واکسن کرونا در اروپا ساخته شد/زمان دسترسی ایران به این واکسن اعلام شد

0 108

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا گفت: یک شرکت در اروپا واکسن کرونا را ساخته است و احتمال دسترسی به آن تا اواخر پاییز وجود دارد.

عصر کاسپین/ عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی شرکتی در اروپا واکسن کرونا را ساخته است، گفت: در صورتی که واکسن در تیراژ وسیع تولید شود، کشور ما نیز که یکی از اعضای سازمان جهانی بهداشت است و بیشترین همکاری را با این سازمان در زمینه مطالعات برای مقایسه روش‌های درمانی در کرونا دارد، می‌تواند اقدام به ثبت سفارش واکسن کند؛ البته فعلا ثبت سفارشی اتفاق نیفتاده است.

به گزارش سلام نو،دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی شرکتی در اروپا واکسن کرونا را ساخته است، گفت: نمونه‌های انسانی این واکسن که تاکنون آزمایش شده، موفق بوده و از ابتلا به کووید۱۹ ایمنی‌زایی ایجاد کرده است.

وی افزود: اتحادیه اروپا در ساخت این واکسن کمک کردند و احتمالا پس از تولید در این کشورها به مصرف برسد. همچنین یک شرکت آمریکایی قرار است در سطح وسیعی اقدام به ساخت این واکسن کند که آزمایش‌های تجربی آن در مراحل آخر است. از سوی دیگر چینی‌ها نیز واکسنی ساختند که نسبت به تولید و عرضه آن در بازار امیدوار هستند و در مجموع به نظر می‌رسد ان‌شالله در پاییز و یا حداکثر در زمستان واکسن کرونا را برای مردم جهان در دسترس خواهیم داشت، ولی تا آن زمان هیچ راهی بهتر از رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و… نیست.

وی با بیان اینکه هنگامی که واکسن‌ها ساخته شده و در بازار عرضه می‌شوند، ترایال گسترده‌ای بر انسان‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: این کار از آن جهت صورت می‌گیرد که مطمئن باشند واکسن عوارضی ندارد و ایمنی زایی آن در چه سطحی است. سازمان‌های بهداشتی در جهان تاکنون با معضلی مانند کرونا روبرو نشده بودند، به همین دلیل ممکن است برای تزریق تعدادی از این واکسن‌ها به کشورهایی که درگیری بیشتری دارند، مجوز اورژانسی برای استفاده اعطا شود. تاکنون کارایی، ایمنی‌زایی و جلوگیری از بروز بیماری توسط این واکسن به اثبات رسیده است.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا تاکید کرد: تمام دنیا با این ویروس دست‌وپنجه نرم می‌کنند و خواستار این واکسن هستند. تولید واکسن به اندازه تمام انسان‌های روی کره‌ زمین نخواهد بود و مطمئنا با نظر خوشبینانه‌ای که در سایت سازمان جهانی بهداشت مشاهده می‌کنم، حدود ۲ بیلیون دوز واکسن تا آخر سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه می‌شود که این یعنی زمان تقریبی دسترسی ما به واکسن کرونا احتمالا اواخر پاییز یا اوایل زمستان باشد.

مردانی با تاکید بر اینکه تمامی اظهارات پیرامون تولید واکسن کرونا در سایت سازمان بهداشت جهانی قید شده است، تصریح کرد: در صورتی که واکسن در تیراژ وسیع تولید شود، کشور ما هم که یکی از اعضای سازمان جهانی بهداشت است و بیشترین همکاری را با این سازمان در زمینه مطالعات برای مقایسه روش‌های درمانی در کرونا دارد، می‌تواند اقدام به ثبت سفارش واکسن کند؛ البته فعلا ثبت سفارشی اتفاق نیفتاده است و اطلاعات بیشتر در این زمینه در اختیار سازمان غذا و دارو است.

وی افزود: با آغاز عرضه واکسن کرونا به نظر می‌رسد کشورهایی که در رتبه بالاتری از ابتلا به ویروس قرار دارند در اولویت دریافت واکسن باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =