افزایش ۱۰ درصدی برداشت برنج در مازندران/ بالارفتن هزینه تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج از مزارع شالیزاری استان در سال جاری برداشت می‌شود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش دارد.

0 31

سرپرستی مازندران/ اعضای مجمع نمایندگان مازندران در نشست مشترک با مسؤولان بخش کشاورزی استان مشکلات اساسی تولیدکنندگان  برنج و مرکبات را بررسی کردند.

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ابتدای این نشست گزارشی از برنامه‌های دولت در بخش برنج و مرکبات و مشکلات تولیدکنندگان این محصولات را ارائه کرد و گفت: در سال جاری یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج از مزارع شالیزاری استان برداشت می‌شود که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی افزود: در زمینه تولید برنج و مرکبات تلاش‌های زیادی از جمله تقویت زیرساخت‌های کشاورزی انجام و گام‌های موثری در بخش آموزش و ترویج برداشته شد اما به‌دلیل افزایش قیمت برخی از نهاده‌ها از جمله کود و سم شاهد افزایش هزینه تولید هستیم که باید با برخی از اقدامات حمایتی از جمله توسعه صنعت بسته‌بندی، برندسازی و …از تولیدکننده حمایت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، صادرات محصولات کشاورزی استان را یکی از برنامه‌های محوری برشمرد و اضافه کرد: در سال گذشته ۴۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی استان مازندران به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد.

سپس نمایندگان مازندران با اشاره به اهمیت کشاورزی در مازندران و ضرورت پاسخگویی به مشکلات مردم زحمتکش استان در این بخش اظهار کردند: وزارتخانه‌های کشاورزی و صمت به وظایفشان در امر محصولات کشاورزی درست عمل نکردند و امروز در بازار محصولات کشاورزی واسطه‌ها حرف آخر را می‌زنند و ضرورت دارد دستگاه ذیربط در این زمینه پاسخگو باشد و مجلس نیز در این زمینه برای کمک به کشاورزان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

این نمایندگان تصریح کردند: در شرایط فعلی اقتصاد کشور همه باید کمک کنند تا محصولات استراتژیکی همچون برنج به مرز خودکفایی برسد و کشور بویژه استان‌های شمالی از توانایی لازم برای تامین نیاز داخلی برنج برخوردار هستند.

نمایندگان در پایان راهکارهای پیشنهادی برای حذف یارانه برنج وارداتی ، گسترش کشت مکانیزه ، توسعه و تجهیز شالیکوبی‌ها به تجهیزات مدرن ، ترویج فرهنگ صادرات در بین باغداران ، بهره‌گیری از روش‌های غیرشیمیایی در کنترل آفات و بیماری‌ها ، توسعه صنایع تبدیلی را مورد بررسی و تاکید قرار دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − 4 =