“ارسال پیامک کشف حجاب در خودرو”

0 122

فرهاد خراسانی

دریافت پیامک کشف حجاب اینروزها خبر ساز شده پیامکی که در آن نوشته شده “مالک محترم خودرو شماره.. در خودروی شما در آدرس..در تاریخ..جرم کشف حجاب صورت گرفته لذا ضمن اخطار بر عدم تکرار ابلاغ میگردد که به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نمایید”. اما در اینخصوص فرمانده انتظامی تهران بزرگ در آخرین اظهارات خود درباره احتمال اشتباه در ارسال پیامک های کشف حجاب در خودرو بیان نمودند که نیروی انتظامی بر مبنای اظهارات مردم تصمیم میگیرد و ملاک اظهارات مردم است و اینطور نیست که بخواهیم اصرار کنیم حتماً آنها مرتکب کشف حجاب در خودرو شده اند.
بنظر میرسد کلی گویی در خصوص موضوع حجاب پاسخگوی حل مسئله نیست بلکه باید قانونی مشخص و معین در این خصوص تصویب تا هم مردم و نیروی انتظامی و هم محاکم از این سردرگمی خارج شوند و تکلیف بر همه مشخص گردد.

۱_ نیروی انتظامی در دو بخش اختیار قانونی برای برخورد دارد یکی در جرائم مشهود که وظیفه دارد به آن طبق قانون وارد شود و دوم قانون اصناف که در آن میتواند از فعالیت واحدهای صنفی غیر مجاز یا مجاز متخلف جلوگیری و این مرکز را پلمپ کند در غیر این موارد پلیس اجازه گرفتن تعهد از مردم را به هر دلیلی ندارد اما اینکه اکنون پلیس از افرادی که به آنها اتهام بدحجابی وارد کرده است تعهد به خودداری از تکرار تخلف میگیرد خلاف حقوق شهروندی و اصول قانون اساسی است.

۲_ گویا بعضی افراد خارج از نهاد نیروی انتظامی که بنوعی با این سازمان همکاری مینمایند به سامانه پیامک دسترسی داشته یا در اختیار انان قرار داده شده که بتوانند کشف حجاب در خودرو را گزارش کنند که ممکن است در عملکرد خود در ارسال پیامک دچار اشتباه شوند یا اینکه نسبت به مصادیق بی حجابی توجیه نباشند، فارغ از اینکه آیا این اقدامات در صلاحیت انان است، یا خیر؟!

۳_حجاب یک موضوع فرهنگی است و مسائل فرهنگی را نمیتوان با قوانین خشک و سفت در جامعه نهادینه کرد.

۴_در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و تبصره ذیل آن صحبت از حجاب شرعی شده است اما مصادیق و تعریف حجاب شرعی همچنان نامشخص است و حتی در میان فقها هم اختلاف نظر وجود دارد و از طرفی هم باید مشخص شود که آیا واقعاً بین بی حجابی و بدحجابی فرق است؟

۵_قوانین و مقررات وضع میشوند برای بهبود روابط بین مردم، نه اینکه آشفتگی ایجاد کنند در حالیکه موضوع ارسال پیامک کشف حجاب، باعث سردرگمی مردم و محاکم شده است.

۶_ جریمه و توقیف اتومبیل با یک پیامک یعنی اینکه نیروی انتظامی بدون تشکیل دادگاه و امکان دفاع، حکم صادر کرده است.
۷_ مطابق اصول بنیادین قانون اساسی صدور حکم در صلاحیت دادگاه ها است که باید مستدل و مستند به قانون باشد و بنابراین نیروی انتظامی نمیتواند با ارسال یک پیامک کشف حجاب، حکم صادر و ابلاغ کند.

فرهاد خراسانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 4 =