پرداخت ۳۲۲ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران؛ واردات چای خارجی ۳۸ درصد کاهش یافت

0 58

رئیس سازمان چای کشور از کاهش ۳۸ درصدی واردات چای خارجی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ۳۲۲ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شد.

عصر کاسپین/ حبیب جهانساز پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران خرید معادل ۹۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تاکنون ۳۲۲ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شده و چیزی حدود ۵۰ میلیارد تومان آن باقی مانده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه صنعت چای از سنوات گذشته تاکنون با تغییر و تحولات بسیار زیادی مواجه بوده است عنوان کرد: پس از فراز و فرودهایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد صنعت چای نهایتاً به وضعیت باثباتی رسیده است از طرفی ذائقه مصرف‌ کنندگان چای نیز به سمت مصرف محصول داخلی سوق پیدا کرد.

جهانساز سطح زیرکشت باغات چای را حدود ۲۵ هزار هکتار اعلام کرد و با بیان اینکه هر ساله به شکل معمول حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند عنوان کرد: طبق آمارهای موجود سال گذشته چیزی حدود ۱۲۷ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خریداری و معادل ۲۸ هزار تن چای خشک تولید شد.
وی پیش‌بینی تولید ۳۰ هزار تن چای خشک توسط چایکاران گیلان و مازندران را در سال ۹۹ متذکر شد و با تأکید بر اینکه مصرف داخلی چای سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد می‌شود ابراز داشت: در حال حاضر ۱۰۶ کارخانه چایسازی در دو استان گیلان و مازندران فعال هستند و نسبت به خرید برگ سبز چای اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان چای کشور با‌زاریابی، برندسازی و استانداردسازی را از جمله برنامه‌هایی که توسط این سازمان دنبال می‌شود اعلام کرد و بیان داشت: ۵۵ شرکت با برند خودشان الان مشغول عرضه محصولشان در سطح بازار هستند از سوی دیگر رویکرد بهداشتی کردن محیط کارخانجات و برندسازی همواره از اولویت‌های سازمان بوده است.

جهانساز حمایت‌های دولت از صنعت چای و ارائه تسهیلات ارزان و پرداخت به موقع قدرالسهم خود به چایکاران را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: گردش مالی صنعت چای تا حدود ۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود از سوی دیگر برخی از شهرستان‌های استان گیلان تا ۸۰ درصد اقتصاد آن‌ها وابسته به صنعت چای است.

وی اقتصادی کردن، تخصیص به موقع اعتبارات و خرید تضمینی برگ سبز چای را از جمله راهکارهایی که برای ایجاد انگیزه بیشتر بین چایکاران برای تولید محصول اتخاذ می‌شود خواند و گفت: هم‌اینک ۱۶۰ کارخانه با سازمان چای طرف قرارداد هستند و کمک به بازگرداندن و فعال کردن کارخانجات نیز در رئوس اهداف سازمان چای قرار دارد.

رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر اینکه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای را برخلاف سایر محصولات کشاورزی اساسی افزایش داد عنوان کرد: تمام سعی و تلاش ما در مجموعه سازمان چای به کمک پشتیبانی دولت برقراری یک چتر حمایتی در این صنعت است تا زنجیره‌های تولید را به شکل منظم در کنار هم قرار بدهیم.

جهانساز صادرات چای خشک از سال گذشته تاکنون را ۵۱۱ تن اعلام کرد و با اشاره به اینکه رویکرد اصلی سازمان چای و دولت تأمین نیاز بازار داخلی است تصریح کرد: تولید کیفی و جلب ذائقه مصرف کنندگان داخلی از جمله اهداف مهمی است که سازمان چای به دنبال تحقق آن است تا صنعت چای به جایگاه حقیقی خود برسد.

وی عاری بودن از هرگونه آفت‌کش و ارگانیک بودن را از جمله ویژگی‌های چای ایرانی در مقایسه با چای خارجی تلقی کرد و ابراز داشت: ما به دنبال مدیریت خرید تضمینی برگ سبز چای هستیم از طرفی سعی می‌کنیم افزایش نرخ خرید تضمینی از ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا نکند زیرا این امر موجبات نگرانی کشاورزان را فراهم می‌سازد.

رئیس سازمان چای کشور خرید ۹۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران در سال ۹۹ را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات چایکاران به شکل پیوسته ادامه دارد افزود: تعامل کارخانجات با چایکاران خوب و مطلوب است به طوری‌که حتی در برخی اوقات برگ سبز چای فراتر از نرخ تضمینی از آنان خرید می‌شود.

جهانساز ممنوع بودن تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی را متذکر شد و با تأکید بر اینکه جهت حفظ اراضی زراعی و باغی نمی‌توان از اجبار استفاده کرد گفت: اگر محصول تولیدی باغدار اقتصادی شود خود به خود ورود چایکار به باغ افزایش پیدا می‌کند از طرفی دولت هم با مدیریت واردات چای خارجی در این میان کمک بسیار زیادی داشته است.

وی روند احیاء باغات چای رها شده در سال‌های اخیر را با توجه به رویکردها و برنامه‌ریزی‌های سازمان چای بسیار خوب اعلام کرد و بیان داشت: اگر شرایط خرید تضمینی، پرداخت مطالبات، افزایش انگیزه چایکاران و حمایتی‌های تسهیلاتی همچنان استمرار پیدا کند چشم‌انداز بسیار خوبی در انتظار صنعت چای داخلی خواهد بود.

رئیس سازمان چای کشور تکلیف دولت برای وضع نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای به نحوی که به محصول داخلی آسیبی وارد نشود را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: امسال تاکنون حدود ۱۵ هزار تن واردات چای خشک داشتیم که میزان آن به نسبت سال گذشته به علت اتخاذ برخی از رویکردهای حمایتی کاهش پیدا کرده است.

جهانساز با بیان اینکه طبق برآوردهای اولیه و نه چندان قطعی مقداری چای سنواتی در اختیار بانک ملی و سازمان تعاون روستایی قرار دارد و مصرف خوراکی هم ندارد افزود: امسال با وجود شیوع کرونا و مشکلاتی که بود روند برداشت و خرید برگ سبز ادامه پیدا کرد از طرفی عملیات بهزراعی در ۸۵۰ هکتار از باغات چای هم انجام شد.

وی پیش‌بینی سازمان چای در مورد برداشت ۱۳۰ هزار تن برگ سبز چای و تولید ۳۰ هزار تن چای خشک را در سال ۹۹ مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر امیدواریم به این میزان پیش‌بینی شده برسیم البته ورود به باغات چای در اردیبهشت ماه هم امسال به عللی با حدود ۱۰ روز دیرتر از سنوات قبل انجام شده است.

رئیس سازمان چای کشور انجام بیمه فراگیر باغات چای از محل منابع صندوق تخصصی چای را از دیگر اقداماتی که به رونق صنعت چای کمک می‌کند اعلام کرد و گفت: معمولاً با پایان فصل برداشت برگ سبز چای، کارشناسان میزان تولید امسال را با سال‌های گذشته مقایسه می‌کنند تا میزان کاهش عملکرد مشخص شود.

جهانساز از پرداخت تسهیلات ۱۸ میلیون تومانی برای احیاء هر هکتار از باغات چای سخن گفت و با بیان اینکه جهت انجام عملیات بهزراعی هم تسهیلات خوبی به چایکاران پرداخت می‌شود افزود: باغات چای ما عمر بالایی دارند اما می‌توانیم این باغات را به راحتی با انجام عملیات هرس و بهزراعی جوان‌سازی کنیم تا بهره‌وری آن افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه صندوق تخصصی چای در سال ۹۲ تأسیس شده است سرمایه ثبتی آن را چیزی حدود ۷۶ میلیارد تومان اعلام کرد و ابراز داشت: ۷۵ درصد از منابع صندوق تخصصی چای که از محل آن تسهیلات پرداخت می‌شود متعلق به چایکاران، ۲۰ درصد آن متعلق به کارخانجات چایسازی و ۵ درصد آن نیز مربوط به بازار است.

رئیس سازمان چای کشور تهیه نقشه حاصلخیزی خاک با استفاده از منابع صندوق تخصصی چای را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در بحث زخم ریشه و آبیاری تحت فشار نیز اقداماتی در دست انجام است تصریح کرد: در حال حاضر چای داخلی در سبد بورس قرار دارد اما برای راه‌ یافتن کامل این صنعت به حوزه بورس باید مؤلفه‌هایی در کنار هم قرار گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =