کاهش ۴۵ درصدی تصادفات در گیلان؛ ۷۵ درصد فوتی سوانح رانندگی مربوط به عابران پیاده و موتورسواران است

0 117

رئیس پلیس راهور استان گیلان با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی تصادفات در استان گفت: ۷۵ درصد فوتی سوانح رانندگی مربوط به عابران پیاده و موتورسواران است.

عصر کاسپین/ سرهنگ امیر طالبی رحیم‌آبادی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رشت اظهار داشت: اگر تلاش اصحاب رسانه و تعامل نیروی انتظامی با خبرنگاران نباشد در انعکاس خبرهای خود موفق نخواهیم بود و یکی از رموز موفقیت ما تعامل با رسانه‌ها است.

رئیس پلیس راهور استان گیلان بیان کرد: گیلان یک استان توریست‌پذیر است و شرایط جغرافیایی آن با سایر استان‌ها متفاوت است و همین موضوع در تصادفات منجر به فوت و جرح وظایف ما را سنگین‌تر می‌کند از سویی دیگر چالش پیری جمعیت و واکنش کند افراد مسن یکی از آسیب‌های ترافیکی ما است.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۸ روند تصادفات ما افزایشی بود تصریح کرد: در سال ۹۸ با کاهش ۱۰ درصدی تصادفات برای نخستین بار مواجه شدیم و در ۵ ماه نخست سال ۹۹ نیز این روند کاهشی تصادفات وجود دارد و در دو ماه ابتدایی امسال سال تحت تاثیر کرونا آمار ما کاهش یافته است اما کاهش تردد با افزایش سرعت اتومبیل و شدت تصادفات همراه است.
طالبی با اشاره به اینکه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال تردد کمتری داشتیم اما تصادفات از حیث سرعت بالا بود گفت: تا پایان مردادماه با کاهش ۲۷ درصدی کشته‌ها و فوتی‌ها مواجه بودیم و درمجموع تصادفات ما نیز ۴۵ درصد کاهش داشت؛ در تعداد مجروحین نیز ۲۵ درصد و تصادفات خسارتی ۴۸ درصد کاهش داشتیم همچنین در وقوع تصادفات جرحی ۲۵ درصد کاهش داشتیم.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با اشاره به اینکه تا پایان مرداد ۴۸ نفر از هم استانی‌های ما جان خود را از دست دادند عنوان کرد: از این تعداد ۲۶ نفر عابر پیاده بودند و ۵۴ درصد از کل فوتی‌های ما متعلق به عابران پیاده است و سپس موتورسواران در رتبه دوم فوتی‌ها هستند اما ۷۵ درصد کل فوتی‌های ناشی از تصادفات گیلان مربوط به عابر پیاده و موتورسواران است.

وی با بیان اینکه از ۴۸ نفر کشته ۱۱ نفر غیربومی و بقیه بومی هستند ابراز داشت: بیشترین افراد کشته شده گیلانی هستند و با وجود آشنایی این افراد با جاده و آب و هوا اما همچنان در روزهای بارانی میزان تصادفات دو برابر روزهای معمولی است لذا بارش باران یکی از عوامل افزایش و شدت تصادفات است.

طالبی با اشاره به اینکه افراد ۶۰ تا ۸۰ سال ۴۲ درصو از کشته‌ شدگان تصادفات را تشکیل می‌دهند تصریح کرد: بیشترین آسیب را در حوزه معابر درون شهری داریم و عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی از جمله عوامل پرخطر و ایجاد کننده تصادفات به شمار می‌روند.

وی افزود: شهرستان رشت با ۱۸ کشته بیشترین تعداد کشته شدگان را در تصادفات دارد و لنگرود با ۷ نفر در جایگاه دوم قرار دارد و رودبار و تالش هر کدام با ۴ کشته در جایگاه سوم هستند و با توجه به گستردگی شهر رشت از حیث موقعیت جغرافیایی و جمعیت شناور آن و زیرساخت ترافیکی غیرپایدار رکورد تصادفات معابر درون شهری را از آن خود کرده است.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با بیان اینکه در ۵ ماهه نخست ۹۹ در همه آیتم‌های برخورد با تخلفات روند افزایشی داشتیم بیان کرد: عدم استفاده از کمربند، کلاه ایمنی، پلاک مخدوش و سایر موارد خلاف است و ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته و با توجه به شرایط کرونایی ۶۶ درصد بیشتر اعمال قانون کردیم.

طالبی با انتقاد از اینکه رشت به‌عنوان یک کلانشهر همچنان با رویکرد حضور فیزیکی پلیس اداره می‌شود خاطرنشان کرد: شهرها با هوشمندسازی اداره می‌شوند و تفکر سنتی باید کنار گذاشته شود زیرا نمی‌توانیم با توجه به گستردگی شهر رشت این روند را ادامه دهیم لذا استفاده از تجهیزات الکترونیکی در مدیریت شهری رشت ضرورت دارد.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با بیان اینکه ابزاری برای کنترل هوشمند تخلفات رانندگان نداریم گفت: وظایف خود را با حضور فیزیکی و قوه قهریه انجام می‌دهیم درحالیکه اگر دوربین‌های هوشمند داشته باشیم بهتر می‌توانیم وضعیت را کنترل کنیم زیرا در خیابان‌های دارای دوربین کنترل سرعت تعداد تخلفات کمتر است.

وی با بیان اینکه ما به تعداد تقاطع و چهارراه‌ها نیرو نداریم لذا افزایش دوربین‌های هوشمند در رشت ضروری است گفت: در حوزه پل عابر پیاده با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد تصادفات ما به این حوزه مربوط است اما هنوز یک پل مکانیزه فعال در رشت نداریم و آسانسور این پل‌ها فعال نیستند و پلیس نمی‌تواند مردم را قانع کند که از پل عابر پیاده استفاده کنند.

طالبی با اشاره به اینکه در همه شهرهای کشور مانند قزوین و رامسر چراغ‌های هوشمند وجود دارد اما در رشت باید با حداقل امکانات در حوزه مدیریت هوشمند ترافیک عمل کنیم و رویکرد قدیمی مانند قبض جریمه هنوز وجود دارد افزود: رشت یک دهکده پزشکی برای استان‌های همجوار است اما با وجود آن تعداد پارکینگ‌های عمومی در شهر بسیار کم بوده و جوابگو نیست.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی جامعه که با کمبود اشتغال مواجه هستیم نمی‌توان با مسافربرهای شخصی برخورد کرد عنوان داشت: تعداد تاکسی‌های شهر رشت کم نیست اما در یک روز بارانی در سطح شهر مردم با مشکل رو‌به‌رو می‌شوند و بسیاری از شهروندان رغبت بیشتری برای استفاده از وسایل شخصی دارند لذا توقع داریم تاکسی‌داران در این حوزه بهتر به مردم سرویس دهند.

وی نظارت بر رفتار رانندگان پرخطر در شهریورماه را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به کثرت رفت‌وآمد در شهریورماه دستورالعملی به ما ابلاغ شد که با رفتارهای پرخطر مانند سرعت و سبقت غیرمجاز رانندگان برخورد کرده و خودروی متخلفان ۷۲ ساعت توقیف شود و اگر راننده‌ای همزمان دو رفتار پرخطر انجام دهد از حرکت وی جلوگیری می‌کنیم و این رویکرد در شهریور امسال اعمال می‌شود.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با تاکید بر اینکه با رانندگانی که در سیستم ظاهری خودروی خود دستکاری کرده و نقص فنی ایجاد کنند برخورد می‌کنیم اظهار داشت: هرگونه تغییر در ابعاد، اندازه و ارقام پلاک وسایل نقلیه جرم است و قانونگذار برای راننده متخلف ۶ ماه تا یک سال حبس درنظر می‌گیرد .

طالبی افزود: اگر کسی مجوز داربست و ایستگاه صلواتی گرفته است باید شرایط به گونه‌ای تنظیم شود که با کمترین سطح اشغال پیاده‌روها روبه‌رو باشیم و برای عزاداران مشکلی ایجاد نشود همچنین عزادارانی که با لباس تیره هستند باید در تردد خود نکات ایمنی را در نظر بگیرند و رعایت شئونات اسلامی و حجاب در داخل خودروها نیز به‌عنوان یک قانون الزامی است.

وی از مسافران خواست که فعلاً به گیلان سفر نکنند و تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی مراکز تعویض پلاک زوج و فرد کار می‌کنند و صف‌های گاهاً طولانی ایجاد شده به این دلیل است که فضای مناسب برای همه خودروها نیست و افراد باید در صف باشند تا در شرایط فعلی موارد بهداشتی رعایت شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 13 =