بحران خرد شدن اراضی شالیکاری گیلان؛ مکانیزاسیون کشاورزی در استان روند خوبی ندارد

0 35

نماینده مردم رشت در مجلس خرد شدن اراضی شالیکاری گیلان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این مشکل در حال حاد‌تر شدن است گفت: مکانیزاسیون کشاورزی در گیلان روند خوبی ندارد.

عصر کاسپین/ سید علی آقازاده برنج را محصول استراتژیک گیلان تلقی کرد با تأکید بر اینکه زنجیره‌ لازم برای استفاده بهینه‌تر از این ظرفیت استان به علت ضعف‌های اجرایی هنوز تکمیل نشده است اظهار داشت: خرد شدن اراضی شالیکاری گیلان موضوعی است که در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

نماینده مردم رشت در مجلس شرایط و اقلیم متفاوت استان گیلان را متذکر شد و با اشاره به اینکه باید بر اساس همین وضعیت سیاست‌های لازم در جهت حمایت از کشاورزی تعریف و اجرایی شود عنوان کرد: اینکه ما فقط کارهای تحقیقاتی در بخش کشاورزی انجام دهیم و از اجرا غافل شویم نمی‌تواند سود چندانی عاید استان گیلان کند.

آقازاده انجام برخی اقدامات و برنامه‌ها در بحث مکانیزاسیون بخش کشاورزی گیلان در سنوات اخیر را مورد توجه قرار داد و ضمن انتقاد از روند مکانیزه کردن کشاورزی در استان تصریح کرد: اقدامات انجام شده در این بخش قطعاً کافی نیست و انتظار داریم متولیان امر در مجموعه وزارتخانه و جهاد کشاورزی برای این مشکل تدبیری اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه جهت مکانیزاسیون کشاورزی گیلان باید از سوی مدیریت اجرایی استان پیگیری‌های بیشتری انجام می‌شد خاطرنشان کرد: شاید بیش از ۳۰ سال است که بحث ایجاد صنایع تبدیلی و یا مکانیزه کردن کشاورزی در گیلان مطرح است اما اقداماتی که در این راستا انجام شد متناسب با نیازها و ظرفیت‌های استان نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام تجهیز اراضی، ساماندهی کانال‌های آبیاری و آب‌بندان‌ها و نظایر این در یک برنامه زمانبندی مشخص را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: وقتی اجرای چنین برنامه‌هایی به درازا می‌کشد و بیش از حد طولانی می‌شود بخش کشاورزی هم به همان نسبت به شدت آسیب می‌بیند.

نماینده مردم رشت در مجلس تحمیل هزینه‌ها و اعتبارات هنگفت را یکی از آسیب‌ها و تبعات منفی طولانی شدن اجرای برنامه‌هایی مانند تجهیز اراضی کشاورزی اعلام کرد و گفت: زنجیره توسعه کشاورزی در گیلان که تاکنون در ایجاد آن موفق نبوده‌ایم باید تکمیل شود از سوی دیگر کشاورزان استان به حمایت‌های واقعی و عملی نیاز دارند.

آقازاده افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی نظیر کودهای شیمیایی و یا دو برابر شدن هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصول را از جمله دغدغه‌های مهم کشاورزان گیلانی خواند و اظهار داشت: به حراج زدن زمین‌های کشاورزی مردم گیلان به علت تمام کارهایی است که باید در بخش اجرایی استان انجام می‌شد و از آن غفلت به عمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − نه =