر با ۱۳ فروردین لغایت ۳۰ ژوئن سالجاری برابر با ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ این کالاها مشمول ترجیح تعرفه‌ای به صورت معافیت از حقوق گمرکی خواهند شد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه این فهرست با توجه به پیشنهادهای کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تهیه شده و شامل کالاهای غذایی، کشاورزی و پزشکی است افزود: به دلیل افزایش تقاضا یا کمبودهای کوتاه‌مدت ناشی از شرایط فعلی در کشورهای عضو، واردات این کالاها ضروری اعلام شده است.
وی این اقدام را فرصت خوبی برای افزایش صادرات ایران به کشورهای اوراسیا دانست و ادامه داد: این کالاها شامل سیب‌زمینی، پیاز، سیر، کلم، هویج، فلفل، آب‌میوه‌ها، گندم، غلات سیاه، برنج دانه بلند و غذای آماده کودکان، ترمومتر و دستگاه های آندوسکپی می باشند که تعرفه آنها صفر شده است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان اظهار امیدواری کرد با صفر شدن تعرفه این کالاها از سوی اتحادیه اوراسیا در شرایط تحریم و شیوع بیماری کووید ۱۹ شاهد افزایش صادرات و جهش تولید باشیم.
قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند.
این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.
موافقنامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا از پنجم آبان ماه سال ۹۸ اجرایی شد و قرار است سه پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با این اتحادیه فراهم شود. این موافقتنامه ۸۶۲ قلم کالا را شامل می‌شود که ۳۶۰ قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.
در حال حاضر دبیرخانه اوراسیا در گیلان و با محوریت این استان فعال است.
گیلان دارای بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی است و با تعدادی از کشورهای حاشیه خزر همسایه و دارای ظرفیت های بسیاری از جمله زیر ساخت های خوبی از جمله بنادر، منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی آستارا ، خطوط ریلی ، هوایی ، دریایی و زمینی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − هفت =