هرگونه پیگرد قانونی دیوار نویسی دارد!!

0 349

فرهاد خراسانی

نه! تیتر اشتباه و برعکس نیست و دو صد شرح در متن آن است. این عنوان دقیقاً حال و هوای فوتبال شهرمان است.
فوتبال رشت در چند سال اخیر به مانند مردم مهمان نوازش به هیچکس نه نگفت. هر شخص فرعی، تبعی، غیر ورزشی، سیاسی و غیر گیلانی که خود را چه در عرصه مدیریتی و مالکیتی و چه در عرصه مربیگری به فوتبال شهر نزدیک کرد، در همان مرتبه اول بله را گفت و به عقد خود درآورد و این شد که مهمترین بخش و تاریخ فوتبال شهر یعنی اشخاص اصیل و پیشکسوتان واقعی فوتبال که اینروزها وجود و حضورشان در راس فوتبال بیش از هر زمان دیگری احساس میشود و حتی دریغ از یک تعارف و بفرما، متاسفانه در گوشه ای نشسته و فوتبال را از طریق تلویزیون یا رسانه ها تعقیب یا نظارگر هستند تا فضا برای افراد بعضاً غیر فوتبالی و یا افراد فوتبالی ناتوان اما همیشه حاضر مهیا شود.
قصد، متهم نمودن این و آن در نابسامانی فوتبال شهر نیست و بلکه هدف انجام رسالت و وظیفه ذاتی جهت کمک به فوتبال و نشان دادن راه صحیح به مدیرانی است که هنوز در محاسبات، از چرتکه استفاده میکنند و در صدد نصب ویندوز بروی آن هستند.
ابتدا از دو “تیم”، نه “باشگاه” شهرمان، آغاز میکنیم.
اول اینکه صرف اخذ پروانه فعالیت از اداره کل ورزش و جوانان به معنی ثبت قانونی نیست و این دو تیم میبایست در اداره ثبت شرکتها در قالب یکی از شرکتهای قانون تجارت به ثبت برسند که پس از آن بتوان نام باشگاه بر آن مترتب نمود که این مستلزم تشریفات خاص از جمله تعیین هیات مدیره، مدیرعامل، بازرس و همچنین الزام به داشتن دفاتر روزنامه، کل، کپیه و دفتر دارایی و غیرو میباشد بنابراین تا زمانیکه این امر مهم و اساسی محقق نشود عنوان هیات مدیره، مدیر عامل و سایر، صوری محسوب و وجاهت قانونی نخواهد داشت. البته بعید میدانم که مدعیان مدیریت به این بدیهیات واقف نباشند و شاید هم نفع در عدم ثبت آن است. البته آنهایی که اهل فن و آگاهند میدانند چه میگویم و منظورم چیست!!
هنگامی که این موارد ثبت قانونی گردید تمامی وظایف و تکالیف، تقسیم خواهد شد و دیگر شاهد نخواهیم بود که یک شخص هم مالک، هم عضو هیات مدیره و هم رییس هیات مدیره و از جهتی دیگر هم مدیر عامل و هم مدیر مالی و هم مدیر رسانه ای باشد و در عوض و متاسفانه، کسی که عنوان مدیرعامل را صوراً یدک میکشد حد خود را صرفاً به تایپ ، شماره و تاریخ و امضاء مکاتبات تنزل دهد و از وظایف ذاتی خود دور افتد و اختیاری هم نداشته باشد یا مدیری که از نوشتن دو خط نامه عادی ناتوان است و مصاحبه اش را شخصی دیگر تنظیم میکند که با ادبیات وی زمین تا آسمان فرق دارد، چه باید گفت و چه باید نوشت؟! بنظر شما آیا فوتبال رشت نباید با این افراد سقوط و نزول میکرد؟!

موارد پیش گفته را بعنوان مقدمه بیان کردم که منظور، مراد و مقصود خود را با این جمله به پایان برسانم که همه ما اینروزها مکرراً در رسانه ها و فضاهای مجازی میخوانیم که اگر فلان مربی یا فلان بازیکن را میخریدیم یا اگر آن پنالتی گل میشد یا اگر مربی به موقع تعویض میکرد یا اگر داور بدرستی سوت میزد تیم ما نمیباخت یا اینکه به دسته پایینتر سقوط نمیکرد . بله این تحلیلها درست اما این موارد فرع بر اصل است و اما اصل چیز دیگریست.
تا زمانیکه ما از نظر ساختاری، سازمانی و مدیریتی “باشگاه” قوی نداشته باشیم هیچوقت نمیتوانیم “تیم” قوی داشته باشیم . “باشگاه” به معنای واقعی باید از بالا به پایین ساخته شود تا به “تیم” برسد و تا این امر محقق نشود نتیجه اش میشود سرنوشت تاسف بار دو تیم شهر ما، و بنابراین فوتبال رشت اگر مصمم است که در سطح اول باشد ابتدا باید انضباط ساختاری و قانونی داشته و سپس به سایر موارد از جمله به سرمربی ، سرپرست و بازیکن بپردازد در غیر اینصورت اتلاف وقت و هدر دادن بی حساب و کتاب بیت المال بدون نظارت نهادهای نظارتی است و فوتبال رشت همان خواهد شد که امروز شاهدش هستیم ولاغیر.

فرهاد خراسانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =