پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید عسل در گیلان؛ ۷۱ کیلوگرم «ژله رویال» ‌تولید شد

0 50

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید عسل امسال ۱۰ درصد افزایش یابد گفت: سال گذشته ۷۱ کیلوگرم ژله رویال در گیلان تولید شد.

عصر کاسپین/ حجت علی اکبرنژاد با تأکید بر اینکه در سال ۹۸ طبق آمارگیری سالانه ۷۱ کیلوگرم ژله رویال به ارزش اقتصادی ۷ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال در گیلان تولید شد اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود امسال تولید عسل در استان گیلان چیزی حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تولید گرده گل به میزان ۷ هزار و ۹۰۹ کیلوگرم در استان گیلان را نیز مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: علاوه بر این‌ها و طبق آمارهای موجود ۶ هزار و ۴۵۹ کیلوگرم بره موم و ۲۴۲ گرم زهر زنبور به ارزش ۶۰۵ میلیون ریال در سال گذشته در استان گیلان تولید شد.

علی اکبرنژاد زنبور عسل را یک حشره مفید تلقی کرد و با بیان اینکه این حشره خواص و فواید بسیار زیاد دیگری هم دارد تصریح کرد: زنبور عسل حدود ۱۳۰ برابر ارزش تولید مستقیم خود در اموری مانند گرده افشانی گیاهان زراعی و درختان میوه، حفاظت از محیط زیست، حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور مفید است.
وی توجه کشاورزان و باغداران را به مسأله اشاره شده جلب کرد و با تأکید بر اینکه آن‌ها باید از استقرار کلنی‌های زنبور عسل استقبال به عمل آورند خاطرنشان کرد: اهمیت این موضوع تا آنجا است که حتی در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل اهمیت بالای وجود کلنی در باغات، بهره‌برداران به کندو‌داران اجاره پرداخت می‌کنند.

علی اکبرنژاد کوچ بسیاری از زنبورداران پس از برداشت عسل با کندوهای خود به مناطق ییلاقی واقع در رودسر، ماسال، سیاهکل و رودبار و مناطق کوهستانی سبلان در استان اردبیل را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: زنبورداران با این کار تلاش می‌کنند تا محصول تابستانه را در مناطق خوش آب و هوا تولید کنند.

وی از برداشت عسل تابستانه از نیمه شهریور تا اوایل مهر سخن گفت و با تأکید بر اینکه میزان برداشت عسل در این ایام به شرایط آب و هوایی وابسته است خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای بهبود کیفیت تولید عسل و افزایش آن برنامه‌های خوبی را اجرایی کرده و از فعالان این حوزه حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان پشتیبانی و حمایت مؤثر از فعالیت زنبورداری را از جمله اولویت‌های مهم این دستگاه عنوان کرد و ابراز داشت: پشتیبانی از زنبورداران با اعطای تسهیلات بانکی و ارائه آموزش‌های مرتبط برای افزایش و بهبود کیفیت تولید عسل از جمله اقدامات این دستگاه است.

علی اکبرنژاد تأمین خوراک مورد نیاز واحدها و مرغداری‌های استان گیلان را نیز مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه روند انجام این کار به شکل پیوسته در حال انجام است اظهار داشت: توزیع ذرت و سویای مورد نیاز واحدهای تولیدی از جمله اقداماتی است که برای پشتیبانی از چرخه تولید نسبت به انجام آن اهتمام ورزیده می‌شود.

وی استان گیلان را از جمله مهم‌ترین تأمین کنندگان مرغ مورد نیاز بازار بزرگ تهران اعلام کرد و در همین زمینه افزود: شرکت‌های زنجیره‌ای بزرگ تولید مرغ در گیلان هم‌اینک علاوه بر پوشش نیازهای داخل استانی و صادرات به مراکز و شهرهای همجوار در حال حاضر سهم بسیار قابل توجهی از نیاز بازار تهران را نیز تأمین می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 10 =