استاندار: مکانیزاسیون کاشت و برداشت برنج در گیلان به ۷۵ درصد رسیده است / استمرار نظارت ها برای جلوگیری از واردات و عرضه برنج همزمان با فصل برداشت

0 55

استاندار گیلان مکانیزاسیون کاشت و برداشت برنج در سال زارعی جاری را ۷۵ درصد عنوان کرد و گفت: نظارت ها برای جلوگیری از واردات و عرضه محصول برنج همزمان با فصل برداشت با جدیت استمرار دارد.

عصر کاسپین/ دکتر ارسلان زارع صبح امروز (یکشنبه) در مراسم اولین برداشت مکانیزه محصول برنج در روستای پس ویشه رشت که محمدرضا احمدی و سیدعلی آقازاده از نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از کشاورزان نیز حضور داشتند؛ اظهار داشت: شعار راهبردی جهش تولید در راستای اجرای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی و ایستادگی ملت بزرگ ایران در مقابل تحریم‌های ظالمانه استکبار و در ابعاد گوناگون بویژه در عرصه تولید محصولات کشاورزی ، تامین محصولات استراتژیک و خودکفایی داخلی نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به جایگاه جهش تولید در اقتصاد ، برنج را از جمله محصولات راهبردی کشور خواند که استان گیلان در تامین آن جایگاه مهمی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها امسال افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از مزارع استان برداشت می شود که این رقم حدود ۷۵۰ هزار تن برنج سفید مرغوب را وارد بازار می کند.

دکتر زارع بیان داشت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته از سوی بخش های مختلف از جمله سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و کشاورزان شاهد افزایش کمی و کیفی محصول برنج در استان هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به افزایش مکانیزاسیون کشاورزی در استان طی سالجاری گفت: از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، امسال افزون بر ۱۸۰ هزار هکتار به صورت مکانیزه مورد کاشت و برداشت قرار گرفت که این رقم افزایش ۷۵ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

وی افزود: بر اساس نتایج بررسی ها با افزایش مکانیزاسیون در کشت برنج، قیمت تمام شده کاشت این محصول نیز پایین تر آمده ، زحمت و تلاش کشاورزان به مراتب کمتر شده و از نظر اقتصادی برای فعالان این بخش مقرون به صرفه تر است.

دکتر زارع اظهار داشت: علیرغم بارندگی اندک پس از نشاء در استان، افزون بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب با مدیریت شرکت آب منطقه ای از ذخیره سدها استفاده شد و کمبودی در تامین و توزیع آب درون شبکه و خارج از شبکه نداشته ایم ضمن آنکه از نظر زمان برداشت و کیفیت محصول هم شرایط خوبی داریم.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر حمایت های تسهیلاتی که در طول سال از کشاورزان دارد، با توزیع نهاده ها و ترویج آموزش های کشاورزی توسط کارشناسان مربوطه از این بخش حمایت می کند و به یقین کنترل بازار و تعادل قیمت برنج نیز همچون سال گذشته یکی از دغدغه های دولت در سالجاری است.

دکتر زارع با یادآوری اینکه سال گذشته برای جلوگیری واردات برنج و عرضه آن به بازار همزمان با فصل برداشت این محصول نظارت کافی صورت گرفت ، بیان کرد: پارسال توزیع برنج وارداتی ، غیر از فصل برداشت انجام شد و امسال نیز پیگیری های لازم در این خصوص جزو سیاست های دولت خواهد بود تا ضربه ای به قیمت برنج در زمان برداشت وارد نشود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و آنام جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 11 =