مدیرکل بازرسی استان گیلان: ‌تجار به تعهدات ارزی پایبند باشند

0 58

مدیرکل بازرسی استان گیلان ضرورت پایبندی تجار به تعهدات ارزی‌شان را مورد تأکید قرار داد و گفت: صادرات کالاها در شرایط تحریمی به نفع اقتصاد کشور است.

عصر کاسپین/ سیف‌الله مسرور امروز در نخستین جلسه کمیته اقدام ارزی که با حضور مدیران سازمان بازرسی، اتاق تعاون، گمرک و اتاق بازرگانی استان گیلان برگزار شد اظهار داشت: ضرورت پایبندی بازرگانان و تجار به تعهدات ارزی امری است که انتظار داریم در سایه تعامل و ارتباط دو جانبه به خوبی شکل بگیرد.

مدیرکل بازرسی استان گیلان با بیان اینکه صادرات کالاها در شرایط تحریمی علاوه بر تولیدکنندگان و بازرگانان به نفع اقتصاد کشور است عنوان کرد: کشور در شرایط بسیار خاصی قرار دارد بنابراین رونق فعالیت‌های صادراتی علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق تولید منافع اقتصادی بسیار خوبی را نیز برایمان به ارمغان می‌آورد.

مسرور استفاده تجار و بازرگانان از فرصت طلایی به وجود آمده جهت صادرات کالاها و محصولاتشان به خارج کشور را لازم و ضروری تلقی کرد و بیان داشت: موانع صادراتی باید رفع و امور مربوط به آن تسهیل شوند از طرفی دولت نیز برای رفع مشکلات تلاش می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مبادلات تجاری تحقق پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه تعامل بین تجار و بازرگانان و دولت باید در بحث انجام تعهدات ارزی به حد اعلای خود باشد از عدم رویکرد جزمی و تحکم‌آمیز سازمان بازرسی به این قضیه سخن گفت و افزود: نگاه ما صرفاً رفع موانع است تا در کنار آن حقوق دولت نیز رعایت و ارز حاصل از صادرات به نحوی به نفع مصالح کشور مسترد شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این جلسه ضرورت تعیین تکلیف بازگشت ارز حاصل از صادرات را لازم و ضروری تلقی کرد و اظهار داشت: بر اساس تصمیمات کلان کشوری و لزوم برگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور تمام تلاش‌ها بر این امر استوار شده است تا بسترهای لازم برای عملیاتی شدن این موضوع فراهم شود.

فرهاد دلق‌پوش از تشکیل هفتگی کمیته اقدام ارزی با هدف برگشت ارزهای صادراتی و پایش ورود ارز به کشور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: مجموعاً ۶۱۷ مورد تعهدات کارت‌های بازرگانی صادره از گیلان داشته‌ایم که در گام نخست، یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو و برخی رقم های ارزی بالاتر در اولویت گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه باید وضعیت این ارزها مشخص و جهت برگشت دادن به داخل کشور تعیین تکلیف شود خاطرنشان کرد: طبق تصمیمات تیم اقتصادی هیئت دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده است که منابع ارزی حاصل از صادرات را به کشور برگرداند بنابراین امر مذکور در تمام استان‌های کشور نیز اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه متعهدان و تجار باید در محل دبیرخانه کمیته اقدام ارزی این سازمان حضور پیدا کنند ابراز داشت: تجار و بازدگانان با حضور در این دبیرخانه در مورد رفع مشکلات و تعیین تکلیف تعهدات ارزی خود اقدام می‌کنند و در غیر این‌صورت جنبه‌های تنبیهی در نظر گرفته می‌شود.

فرهاد دلق‌پوش با بیان اینکه محصولات کشاورزی معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند حمایت از بخش تولید و صنعت را در شرایط کنونی لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: شرایط واحدهای تولیدی و صنعتی برای تهیه مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز به شکل ویژه‌ای دیده می،شود تا در پروسه تولید اخلال انجام نشود.

وی از هدفگذاری صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری از گیلان در سال جهش تولید خبر داد و با تأکید بر اینکه سال گذشته صادرات استان از مقدار تعیین شده فراتر رفت اظهار داشت: صادرات گیلان در مدت پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ دلاری ۳۹ درصد رشد پیدا کرد که آمار بسیار قابل قبولی است.

دلق‌پوش میزان صادرات کالا از این استان در سال جهش تولید را ۳۶۷ هزار و ۸۷۵ تن بیش از ۲۱۴ میلیون دلار اعلام کرد و بیان داشت: محصولات نباتی، معدنی، صنایع غذایی، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی از جمله این کالاهای صادراتی هستند که به روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان و عراق صادر شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه این استان در بخش صادرات چمدانی به علت شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد مسافر از مرزهای گیلان با کاهشی ۹۶ درصدی نسبت به مدت مشابه مواجه شد تصریح کرد: حمایت از تجار و بازرگانان در سال جهش تولید امری است که دولت اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + هجده =