۵ پروژه بزرگ در شهر رشت اجرایی می‌شود

0 426

شهردار کلانشهر رشت از اجرایی شدن‌ پنج پروژه بزرگ و اساسی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: پروژه ۸ دی از جمله این پروژه‌ها است و تلاش می‌شود تا فاز دوم این‌ پروژه هرچه سریعتر اجرایی شود که بخشی از آن مربوط به اجرا و بخشی دیگر مربوط به تملک است.

عصر کاسپین/ ناصر حاج‌محمدی گفت: در حال حاضر تشریفات قانونی مربوط به تعیین پیمانکار پروژه ۸ دی در حال انجام است و عملیات اجرایی آن نیز به زودی آغاز می شود.

وی از پروژه امام علی (ع) که از میدان ولی عصر به بلوار دیلمان منتهی می شود به عنوان یکی دیگر از پنج پروژه یاد شده، نام برد و افزود: تعدادی معارض ملکی در این رابطه وجود داشت که در ابتدا می باید تملکاتی در این زمینه از سوی شهرداری صورت می گرفت. ضمن اینکه خط پروژه در سال های پیش جابه جا شده بود که اخیرا آخرین خط پروژه مورد تایید مشترک شهرداری و شورای شهر به کمیسیون ماده پنج ارسال شد و به محض آماده شدن خط پروژه نهایی و مشخص شدن تملکات، نسبت به اجرای پروژه اقدام خواهد شد.

شهردار رشت از پروژه دیگری به نام سرچشمه نیز یاد کرد و ادامه داد: یک باند این‌پروزه نیز به طور کامل اجرا شد و باند دیگر هنوز نیمه کاره است.

حاج‌محمدی خاطر نشان کرد: بخشی از مسیر تملک شده و بخش دیگر با دستور شورای شهر، در حال تملک است.

وی افزود: مالک زمین مورد تملک، مقداری از مبلغ ملک را به صورت نقد از شهرداری مطالبه کرد و اقدامات کارشناسی نیز در این باره انجام ‌و بازگشایی مسیر در زمره برنامه های امسال شهرداری قرار دارد.

این‌مسئول در ادامه به پروژه رینگ‌۹۰ متری اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه به طول ۱۰ کیلومتر از میدان‌گیل به سمت جاده فومن اجرایی می شود که قرار است ۳ کیلومتر آن در فاز اول و به سمت مسکن مهر اجرایی شود.

حاج‌محمدی با بیان اینکه با اجرایی شدن این‌ پروژه، میدان‌گیل به مسکن‌مهر متصل می شود، گفت: بخشی از زمین های مربوط به این‌پروژه تملک شده و بخش دیگر در حال تملک است و در زمره پروژه های مورد نظر اعضای شورای اسلامی شهر قرار دارد.

وی از پروژه جی ۵ نیز نام برد و افزود: این پروژه به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و با همکاری سازمان آب منطقه ای گیلان در حال انجام است.

شهردار رشت خاطرنشان کرد: قرار است این‌پروژه، از سمت لاهیجان به رشت وارد شود و در سه فاز و به صورت رینگ میان بر ادامه پیدا کند و جاده انزلی تا گلسار و گلسار تا پیربازار را شامل شود.

حاج‌محمدی ادامه داد: در حال حاضر پروژه جی ۵ در مسیرهای یاد شده به صورت خاکی وجود دارد و به دلیل اینکه تاکنون در اختیار آب منطفه ای بود، شهرداری رشت اجازه عملیات نداشت اما با تدابیر رییس شورای اسلامی شهر، توافق نامه مربوط میان شهرداری و شرکت سهامی آب منطقه ای منعقد شد تا از طریق سرمایه گذاری به سر انجام برسد.

به گفته وی سرمایه گذار جی ۵ در سازمان سرمایه گذاری معین شد و در حال حاضر نهایی کردن فراخوان آن در حال انجام شدن است.

شهردار رشت با بیان اینکه مجوزهای لازم در این خصوص دریافت شده است تصریح کرد: انتظار می رود عملیات اجرایی آن نیز به زودی آغاز شود.

حاج‌محمدی گفت: شورای پنجم شهر رشت بر این پروژه ۵ گانه همواره اصرار داشت.

وی پیرامون‌ پروژه های نیمه کاره نیز بیان داشت: این‌پروژه‌ها نیز به طور مستمر درحال انجام بوده و براساس آخرین آمار دریافتی، بیشتر از ۱۹۰ پروژه کوچک و بزرگ در نقاط مختلف شهر در حال اجرا هستند.

شهردار کلانشهر رشت، ساختمان فرهنگی جنب ساختمان مرکزی شهرداری، مرکز کنترل ترافیک برای مدیریت بحران، سازه منطقه ۳ شهرداری، ساختمان هموفیلی، آرامگاه دکتر حشمت، نصب مبلمان شهری در سه میدان شهر را به عنوان‌پروژه های در حال تکمیل شهرداری عنوان کرد و یاد آور شد: از یکسال پیش تاکنون اقدامات بسیار مطلوب و مفیدی از سوی شهرداری و به دور از چشم شهروندان انجام شده است.

حاج‌محمدی ، مدیریت پسماند و بهسازی محیط شهری را از جمله این اقدامات برشمرد و افزود: در این رابطه با بهره گیری از دانش تخصصی خود و مراجعه بیش از ۲۰۰ بار به منطقه سراوان، امروز تصفیه خانه شیرابه زباله به عنوان پالایشگاه بسیار بزرگ در حال راه اندازی است در حالیکه بر اساس اسناد موجود، در اوایل بازدید ها هیچ سازه ای در آن‌منطقه با عنوان تصفیه خانه وجود نداشت امروز اما از ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شد.

وی گفت: این پروژه از جمله پروژه های مغفول شهرداری رشت بود که امروز بصورت پالایشگاه صنعتی ساخته شده و آماده به کار است.

این مقام مسئول همچنین در ارتباط با نصب دستگاه زباله سوز در منطقه لاکان نیز خاطر نشان کرد: در این پروژه برای افزایش ظرفیت، دو سالن ۶ هزار متر مربعی ساخته شده که یکی ۶۵ درصد و دیگری ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی شروع عملیات اجرایی زباله سوز را مهمترین اقدامات اجرایی صورت‌گرفته از سوی شهرداری قلمداد کرد و گفت: این زباله سوز بزرگترین زباله سوز کشور است زیرا در تهران پلنت زباله سوز ۲۰۰ تنی، در ساری پلنت ۴۰۰ تنی و در نوشهر پلنت ۲۰۰ تنی وجود دارد اما زباله سوز رشت ۶۰۰ تنی است.

به گفته شهردار رشت، عملیات اجرایی پلنت ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت آغاز شده و در مرحله شمع کوبی قرار دارد.

حاج‌محمدی در ادامه اظهار کرد: دریافت مصوبات محیط زیستی زباله سوز از سال ۹۲ تا ۹۶ به طول انجامید و از سال ۹۶ تا ۹۸ با مشکل زمین مواجه شد که از زمان ورود بنده به شهرداری رشت این مشکل نیز مرتفع شد و درحال حاضر عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

وی گفت: قراردادی با سازمان سرمایه گذاری منعقد شد و طی آن مقرر شد تا زباله خشک از شهروندان خریداری شود اما به دلیل ویروس کرونا، تفکیک دستی توسط شرکت های تفکیک رسمی هنوز صادر نشده و با فروکش کرونا، امورات اجرایی به سرانجام خواهند رسید.

شهردار کلانشهر رشت با اشاره به حضور ۱۳ ماهه خود در شهرداری رشت افزود: اجرای ۶۵ هزار تن آسفالت در سطح شهر و انجام بیش از ۱۵۰ هزارمتر خط کشی های مختلف سرد و‌گرم و عابر پیاده، نقاشی و سفالکاری ده ها هزار متر مربع، طراحی میدان های شهر در نقاط مختلف و رفع هزاران مشکل در نقاط مختلف شهر، از جمله هزاران‌پروژه انجام شده در این مدت بود.

حاج محمدی با بیان اینکه طرح میدان گیل کمتر از یک ماه دیگر رونمایی می شود اضافه کرد: عملیات المان های داخلی میدان های امام علی(ع)، امام‌حسین(ع) و جهاد نیز در دست اجرا قرار دارند.

شهردار رشت با اشاره به بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری گفت: این بدهکاری مربوط به سال های گذشته است امروز اما شهرداری، ساماندهی و منظم شد و روند شفاف سازی را آغاز کرده است.

این‌مسئول اضافه کرد: باید بتوان منابع اقتصادی ویژه ای فراهم آورد تا هزینه های هرماه تامین شود و شهرداری این‌مهم را در دستور کار قرار داده است.

حاج‌محمدی همچنین گفت: به دنبال این هستیم که تمام آرای کمیسیون‌ماده ۱۰۰ در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

دنبال کردن تمام سامانه های شهر الکترونیک، اجرای بیش از ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری، نصب بیش از ۱۳۰ دوربین نظارتی در سطح شهر، بیش از ۱۰ پروژه سرمایه گذاری، پارک سوار، کیف الکترونیک برای ایجاد کارت شهروندی برای هر شهروند، ده ها برنامه فرهنگی و مذهبی و اجتماعی، از دیگر برنامه هایی بود که شهردار رشت از آنها یاد کرد و بیان داشت: در زمینه شهرسازی اقدامات مطلوبی در حال انجام است و تراموا نیز در حال پیگریست.

شهردار رشت با اشاره به اتفاقاتی همچون برف، انتخابات و کرونا در یکسال حضور خود در شهرداری گفت: با این ‌وجود اما شهرداری در مبارزه با دشواری ها سربلند شد و اگر روی ریلی که قرار گرفته به مسیر خود ادامه دهد، بی شک به نتایج مطلوب تری نیز دست خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 14 =