خوشه‌دهی ۲۰ درصدی برنج در گیلان؛ مشکل کم‌آبی شالیزارها برطرف می‌شود‌

0 64

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه امسال ۱۶۱ هزار هکتار از شالیزارهای استان مکانیزه کشت شدند گفت: ۲۰ درصد از شالیزارهای گیلان به مرحله خوشه‌دهی رسیدند.

عصر کاسپین/ علی درجانی در گفت‌وگو از کشت مکانیزه ۱۶۱ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان در سال جهش تولید خبر داد و با بیان اینکه اعطای تسهیلات از محل اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون در اولویت قرار دارد اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد از شالیزارهای برنج استان گیلان به مرحله خوشه‌دهی رسیدند.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان اهتمام و جدیت خانواده بزرگ جهاد کشاورزی برای تحقق شعار جهش تولید را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه گیلان در تولید بسیاری از محصولات رتبه حائز اهمیتی در کشور دارد عنوان کرد: حمایت از کشاورزان و اقتصادی کردن این حرفه از جمله مؤلفه‌هایی است که در توسعه بخش کشاورزی گیلان مؤثر است.

درجانی شرایط مطلوب آب و هوایی برای تولید محصول استراتژیک برنج را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از شالیزارهای گیلان برداشت شود افزود: تأمین به موقع نهاده‌ها از جمله اقدامات مؤثر جهاد کشاورزی گیلان بود که امسال با یک روند بسیار خوبی محقق شد.
وی تأمین بذرهای گواهی شده و کودهای اصلی را از دیگر اقدامات اثربخش مجموعه جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرد و با بیان اینکه از حیث تأمین آب زراعی مورد نیاز کشاورزان نیز مشکل خاصی وجود ندارد گفت: شالیزارهای برخی از شهرستان‌ها به شکل لکه‌ای با کمبود آب مواجه شده‌اند که اقدامات لازم برای رفع این مشکل در حال انجام است.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان وجود ۲۳۸ هزار هکتار سطح کشت در گیلان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه از این مقدار در ۲۵ هزار هکتار ارقام پر محصول و در ۲۱۳ هزار هکتار ارقام محلی کشت شده است ابراز داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال محصول ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به شکل مکانیزه برداشت شود.

درجانی از مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج در مرحله نخست که در سطح بیش از ۳ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان انجام شده است خبر داد و با اعلام این خبر که مرحله دوم این طرح نیز در حال انجام است عنوان کرد: فراهم کردن زمینه جهت استفاده هر چه بیشتر از ماشین‌آلات از جمله اهدافی است که جهاد کشاورزی به دنبال آن است.

وی تولید بیش از ۳ درصد تولیدات کشاورزی در گیلان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه این استان تنها ۹ درصد خاک کشور را در اختیار دارد تصریح کرد: هم‌اینک ۷۰ نوع محصول استراتژیک توسط کشاورزان گیلانی تولید می‌شود و این استان در تولید ۲۰ عنوان محصول در رده‌های نخست تا پنجم کشوری قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + هفت =