جریمه نقدی برای آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی/ آتش زدن کاه سبب تشدید بیماری‌های تنفسی می‌شود

0 39

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان خودداری کشاورزان از آتش‌زدن کاه و کلش را مورد تأکید قرار داد و گفت: افرادی که اقدام به این کار بکنند جریمه نقدی می‌شوند.

عصر کاسپین/ احمد آقایی با تأکید بر اینکه امسال به جهت شیوع بیماری کرونا و وضعیت ویژه استان گیلان، دود ناشی از سوزاندن کاه و کلش موجب تشدید علائم بیماری و مشکلات تنفسی ناشی از آن می‌شود اظهار داشت: از کشاورزان گیلانی انتظار داریم از سوزاندن کاه و کلش در مزارع خود جداً خودداری کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان فصل برداشت محصولات زراعی کشاورزی و شالی در استان را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: شالیکاران گیلانی مشغول درو و برداشت برنج هستند اما برخی از کشاورزان به خاطر تصور نادرست و غیرکارشناسی پسماندهای مفید یعنی کاه و کلش را آتش می‌زنند.

آقایی با تأکید بر اینکه این اقدام علاوه بر اینکه به اراضی کشاورزی خسارت وارد می‌سازد روی عملکرد خاک نیز از حیث حاصلخیزی تأثیرات منفی ایجاد می‌کند تصریح کرد: آتش زدن کاه و کلش در حقیقت به معنای هدر رفت منابع اقتصادی کشاورزان است در حالی‌که شالیکاران می‌توانند این پسماندها را بفروشند و کسب درآمد کنند.
وی یکی دیگر از تبعات منفی بحث آتش زدن کاه و کلش را ایجاد معضلات زیست‌محیطی، آلودگی و بالا رفتن غلظت آلایندگی هوا اعلام کرد و در همین مورد ابراز داشت: این آلایندگی هوا برای کودکان، افراد سالخورده و بیماران بسیار خطرناک است به ویژه آنکه هم‌اینک گیلان در یک وضعیت و شرایط بسیار حساس از حیث شیوع کرونا قرار دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ضمن درخواست از کشاورزان و پرهیز آنان از آتش زدن کاه و کلش در مزارع اظهار داشت: قانونگذار در ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب ۹۶ این موضوع را جرم‌انگاری کرده است و گفته سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی و زراعی ممنوع است و جریمه تعلق می‌گیرد.

آقایی با تأکید بر اینکه بر این اساس کسانی که کاه و کلش شالیزارهایشان را می‌سوزانند به پرداخت ۲ تا ۸ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می‌شوند خاطرنشان کرد: از تمام کشاورزان سخت‌کوش و پرتلاش گیلانی انتظار داریم که به بایدها و نبایدهای قانونی توجه ویژه داشته باشند و به شکل مستمر به آن پایبند باشند.

وی تغییر در ساختار و بافت روستاها، مهاجرت مردم به سمت شهرها و نبود امکانات لازم نظیر انبار را از جمله مؤلفه‌هایی که به بروز این پدیده یعنی آتش زدن کاه و کلش کمک کرده است خواند و بیان داشت: در این زمینه لازم است دستگاه‌های متولی به ویژه سازمان جهاد کشاورزی ورود کرده و شالیکاران را نسبت به ارزش کاه و کلش آگاه کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان همکاری بسیج‌، نیروی انتظامی، علوم پزشکی، محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی برای جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش را ضروری دانست و گفت: امیدواریم کشاورزان گیلانی هم به ارزش پسماندهای مفید بیشتر پی ببرند و از کاه و کلش در جهت امور مفیدتری استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − چهار =