تغییر حریم تالاب بین‌المللی انزلی/ زندگی روستاییان در مخاطره حریم دریا و تالاب قرار گرفته است

0 41

رئیس مجمع نمایندگان گیلان پیگیری طرح نجات تالاب انزلی در سطح ملی را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای رفع مشکلات تالاب انزلی ایجاد شبکه فاضلاب مدرن شهر رشت ضروری است.

عصر کاسپین/ احمد دنیامالی با بیان اینکه تالاب بین‌المللی انزلی موضوعات تخصصی بسیار ویژه‌ای دارد و متغیرهای بیرونی به‌شدت آن را تهدید می‌کنند اظهار داشت: برای رفع مشکلات تالاب بین‌المللی انزلی ایجاد شبکه فاضلاب مدرن شهر رشت و حتی صومعه‌سرا باید در اولویت تمام کارها قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان حوضه آب‌ریز تالاب بین‌المللی انزلی را به‌عنوان مهم‌ترین بخشی که باید آن را مورد توجه قرار داد ذکر کرد و در همین مورد ابراز داشت: در زمان حاضر ۹ رودخانه به تالاب بین‌المللی انزلی اتصال پیدا می‌کند و گوهررود و زرجوب به‌عنوان دو رودخانه بسیار مهم تغذیه‌کننده این تالاب به‌شدت آلوده هستند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به دو رودخانه گوهررود و زرجوب و در نهایت سرریز آن‌ها به‌سمت تالاب بین‌المللی انزلی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در شرایط فعلی ایجاد شبکه فاضلاب مدرن شهر رشت و حتی صومعه‌سرا برای تالاب انزلی به‌شدت حیاتی‌تر از انجام سایر اقدامات است.

دنیامالی پیگیری بحث ساماندهی تالاب بین‌المللی انزلی و اعتباراتی را که برای آن در نظر گرفته شده است متذکر شد و گفت: تصفیه‌خانه شرق انزلی در زمان حاضر چیزی حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از طرفی آنچه بیش از هر چیزی دیگر تالاب انزلی را دچار مشکل کرده مسدود کردن جریان خودپالایی تالاب است.

وی عملیات اجرایی لایروبی تالاب بین‌المللی انزلی از ابتدای امسال تاکنون را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه در چهارماهه نخست امسال چیزی در حدود ۸۵۰ هزار مترمکعب تالاب لایروبی شده است گفت: طبق هدفگذاری‌ای که اداره‌کل بنادر و کشتیرانی انجام داده است سالانه ۳ تا ۴ میلیون مترمکعب لایروبی می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان انجام عملیات لایروبی را از جمله اقداماتی که به جریان خودپالایی تالاب انزلی کمک شایان توجهی می‌کند اعلام کرد و ابراز داشت: کنار تمامی موضوعات توجه دولت نیز به‌سمت تالاب انزلی به‌خوبی جلب شده است و منابع خوبی را برای حل‌وفصل مشکلات آن اختصاص داده است که باید از آن استفاده شود.

وی حضور معاون وزیر کشور در جلسه شورای اداری بندرانزلی را که در هفته‌های گذشته انجام شد یادآور شد و با بیان اینکه مشکل تعیین حریم تالاب امری است که ۲۰ تا ۲۵ روستا با آن مواجه‌اند اضافه کرد: حریم دریا و تالاب انزلی باید واقع‌بینانه تعریف شود و نباید زندگی روستاییان در مخاطره حریم دریا و تالاب قرار بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تصریح به اینکه حریم تالاب بین‌المللی انزلی باید بر اساس کنوانسیون سال ۱۳۵۴ رامسر که حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است تعیین شود عنوان کرد: در زمان حاضر این حریم به ۲۵ هزار هکتار رسیده که مشکلات زیادی را برای اهالی اطراف تالاب بین‌المللی انزلی به وجود آورده است.

وی پیگیری بحث ساماندهی تالاب بین‌المللی انزلی و حل‌وفصل مشکلات رودخانه‌هایی مانند گوهررود و زرجوب را که با اتصال به این تالاب آن را تغذیه می‌کنند ضروری دانست و اظهار داشت: قصد داریم در قالب یک طرح ملی تحت عنوان طرح نجات تالاب انزلی را به یک نتیجه قابل قبول برسانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − شش =