استقبال از بخش خصوصی برای همکاری در اکتشافات معدنی؛ معادن ناشناخته زیادی در گیلان وجود دارد

0 44

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان استقبال از بخش خصوصی برای همکاری در اکتشافات معدنی را از رویکردهای این دستگاه اعلام کرد و گفت: معادن ناشناخته زیادی در گیلان وجود دارد.

عصر کاسپین/ پانته‌آ گیاهچی صبح امروز با بیان اینکه انجام مطالعات زمین‌شناسی به ویژه در بخش فعالیت‌های معدنی از تخریب محیط‌زیست گیلان جلوگیری می‌کند اظهار داشت: معادن ناشناخته زیادی در گیلان وجود دارد از طرفی در سال‌های اخیر نیز معادن خوبی در استان شناسایی و معرفی شده است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان این دستگاه را بازوی پژوهشی سازمان صمت خواند و عنوان کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی امر بهره‌برداری معادن باید به بخش خصوصی واگذار شود و در بحث اکتشاف معدنی و شناسایی از آنجا که بسیار دشوار و هزینه‌بر است این سازمان تنها سازمانی است که می‌تواند اقدام به این کار کند.

گیاهچی با تأکید بر اینکه اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان بر اساس اولویت‌های استان و شاخصه‌های سازمان زمین‌شناسی در امر اکتشافات معدنی ورود می‌کند تصریح کرد: اگر در صورت تقاضا برای مطالعات دانش فنی آن در کشور موجود نباشد ما قراردادهایی را با شرکت‌های بین‌المللی معتبر منعقد می‌کنیم.
وی دانشگاه زوریخ، شرکتی از استرالیا و نمونه‌هایی از این را از جمله تعاملات بین‌المللی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی برای انتقال تجربیات عملی تلقی کرد و گفت: علاوه بر این‌ها با شرکت‌های داخلی، سازمان صمت و خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان از طریق تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد کردیم تعامل بسیار نزدیکی داریم.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با بیان اینکه دانش فنی برای اکتشاف در سطح در کشور و استان گیلان وجود دارد اما دانش‌فنی در عمق بهتر است از تجربه کشورهای صاحب نام استفاده شود ابراز داشت: با توجه به پوشش گیاهی گیلان این مطالعات باعث می‌شود که محیط‌زیست استان به علت فعالیت‌های معدنی آسیب نبیند.

گیاهچی متفاوت بودن پوشش گیاهی کشورمان با کشورهایی مانند کانادا که در بحث دانش فنی اکتشافات معدنی دارای تجربیات فراوانی هستند را متذکر شد و اظهار داشت: انتقال دانش فنی و در کنار آن پیشبرد هدف بومی‌سازی این دانش امری است که در اولویت‌های سازمان ملی اکتشافات معدنی ایران قرار دارد.

وی تعامل و ارتباط سازمان زمین‌شناسی با بهره‌برداران معدنی و آگاهی از دغدغه‌های آنان و اهمیت صیانت از ذخایر ارزشمند معدنی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ای که اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان در اختیار دارد معادن به دو بخش فلزی و غیر فلزی تقسیم‌بندی شده است‌.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان گیلان اکتشاف معدن طلا و مس در بخش قلعه رودخان را از جمله فعالیت‌های امسال این اداره کل اعلام کرد و گفت: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان هم در همین مورد اعلام کردند که از حیث بودجه‌ای از اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان حمایت‌ می‌کنند.

گیاهچی با تأکید بر اینکه برای معادن غیرفلزی گیلان هم طرحی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارسال شده است خاطرنشان کرد: طبق برآوردها معادن غیرفلزی در گیلان بسیار غنی هستند مانند سنگ آهک از طرفی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان از سال ۹۳ در امر معادن ورود کرده است.

وی استقبال اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان گیلان از بخش خصوصی برای امر اکتشافات معدنی را نیز متذکر شد و با بیان اینکه معادن ناشناخته زیادی در استان وجود دارد تصریح کرد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که گیلان دارد در بحث وجود معادن غنی، درصددیم علم نانو بیولوژی را به استان بیاوریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − نه =