تلاش برای خودکفایی در تولید روغن زیتون؛ آزمایشگاه ارزیابی کیفیت روغن زیتون راه‌اندازی شد

0 75

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از افتتاح آزمایشگاه ارزیابی کیفیت روغن زیتون در استان خبر داد و گفت: گیلان برای خودکفایی در تولید روغن زیتون سیاست‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کند.

عصر کاسپین/ مسعود الماسی از برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای تحقق طرح خودکفایی در تولید روغن زیتون و حمایت از بهره‌برداران فعال در این بخش خبر داد و اظهار داشت: در همین راستا اخیراً آزمایشگاه ارزیابی کیفیت روغن زیتون در استان گیلان افتتاح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کیفی‌سازی و ارتقاء کیفیت محصول روغن زیتون را از جمله اهداف و کارکردهای مهم این آزمایشگاه اعلام کرد و بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان برای پشتیبانی از صنعت تولید زیتون و روغن زیتون مجموعه برنامه‌های مدون و مستمری را پیاده‌سازی کرده و دنبال می‌کند.

الماسی فعالیت واحدهای ویژه روغن کشی یا کارخانه استحصال روغن زیتون در سطح استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ظرفیت کارخانه‌های روغن کشی فعال استان معادل ۲۴ هزار تن برآورد می‌شود از طرفی گیلان در بحث بسته‌بندی زیتون نیز اقداماتی انجام داده و واحدهایی را در این بخش فعال کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در پاسخ به این پرسش که با توجه به برآوردهای انجام شده کارشناسان جهاد کشاورزی امسال چه مقدار برداشت میوه زیتون خواهیم داشت افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیشتر از ۱۸ هزار تن محصول از باغات زیتون استان برداشت شود که ارزش اقتصادی خوبی را نیز نصیب باغداران می‌کند.

الماسی با تأکید بر اینکه استان گیلان همواره به‌عنوان استانی پیشرو در تولید محصولات استراتژیک در سطح کشور مطرح بوده است اظهار داشت: تمام تلاش و کوشش مجموعه سازمان جهاد کشاورزی گیلان با توجه به ظرفیت‌های استان بر روی رفع مشکلات و موانع باغداران و حمایت اصولی از آنان متمرکز شده است.

وی فعالیت تعداد زیادی بهره‌بردار در عرصه تولید زیتون در گیلان را مؤید جایگاه و نقش پررنگ این استان در بحث محصول زیتون تلقی کرد و بیان داشت: در حال حاضر ارقام مختلف زیتون در استان تولید می‌شود از سوی دیگر به گواه آمار و ارقام گیلان و شهرستان رودبار به عنوان سومین تولید کننده زیتون در کشور محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گسترش علمی باغات محصول زیتون را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به لزوم عملیاتی کردن برنامه‌هایی در راستای افزایش کیفیت تولید زیتون و فرآورده‌های آن خاطرنشان کرد: باید با اصلاح باغات قدیمی‌تر و افزایش کیفی فراورده‌های زیتون کیفیت این محصول استراتژیک استانی را افزایش دهیم.

الماسی اجرایی کردن اقدامات و مؤلفه‌هایی نظیر گسترش آموزش‌های کشاورزی به کشاورزان تولیدکننده محصول زیتون را امری لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: هرس کردن به موقع درختان و اصلاح مناسب درختان با ورود نهال‌های پرمحصول از جمله اقداماتی است که در راستای تقویت بازار داخلی باید عملیاتی شوند.

وی همکاری و هماهنگی تمام بخش‌ها در راستای تحقق اهداف کلان توسعه‌ای جهاد کشاورزی و عملیاتی کردن شعار جهش تولید در استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: باید گام‌های مؤثری در راستای توسعه پایدار کشاورزی برداشته شود که این امر نیازمند مشارکت و انسجام تمام حوزه‌های مرتبط است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تأثیرگذاری حوزه کشاورزی در گیلان بر تمام عوامل، گردشگری و صنعت گیلان را نیز از جمله مؤلفه‌هایی که با بخش کشاورزی ارتباطی تنگاتنگ دارد خواند و اظهار داشت: در حال حاضر گیلان در تولید محصولاتی نظیر برنج، چای، مرکبات، فندق، زیتون در کشور پیشتاز است.

الماسی داشتن آب‌وهوای مساعد و خاک مناسب را از دیگر موهبت‌های موجود در گیلان تلقی کرد و با بیان اینکه استان کمتر از ۹ دهم درصد خاک کشور را در اختیار دارد تصریح کرد: گیلان حدود چهار درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است که این امر از جایگاه ویژه استان در طول ادوار مختلف حکایت دارد.

تاریخ ورود زیتون به ایران و به‌ویژه شهرستان رودبار در استان گیلان، به بیش از هزار سال قبل برمی‌گردد. کشت این محصول در سال‌های گذشته فرازونشیب‌های زیادی را سپری کرده است.

گیلان دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش کشاورزی است به طوری‌که این استان با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای پتانسیل بسیار مناسبی جهت تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه تولید محصول استراتژیک است.

لازم به ذکر است که فواید سرشار زیتون و فرآورده‌های آن مانند روغن زیتون، هنوز جای ثابتی در سفره ایرانیان پیدا نکرده و بیشتر مردم به آن به چشم یک محصول تشریفاتی می‌نگرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − 3 =