معاون فنی سازمان انتقال خون اعلام کرد؛ جمع آوری ۶ هزار و ۷۸۸ واحد پلاسمای کووید ۱۹ در کشور

0 67

معاون فنی و فن آوری های نوین سازمان انتقال خون، در گزارشی از عملکرد واحدهای مربوط از اهدای ۶ هزار و ۷۸۸ واحد پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ در مراکز انتقال خون کشور خبر داد.

عصر کاسپین/ سعید محمدی، در جلسه ای که با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون برگزار شد، از انجام ۸ هزار و ۱۳۸ مورد پلاکت فرزیس در سه ماهه اول سال ۹۹ خبر داد و افزود: در مدت مشابه سال قبل میزان پلاکت تهیه شده با این روش ۶ هزار و ۷۸۴ واحد بود که در سال جاری شاهد بیش از ۲۰ درصد رشد بودیم.

طی مدت یادشده به تمامی درخواستهای بیمارستانی برای تهیه این نوع پلاکت پاسخ داده شده است و پلاکت مورد نیاز تامین و در مراکز درمانی توزیع شده است.

استان های تهران، فارس و اصفهان به ترتیب بیشترین آمار تهیه پلاکت به روش آفرزیس را به خود اختصاص دادند.

پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون، پس از شنیدن گزارش این بخش تاکید کرد: در صورتی که سازمان انتقال خون قادر است تمامی نیاز بیمارستانی به پلاکت فرزیس را فراهم کند دلیلی ندارد که این کار در بیمارستانها انجام شود زیراتامین فرآورده های مشتق از خون از وظایف و ماموریت های سازمان انتقال خون است و روشهای آزموده این سازمان جلوی به خطر افتادن سلامت خون و فرآورده در اثر غربالگری نامناسب اهداکننده را می گیرد.

وی همچنین از معاون فنی و فنآوری های نوین خواست تا سازو کار مناسبی برای یافتن موارد جدید خون های نادر تعریف شود و دلایل افزایش درخواست خون کم لوکوسیت بررسی و گزارش گردد.

تهیه و تامین تجهیزات و لوازم فنی لازم، آموزش کادر فنی و روز آمد سازی دستگاه های آزمایشگاهی و غربالگری بخش دیگری از این گزارش بود.

گزارش شناسایی، تامین و ارسال خون نادر برای بیماران، مدیریت خون بیمار، تدوین دستور العمل ها و دستاوردها و مشکلات این حوزه از دیگر بخشهای این جلسه بود.

در گزارش عملکرد واحد دنورویژلانس (نظام مراقبت از اهداکننده خون) نیز نحوه بسط و گسترش و فرهنگ سازی برای پایش اهداکنندگان و شناسایی پیشرفت ها و موانع این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و طرح های پیشنهادی برای اصلاح فرآیند ها مطرح شد. در این گزارش ۹۹ ممیز ۷ دهم درصد از موارد عوارض پس از اهدا غیرشدید اعلام شده است.گفتنی است فراوانی کلی رخداد واکنش‌های عمومی در حین اهدای خون در سطح کشور ۳ ممیز ۷ دهم مورد در هر ۱۰۰۰ اهدا بوده که بسیار کمتر از آمار جهانی است.

گزارش واحد خون بند ناف نیز حاکی از جمع آوری تعداد ۵۸۰ واحد نمونه از مادران داوطلب در بیمارستان ها است که از این تعداد ۳۶ واحد ذخیره شده است.

در این جلسه مرکز نوآوری، هموویژلانس، آزمایشگاه های مرجع سازمان، درمانگاه تالاسمی و دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهدا کنندگان گزارش عملکرد خود را ارائه دادند و راهکارها و موانع مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 10 =