جهش ویروس کرونا ترسناک است

0 54

مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در یادداشتی نوشته است: ۱۵۰ روز از شیوع کرونا در ایران گذشته است، اما موضوعی که باعث نگرانی همه ما می‌شود، عدم‌رعایت مسئولیت‌های اجتماعی در قبال قطع کردن زنجیره شیوع کروناست. مردم در ابتدای شیوع کرونا به‌دلیل ترس‌شان، فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی را رعایت می‌کردند، اما بعد از اینکه آمار کرونا در ایران و کشورهای دیگر کاهش پیدا کرد، دچار سهل‌انگاری شدند و با برگزاری تجمعات، مهمانی‌ها و نزدن ماسک هر روز به آمار آنها افزوده شد.

عصر کاسپین/ در ادامه این یادداشت،‌ می خوانیم: این روزها ابتلای دسته‌جمعی به کرونا به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده و قدرت بیماری‌زایی ویروس کووید۱۹ بسیار قوی‌تر از قبل شده است. قبلا یک فرد بیمار در جمع ۱۰نفره، فقط دو سه نفر را به کرونا مبتلا می‌کرد، اما حالا این ویروس با قدرت بیشتری که دارد، می‌تواند از طریق یک نفر به ۱۰ نفر یا بیشتر انتقال داده شود.

همچنین در ابتدا کرونا فقط به افراد سالمند و ضعیف حمله می‌کرد، اما حالا کودکان و نوجوانان که سیستم دفاعی بدن‌شان قوی‌تر است هم از مرگ‌ومیر درامان نیستند. باور ‌تمام‌شدن کرونا در هیچ زمانی واقعیت ندارد و در ابتدای جاده‌ای تاریک و ترسناک قرار داریم. در این شرایط دنیا به این نتیجه رسیده که فقط عملکرد مردم و رعایت مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کند.

دولت‌ها نمی‌توانند برای مدت طولانی کشور را تعطیل کنند و این موضوع از نظر روحی و روانی، اجتماعی و اقتصادی تبعات بسیار سنگینی برای آنها دارد و همین حالا نیز این ویروس ضربات جبران‌ناپذیری را به کشورها وارد کرده است. در این شرایط تک‌تک مردم باید «ما» باشند نه «من»، چون در صورت سهل‌انگاری یک نفر و عدم‌استفاده از ماسک، ده‌ها نفر در مدت چند ساعت آلوده می‌شوند.

هیچ منطقه‌ای در کشور و حتی دنیا نمی‌تواند ادعا کند که پاک و عاری از ویروس کووید۱۹ است، اما آن کشورهایی موفق هستند که جمعیت کمتری دارند و اگر هم جمعیت‌شان زیاد است، مردم‌شان با رعایت مسئولیت‌های اجتماعی توانسته‌اند کرونا را تحت‌کنترل دربیاورند. در مقابل هر کشور که توانسته ویروس را کنترل کند اما مردم یک مقدار دچار سهل‌انگاری شده‌اند، دوباره با افزایش آمار مبتلایان روبه‌رو شده‌اند.

پس اگر می‌خواهیم دوباره به کاهش آمار کرونا بازگردیم، مردم اگر کار واجبی ندارند، نباید از منزل خارج شوند و اگر هم از منزل خارج می‌شوند حتما و اجبارا ماسک بزنند و فاصله ۱.۵ متری فیزیکی را هم رعایت کنند. امروزه دلیل برخی از مردم برای عدم ‌استفاده از ماسک این است که از لحاظ مالی قادر نیستند هر روز ماسک بخرند، اما در همین مجال اعلام می‌کنم که اصلا نیازی به خرید روزانه ماسک نیست.

با پارچه‌های دولایه آنها می‌توانند در خانه ماسک بدوزند و هر شب با شست‌و شوی ماسک، آن را دوباره استفاده کنند. هنوز چندین میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا نشده‌اند و احتمال خطر ابتلا و حتی مرگ بر اثر ابتلا به کرونا برای آنها وجود دارد. وقتی میزان ابتلا بالا باشد، تعداد مرگ‌ومیر نیز افزایش پیدا خواهد کرد. کادر پزشکی و پرستاری که بسیاری از آنها به کرونا مبتلا شده‌اند، دیگر قادر به خدمات‌دهی بیشتر به بیماران نیستند.

بنابراین با توجه به کمبود نیروی درمانی در تمام کشور، پرستاران و پزشکانی که به افراد مبتلا به کرونا خدمت می‌کنند، توانی برای ادامه کار ندارند.‌ پس سه اصل مهم برای جلوگیری از شیوع و کنترل کرونا وجود دارد؛ همه مردم باید «ماسک» بزنند، «شست‌وشوی مداوم دست‌ها»‌ و «رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی» و عدم خروج از منزل برای کارهای غیرضروری و تفریحاتی همچون رفتن به مهمانی، سینما، رستوران. در دنیا ثابت شده این‌ موارد تنها راه مقابله با کروناست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − یک =