نماینده رودبار در مجلس: منابع شهرستانی رودبار برای بازسازی آثار مخرب ناشی از فعالیت‌های معدنی ناچیز است

0 51

نماینده مردم رودبار در مجلس فعال‌تر شدن شورای معادن گیلان را خواستار شد و گفت: منابع شهرستانی رودبار برای بازسازی آثار مخرب ناشی از فعالیت‌های معدنی ناچیز است.

عصر کاسپین/ مهرداد گودرزوند چگینی صبح امروز در جمع خبرنگاران عضویت خود در شورای معادن گیلان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بخش اجرایی این شورا باید قوی‌تر از گذشته شود اظهار داشت: منابع شهرستانی رودبار برای بازسازی آثار مخرب ناشی از فعالیت‌های معدنی ناچیز است.

نماینده مردم رودبار در مجلس با بیان اینکه درصدی از درآمد ناشی از فعالیت‌های معدنی باید به امور منابع‌طبیعی و درختکاری اختصاص پیدا کند عنوان کرد: درصدی از درآمدهای حاصله نیز جهت تشویق به خود معادن برمی‌گردد تا آن‌ها از فناوری‌های روز و نوین استفاده کنند تا با این کار آسیب کمتری به محیط ‌زیست منطقه وارد شود.

گودرزوند چگینی عمران و آبادانی فضاهای شهری و روستایی را از طریق مصالح معدنی و جبران خسارت به زیرساخت‌هایی که به علت فعالیت معادن ایجاد شده است را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این مورد نقص زیادی در قانون وجود ندارد و کسی که برای بهره‌برداری از معدن مجوز می‌گیرد باید حقوق حاکمیتی را رعایت کند.

وی افزایش سهمی که از معادن به خزانه کشور واریز می‌شود را خواستار شد و با تأکید بر اینکه عددی که هم‌اینک از طریق فعالیت‌های معدنی به حاکمیت می‌رسد ناچیز است ابراز داشت: این موضوع را در شورای معادن استان گیلان با جدیت پیگیری می‌کنم از طرفی اگر ضعفی در قانون وجود دارد هم لازم است تغییرات لازم اعمال شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درصدی که از فعالیت‌ها و درآمدهای حاصل از معادن به روستاها، محیط‌زیست و منابع‌طبیعی مناطق پرداخت می‌شود را بسیار کم اعلام کرد و بیان داشت: حدود ۷۰ درصد معادن گیلان در شهرستان رودبار قرار دارد بنابراین باید برای بازسازی خسارت‌های وارده منابع لازم تخصیص داده شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس محدودیت منابع شهرستانی برای بازسازی آثار مخرب ناشی از فعالیت‌های معدنی در محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و روستاهای شهرستان رودبار را متذکر شد و خاطرنشان کرد: طبق قانون هر خسارتی به جاده و زیرساخت‌های محلی که معدن در آن وجود دارد باید از طریق معدن‌دار و درآمدهای حاصل آن پرداخت شود.

گودرزوند چگینی حمایت از معدن‌داران و سرمایه‌گذارانی که در این بخش به استان گیلان ورود کرده‌اند را هدف خود اعلام کرد و با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی باید به توسعه استان و شهرستان کمک کند افزود: باید یک رویه و سازوکاری باشد که از بروز تخلفات معدنی جلوگیری به عمل آورد و در اینجا نقش نهادهای نظارتی حساس است.

وی ظرفیت‌های معدنی گیلان را بسیار بالا ارزیابی کرد و با بیان اینکه در اشکورات و دیلمان معادن غنی و ارزشمند جیوه وجود دارد خاطرنشان کرد: مشکلی که ما در گیلان داریم و باید به دنبال حل و فصل آن باشیم بحث ساخت و فناوری معادن است از طرفی قرار است به زودی مزایده‌ای در معدن عمارلو رودبار منعقد شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + سیزده =