رشد ۴۰ درصدی صادرات از گیلان؛ ۶۰ درصد کالاها به روسیه صادر می‌شود

0 53

استاندار گیلان با اشاره به رشد ۴۰ درصدی صادرات کالا از گیلان گفت: ۶۰ درصد محصولات استان به روسیه صادر می‌شود و باید بتوانیم بیشتر از ظرفیت این بازار استفاده کنیم.

عصر کاسپین/ ارسلان زارع صبح امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات گیلان اظهار داشت: رشد ۴۰ درصدی صادرات در طول ۶ ماهه نخست امسال در گیلان با وجود شیوع کرونا و مشکلات ناشی از این بیماری در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی نشان‌دهنده موفقیت در حوزه صادرات است.

استاندار گیلان بازگشت ارزش حاصل از صادرات را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این موضوع در سطح ملی همواره مطرح می‌شود لذا باید به این موضوع واقع‌بینانه نگاه شود و مسئولان نیز در حال تلاش هستند تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

زارع با اشاره به هدف‌گذاری صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری از گیلان خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال معمولاً شرایط صادرات محصولات کشاورزی نظیر کیوی افزایش می‌یابد و به‌نظر می‌رسد اهداف در نظر گرفته شده دست یافتنی باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان به موفقیت‌های کسب شده در تولید محصولات کشاورزی و معدنی در استان اشاره کرد و بیان داشت: ۶۰ درصد محصولات استان به کشور روسیه صادر می‌شود و باید بتوانیم از ظرفیت بازار روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به‌نحو احسن استفاده کنیم.

وی تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال خط ریلی به منطقه آزاد انزلی و آستارا را در توسعه و پیشرفت استان گیلان موثر دانست و بیان کرد: موانع این پروژه‌ها در حال برطرف شدن است و امیدواریم که به‌زودی شاهد تکمیل آن‌‌ها باشیم.

استاندار گیلان با اشاره به ضرورت تقویت و گسترش محصولات صادراتی‌محور استان عنوان کرد: افزایش زمینه فعالیت بیشتر بخش خصوصی، ایجاد فضای رقابتی در تولید محصولات باکیفیت، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی باید همچنان مورد توجه باشد.

زارع به لزوم تکمیل زیرساخت‌ها برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و تقویت و صادرات تخصصی این محصولات اشاره کرد و گفت: احداث پایانه تخصصی کشاورزی یا گل و گیاه در استان گیلان نیز ضرورت دارد و یک مجموعه ۲۰ هکتاری می‌تواند مجموعه‌ای جامع و کامل برای احداث این پایانه تخصصی باشد.

ناظر گمرکات استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به میزان کالاهای صادر شده از استان اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست امسال، بیش از ۴۴۶ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم کالا به ارزش ۲۶۳ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۸۶ دلار از استان گیلان صادر شد که از لحاظ ارزشی حدود ۴۵ درصد رشد داشتیم.

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد عمده کالاهای صادرشده را میوه، تره‌بار و مصالح ساختمانی عنوان کرد که عمدتاً به کشور روسیه صادر شده است و بیان کرد: بیش از ۶۰ درصد کالاها از استان گیلان همچنان به کشور روسیه صادر می‌شود.

مدیرکل گمرکات بندرانزلی با اشاره به حجم کالاهای وارداتی به گیلان تصریح کرد: میزان کالاهای وارداتی در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۷۲۵ هزار و ۹۰۰ تُن کالا به ارزش ۳۵۸ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۲۶۸ دلار بوده که در این حوزه از لحاظ وزنی رشد ۵۴ درصدی و از لحاظ ارزشی نیز شاهد رشد ۴ درصدی بودیم.

ناظر گمرکات استان گیلان با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی از مرز زمینی آستارا، منطقه آزاد تجاری انزلی و منطقه حسن‌رود صادر شده است خاطرنشان کرد: ۱۸ درصد کالاها از منطقه آزاد تجاری انزلی صادر شد.

یوسفی‌نژاد تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی به استان نیز از منطقه آزاد انزلی، مرز آستارا و منطقه حسن‌رود بوده که حدود ۳۸ درصد کالاها از منطقه آزاد تجاری انزلی و ۲۰ درصد کالاها از مرز آستارا وارد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + سیزده =