تجهیز آمبولانس‌‌ها به سامانه GPS در گیلان؛ اورژانس استان با کمبود نیروی انسانی مواجه است

0 69

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان گفت: اورژانس گیلان با کمبود نیروی انسانی مواجه است به طوری‌که بسیاری از شیفت‌ها و پایگاه‌های اورژانس با اضافه‌کار در حال خدمت هستند.

عصر کاسپین/ پیمان اسدی صبح امروز در جمع خبرنگاران از وجود ۶۳ پایگاه فعال اورژانس، ۶۸ آمبولانس فعال و بیش از ۵۲۰ کارشناس، پرستار و کاردان فوریت‌های پزشکی در گیلان خبر داد و اظهار داشت: اورژانس گیلان با کمبود نیروی انسانی مواجه است که این موضوع فشار زیادی را به پرسنل عملیاتی آن وارد می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان با بیان اینکه اورژانس ۱۳۰ دستگاه آمبولانس عملیاتی،یک فروند بالگرد و ۲ دستگاه موتورآمبولانس در اختیار دارد عنوان کرد: اورژانس گیلان روزانه به طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۲۰ عملیات در استان دارد که این میزان در اواسط اسفند سال گذشته به رکورد بیش از ۴۴۰ عملیات رسید.

اسدی امکانات اورژانس و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان را تا حدودی مطلوب خواند و با بیان اینکه در طرح توسعه جدید چندین پایگاه اورژانش در نقاط شهری ایجاد می‌شود تصریح کرد: رشت، لنگرود، تالش و آستارا از جمله نقاطی محسوب می‌شوند که نیاز است برای بهبود زمان امدادرسانی پایگاه‌های جدید در آنجا احداث شود.
وی شیوع بحران کرونا و کمبود مسافرت‌ها به گیلان را در مقایسه با سال‌های گذشته مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه برخی از پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ استان ۲۴ ساعته در حال ارائه خدمت هستند افزود: روزانه به شکل میانگین ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۴ هزار پیام و تماس با مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی گیلان برقرار می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان این استان را از نخستین مراکزی در کشور که سامانه هوشمند عملیاتی را نصب کرده است اعلام کرد و ابراز داشت: در گذشته تنها حدود ۱۳ مرکز پیام در سطح گیلان وجود داشت که در تابستان سال ۹۸ همه این مراکز با هم تجمیع و سامانه‌های دیجیتالی در استان نصب شد.

اسدی از افزایش توان عملیاتی اورژانس، تجهیز تمامی آمبولانس‌‌های گیلان به سامانه GPS و ثبت اوتوماتیک زمان رسیدن به بالین بیمار و انتقال آن به بیمارستان خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر تمامی فرم‌های کاغذی حذف شده است و پرسنل اورژانس گیلان با استفاده از گوشی‌های هوشمند و فرم‌های الکترونیک خدمات را ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این سیستم هوشمند و فرم‌های الکترونیک در تمام بیمارستان‌های گیلان هم نصب شده است و قبل از اعزام بیمار اطلاعات آن به مراکز درمانی انتقال داده می‌شود افزود: آماده کردن اتاق احیاء، افزایش توان عملیاتی اورژانس و ارائه خدمات بهتر و استاندارد به بیماران به ویژه بیماران بدحال از مزایای این سامانه هوشمند است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان زمان میانگین رسیدن به بالین بیمار در عملیات شهری اورژانس گیلان را ۹.۸ و در عملیات‌های جاده‌ای ۹.۲ دقیقه اعلام کرد و بیان داشت: طبق اطلاعات سازمان اورژانس کشور زمان استاندارد رسیدن به بالین بیمار در کلانشهرها ۱۵ دقیقه و در شهرهای کوچک ۹ دقیقه است.

اسدی انتقال بیماران به بیمارستان‌های دولتی توسط اورژانس گیلان را طبق آئین‌نامه‌های وزارت بهداشت و درمان مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی بیمار بد حال باشد یا دچار ایست قلبی شده اورژانس موظف است بیمار را به نزدیک‌ترین بیمارستان انتقال دهد که سال گذشته ۵۶۲ بیمار توسط اورژانس گیلان به بیمارستان خصوصی انتقال داده شد.

وی در پاسخ به این گلایه مردمی که چرا برخی از پرسنل اورژانس گیلان در حین خدمات‌رسانی به مصدوم مرتب سرگرم چک کردن گوشی‌های تلفن همراهشان هستند هم بیان داشت: بعد از نصب سامانه هوشمند و حذف سامانه‌های کاغذی تمامی اطلاعات در این سامانه ثبت می‌شود و در واقع این گوشی‌های همراه همان سامانه هوشمند هستند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان عدم همکاری برخی از رانندگان با آمبولانس‌هایی که در حال عملیات هستند را از جمله مشکلات اورژانس استان خواند و تصریح کرد: وقتی تصادفی در جاده‌ای اتفاق می‌افتد مردم تجمع می‌کنند که این کارشان نه‌تنها باعث ایجاد ترافیک می‌شود بلکه جلوی سرعت عمل اورژانس را هم می‌گیرد.

اسدی امدادرسانی و دخالت‌های بی‌جا برخی از مردم در امر درمان را از دیگر مشکلاتی که اورژانس با آن مواجه است اعلام کرد و بیان داشت: اورژانس گیلان با کمبود نیروی انسانی مواجه است و به همین علت فشار زیادی به پرسنل عملیاتی استان وارد می‌شود به طوری‌که بسیاری از شیفت‌ها و پایگاه‌های اورژانس گیلان با اضافه‌کار در حال اداره است.

وی عدم اجرای قانون ارتقاء بهره‌وری را از دیگر مشکلاتی که کشوری بوده و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان هم با آن درگیر است دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها قانون مشاغل سخت و زیان‌آور شامل پرسنل اورژانس نمی‌شود و به بیان دیگر حقوق و مزایای بخش درمان در مقایسه با سایر بخش‌های بسیار پائین است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان تعیین تعرفه و نظارت بر فعالیت آمبولانس‌های بخش خصوصی را از دیگر وظایف این مرکز دانست و عنوان کرد: پس از تشکیل سازمان اورژانس کشور قانون ساماندهی خدمات مؤسسه‌های آمبولانس‌های خصوصی در سال ۹۷ مصوب و از آن‌جا هم به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

اسدی از وجود ۸ مؤسسه آمبولانس خصوصی در استان گیلان که ۲۴ آمبولانس فعال را نیز برای خدمت‌رسانی به مردم در اختیار دارند خبر داد و تصریح کرد: برای آمادگی اورژانس جهت مواجهه با حوادث غیرمترقبه هم اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام می‌شود و اورژانس همواره برای ورود به چنین موقعیت‌هایی آمادگی کامل دارد.

وی وجود تیم‌های عملیات ویژه در مرکز اورژانس ۱۱۵ استان گیلان برای خدمات‌رسانی در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه را متذکر شد و اظهار داشت: حفظ خونسردی و تماس با شماره ۱۱۵، انجام دادن یکسری اقدامات اولیه توسط همراهان بیمار قبل از حاضر شدن اورژانس از جمله درخواست‌هایی است که از مردم داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + پانزده =