مرمت و تبدیل پنج ساختمان تاریخی به موزه‌های مشارکتی در رشت

0 91

عصرکاسپین/با دوفوریت لایحه ساماندهی، مرمت ، حفاظت و به کار گیری ساختمانهای تاریخی رشت برای موزه موافقت شد.در این جلسه مهندس حلاج‌پور مدیرکل با اشاره به نهم خرداد، سالروز درگذشت دکتر قهرمانی، استاندار اسبق گیلان ضمن تقدیر از اعضای شورای اسلامی رشت و شهردار، از فضای همکاری ایجاد شده ابراز خرسندی کرد و افزود: امیدوارم با همدلی و همراهی شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت بتوانیم راه بزرگان این استان را ادامه دهیم.
او گفت: در گام اول پنج موزه در دستورکار قرار‌گرفته‌است که ساختمان تاریخی شهرداری رشت به موزه بلدیه و مردم شناسی، خانه میرزا کوچک به موزه میرزا، عمارت کلاه فرهنگی به موزه نهضت جنگل، ساختمان استانداری سابق به موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و ساختمان محوطه شهرداری به موزه انقلاب و سایت موزه سنگ قبور دوران اسلامی تبدیل می شود.

حلاج پور با بیان اینکه در زمینه ایجاد موزه، از سوی دولت اعتبارات خوبی به اداره‌کل تخصیص‌ یافته‌است، اظهار کرد: نگهداری و مرمت ابنیه های قدیمی هزینه دارد که امیدواریم با هماهنگی شهرداری بتوانیم از آن حفظ و حراست کنیم و با ایجاد فضای مناسب زمینه بهره‌مندی مردم رشت و استان را از این ظرفیت‌ها ارتقا دهیم.

اسماعیل حاجی پور رئیس شورای اسلامی رشت در این جلسه با بیان اینکه بناهای تاریخی در شهر رشت نیازمند مرمت هستند، گفت: با مدیریت جدید و روی کار آمدن حلاج پور شاهد این هستیم که این اداره‌کل برای فعالیت‌های مشارکتی در زمینه ابنیه تاریخی پیش قدم شدند و حتی تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری امضا شده است.

حاجی پور گفت: باید از ظرفیت همه افراد در حفاظت بناهای تاریخی شهر استفاده کنیم و به شهردار تاکید می کنم که کنار میراث فرهنگی استان باشد.

فاطمه شیرزاد در ادامه جلسه با اشاره به پیشنهادات مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار کرد: با پیشنهادات مطرح شده یقینا شاهد افزایش تعداد موزه های رشت خواهیم بود.
شیرزاد به سفر دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور به رشت اشاره کرد و گفت: امیدواریم طی این سفر اعتبارات خوبی به این مهم اختصاص پیدا کند.

بهراد ذاکری عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه همراهی میراث بسیار خوب است، گفت: اما برای اجرایی شدن این اقدامات نیازمند تغییر تعریف و کاربری بافت فرهنگی پیاده راه هستیم که با وضع مشوق‌های قانونی می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

در پایان با رای تمامی اعضای حاضر در جلسه و با دوفوریت لایحه ساماندهی، مرمت، حفاظت و به کار گیری ساختمانهای تاریخی رشت برای موزه موافقت شد.

در پایان از تلاش‌ها و اقدامات مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در یک‌ماهه اخیر با اهدا لوح از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری رشت تقدیر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − دو =