محرومیت شهرهای شهرستان رشت؛ «خشکبیجار» شبیه شهرهای جنگ‌زده است

0 47

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت با گله‌مندی از محرومیت شهرهای این شهرستان و عدم تخصیص بودجه کافی به آنها گفت: «خشکبیجار» شبیه شهرهای جنگ‌زده است.

عصر کاسپین/ ابراهیم اخوان عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه در رشت اظهار داشت: شورای شهرستان رشت از ۱۴ عضو منتخب مردم شهرستان رشت تشکیل می‌شود و از ویژگی منتخب بودن مردم برخوردار است اما این ویژگی از چشم مسئولان مغفول مانده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت با بیان اینکه در این دوره وظایف خود را به خوبی انجام داده‌ایم وظایف شورای شهرستان نیز به‌خوبی در قانون برشمرده شده است بیان داشت: شورای شهرستان می‌تواند در سطح مدیریت کلان حوزه خود دخالت داشته باشد و طبق قانون شوراها از ارکان تصمیم‌گیری در کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه شوراها در حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی صاحب‌نظر هستند و می‌توانند پیشنهادات خود را به حوزه‌های مربوطه بفرستند گفت: به فرماندار پیشین وظایف و اختیارات شورا را گوشزد کردیم و از عدم حضور شورا و بکارگیری آنها در حوزه‌های مختلف گله‌مند بودیم و قرار بود که وی و بخشدارانش به این مهم توجه ویژه کنند اما باز هم به جلسات دعوت نمی‌شویم.
اخوان با بیان اینکه مصوبه رسیدگی به مسائل فی مابین شوراها در طول ۲۰ سال مغفول مانده است خاطرنشان کرد: مدارک مربوط به راه‌اندازی دبیرخانه شورای هماهنگی و رسیدگی به مسائل و حل و فصل مشکلات شوراها و بخش‌های شهرستان رشت به فرمانداری فرستاده شد و قرار است نسبت به راه‌اندازی آن اقدام شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت با تاکید بر اینکه بودجه شوراهای شهرهای تابعه شهرستان رشت به استثناء شورای سنگر که با بودجه ابلاغی کشور تناقض دارد تصویب شده است افزود: اصلاح، تصویب و ابلاغ بودجه شورای شهرها طبق قانون بر عهده شورای شهرستان است.

وی وضعیت نامناسب معابر فرعی و اصلی شهرستان رشت را مورد اشاره قرار داد و افزود: پس از گذشت ۳ سال از عمر شورا یک کیلو قیر به برخی شهرها اختصاص پیدا نکرده است و شهرهای شهرستان رشت که ویترین و کردیدور شمال و جنوب و شرق و غرب محسوب می‌شوند از کمترین منابع برخوردار بوده و محروم هستند.

اخوان با بیان اینکه خشکبیجار در رده ۷ رتبه‌بندی استان‌ها قرار گرفته یعنی رتبه آخر از لحاظ محرومیت است عنوان کرد: خشکبیجار ۵۵ سال است که شهرداری دارد اما شهرهایی که قدمت کمتری دارند وضعیت بهتری نسبت به آن دارند و خشکبیجار شبیه شهر جنگ زده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت با اشاره به نبود شانه خاکی در جاده خشکبیجار و عدم تعریض جاده خمام به خشکبیجار خاطرنشان کرد: میدان ولیعصر مدت‌هاست که بدون هیچ اِلمانی به حال خود رها شده است و وضعیت آن در خور شأن مردم استان نیست.

وی با بیان اینکه جاده خمام به خشکبیجار در سال‌های اخیر ۱۵۷ کشته داده و هنوز تعریض نشده است تصریح کرد: اوسط مقدم معاون استاندار گیلان مرداد ماه سال گذشته قول داد که در اسرع وقت این موضوع را پیگیری کند که هنوز اقدامی انجام نشده است.

اخوان با انتقاد از عملکرد فرمانداران شهرستان رشت بیان کرد: ظرفیت گیلان بسیار بالا است اما نسبت به سایر استان‌ها محروم‌تر است و علت آن دلسوز نبودن و مطالبه‌گر نبودن نمایندگان استان است و همین عوامل باعث شده که در جذب توریست نیز مشکل داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت اظهار داشت: فضای آموزشی و مدارس و دانشگاه‌های ما به‌صورت حضوری برگزار نمی‌شود اما شهریه را تمام و کمال گرفتند و این ظلم است؛ چرا کسی که به‌طور غیرحضوری درس می‌خواند و هزینه اینترنت پرداخت می‌کند باید شهریه را کامل پرداخت کند.

وی با بیان اینکه همه شهرداری‌های شهرستان رشت بلااستثناء مشکل مالی شدید دارند و تا پنج ماه حقوق کارمندان خود را پرداخت نکرده‌اند افزود: شهرداری‌ها توانایی پرداخت اصافه کار را ندارند و علت آن نیز تخصیص پیدا نکردن اعتبارات است و ساخت و سازها و درآمدهای پایدار با توجه به شرایط از دست رفته و نمی‌توانند اقدام عمرانی ملموس انجام دهند.

اخوان با بیان اینکه درصد کمی از بودجه استان تحقق پیدا کرده است تصریح کرد: شهرستان رشت به‌جهت کلانشهر بودجه ۶ شهر دیگر را می‌بلعد و برخورداری و عدم برخورداری شهرها ناعدالتی و تبعیض است و باید به فراخور هر منطقه بودجه مناسب به آن اختصاص داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت با انتقاد از صرف برگزاری جلسات متعدد و عدم خروجی آنها گفت: اراده‌ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید دیده نمی‌شود؛ پشت اندیشه و فرمایشات مقام معظم رهبری نکاتی است که مسئولان عاجز از درک آن هستند و صرفا حرف می‌زنند و کار نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در جلسات صرفا گزارش می‌دهند و حتی یک کارخانه‌دار یا تولیدکننده را دعوت نمی‌کنند خاطرنشان کرد: دولت کنونی بی‌تدبیرترین و بی‌کفایت‌ترین دولت کشور است و تدبیری از آن ندیده‌ایم و مردم همواره باید خودشان به داد خودشان برسند.

اخوان با تاکید بر اینکه جاده خمام به خشکبیجار ۷ کیلومتر باید تعریض شود گفت: مسئولان استانی نظیر اوسط مقدم معاون استاندار وعده رسیدگی به این موضوع را داد که تاکنون هیچ اقدامی از سوی وی نشده است و صرفاً وعده و وعید می‌دهند و با وجود آنکه این موضوع را به نمایندگان رشت و آخوندی وزیر راه وقت اطلاع دادم اما باز هم کاری نشده است.

اخوان با اشاره به وضعیت عجیبی که در شهرداری خشکبیجار در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ اتفاق افتاد گفت: شهردار وقت در آن سال‌ها تعداد ۶ فقره چک به مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان را در وجه خودش صادر و مبلغ آن را برداشت کرد و این موضوع را به تمامی دستگاه‌های نظارتی نیز اعلام کردم اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی بابت این تخلف آشکار نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =