پروژه‌های آبخیزداری استان گیلان ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

0 116

سرپرست منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: پروژه‌های آبخیزداری گیلان که از محل اعتبارات مصوب ملی ۹۸ و اعتبارات متمم جذب شده، ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عصر کاسپین/ میرحامد اختری با بیان اینکه در سال ۹۸ و از محل صندوق توسعه ملی، ۲۹ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه تعریف شده است اظهار داشت: از این مبلغ ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به پروژه‌های مکانیکی آبخیزداری است.

سرپرست منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به پروژه‌های بیولوژیک بخش مرتع اختصاص پیدا کرده افزود: پروژه‌های آبخیزداری گیلان به طور متوسط با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد در حال اتمام هستند و ۱۶ فقره از قراردادهای منعقده در مورد پروژه‌های مکانیکی آبخیزداری هم تکمیل شده‌اند.

اختری با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی تعدادی از پروژه‌های مکانیکی آبخیزداری گیلان تا پایان مهر به پایان می‌رسد گفت: برخی از پروژه‌های آبخیزداری سال ۹۸ به واسطه شرایط محیطی این پتانسیل را داشتند که ما از ظرفیت ۲۵ درصد افزایش قرارداد و اختیاری که قانون در این مورد به کارفرما داده استفاده کنیم و آن‌ها را از حیث حجم و کیفیت ضریب حفاظتی ارتقاء دهیم.
وی درباره اعتبارات سال ۹۹ پروژه‌های آبخیزداری استان نیز مطالبی عنوان کرد و با اشاره به اینکه تا این لحظه ۱۵ میلیارد تومان برای عملیات مکانیکی آبخیزداری گیلان اختصاص داده شده است گفت: یک میلیارد تومان هم برای اجرای عملیات بیولوژیک طرح‌های آبخیزداری در بخش مرتع از محل اعتبارات ملی پیش‌بینی اعتبار شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان توجه ویژه به مبحث آبخیزداری را در واقع همان توجه ویژه به نگهداری سرزمین تلقی کرد و بیان داشت: اگر ما آبخیزداری را درست اجرایی کنیم می‌توانیم بستر مناسبی برای فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های زیستی و حتی تولید و رونق پایدار اقتصادی در جوامع انسانی فراهم کنیم.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز با بیان اینکه کل اعتبارات پروژه‌های مرتع و مجریان آن‌ها مشخص شده است اظهار داشت: اعتبارات آبخیزداری ۹۹، در قالب ۱۰ پروژه طراحی و پیش‌بینی شده‌اند که هم‌اینک در مرحله ثبت سامانه «ستاد دولت» قرار دارند و با تعیین مجری به زودی عملیاتی می‌شوند.

فریور نقوی در مورد شهرستان‌ها و نقاطی که در استان گیلان پروژه‌های آبخیزداری در آن‌ها اجرایی می‌شود نیز مطالبی ارائه کرد و ابراز داشت: در سال ۹۹ در شهرستان‌های رودسر، املش، سیاهکل، رودبار و ماسال پروژه داریم که از نظر تعداد شهرستان‌های تحت پوشش، به نسبت سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی از افزایش حجم پروژه‌های آبخیزداری که در هر شهرستان عملیاتی می‌شوند خبر داد و با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود از منابع استانی به لحاظ نیازها و تشخیص فرمانداران منابعی جذب شود افزود: تلاش ما این است که در سایر شهرستان‌های گیلان از محل اعتبارات استانی و با حمایت فرمانداران پروژه‌های آبخیزداری را طراحی و در دستور کار قرار دهیم.

نقوی عدم توجه کافی به آبخیزداری و تبعات آن را زیان‌بار اعلام کرد و با اشاره به اینکه این پروژه‌ها اهمیت زیادی دارند افزود: در صورت عدم توجه به آبخیزداری دو مورد از اصلی‌ترین عناصر چهارگانه حیات بشر که خاک و آب است به جای آن‌که در خدمت ما باشند و اسباب اعتلاء جوامع بشری را فراهم کنند از دست رفته و یا در قالب سیل و رانش جلوه خواهند کرد.

وی آبخیزداری را علم و فنی که به کمک آن می‌توان سرزمین‌ها را حفظ کرد خواند و با بیان اینکه آبخیزداری همان علم و فن حفظ و نگهداری از سرزمین است گفت: اگر از آبخیزداری به درستی استفاده کنیم می‌توانیم بر عناصر تعیین کننده خلقت که آب و خاک هستند مسلط شویم و از آن‌ها در راه استفاده بهینه برای جوامع بشری و طبیعت بهره‌برداری کنیم.

نقوی با تأکید بر اینکه می‌توانیم با اجرای به موقع و درست فعالیت‌های آبخیزداری به جای ناگزیر بودن از پرداختن هزینه‌های گزاف و حتی در برخی موراد جبران‌ناپذیر به هنگام جبران خسارات از خطرات پیشگیری کنیم تصریح کرد: با این اقدامات ضمن حفظ خاک در سطح سرزمین، آب هم در جای خودش به صورت یک جریان مدیریت شده در اختیار جامعه قرار می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =