۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در استان گیلان پرداخت شد

0 36

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: تاکنون ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا در گیلان پرداخت شد.

عصر کاسپین/ عباس علیزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه “دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از شیوع کرونا در سطح کشور اختصاص داده است” اظهار داشت: طبق آخرین‌ آمارهای احصاء شده تاکنون ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل استان به کسب و کارهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا در گیلان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان سهم تعیین‌شده تعاون در اقتصاد و برنامه‌های دولت را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: از سال ۹۶ برای افزایش صادرات تعاونی‌ها در استان گیلان برنامه‌ریزی کردیم که در همین سال ۱۸ میلیون دلار، در سال ۹۷ حدود ۳۲ میلیون دلار و در سال ۹۸ عدد صادرات بخش تعاون گیلان به ۵۴ میلیون دلار رسید.

علیزاده عدد کل صادرات استان گیلان در سال ۹۸ که محقق شده است را ۵۰۰ میلیون دلار دانست و با بیان اینکه “حدود ۱۰ درصد از این میزان صادرات مربوط به بخش تعاون است” عنوان کرد: سهم اقتصاد تعاون در کشور حدود ۶ درصد است و ما در گیلان تمام تلاش خود را بر این امر استوار کردیم که نسبت به کشور سهم بیشتری داشته باشیم.

وی علت اینکه تعاونی‌ها نتوانستند به سهم ۲۵ درصدی خود در اقتصاد برسند را نیز برشمرد و با بیان اینکه برخی مشکلات اقتصادی و صادراتی در این امر تأثیرگذار بوده‌اند تصریح کرد: تغییر قانون مبادلات مرزی از جمله موانع تعاونی‌های گیلان است که اگر این مشکل حل شود سهم صادرات تعاونی‌های استان به ۱۰۰ میلیون دلار هم می‌رسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان عدم اجازه به شرکت‌های تعاونی مرزنشین در استان‌های شمالی از جمله گیلان برای واردات محصولات پرمصرفی مانند برنج را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر تغییری در قوانین سختگیرانه انجام و تسهیل‌گری‌هایی محقق شود بدون شک میزان صادرات تعاونی‌های مرزی گیلان افزایش پیدا می‌کند.

علیزاده با اشاره به اینکه تعاونی‌ها به دو دسته تولیدی و توزیعی تقسیم می‌شوند گرایش تعاونی‌ها به ۱۴ رسته را نشان‌دهنده تنوع فعالیت‌های ‌ آنان دانست و ابراز داشت: صنعت، معدن، کشاورزی، صنایع‌دستی، فرش، خدمات و نظایر این‌ها از جمله حوزه‌ها و گرایش‌هایی محسوب می‌شوند که شرکت‌های تعاونی گیلان در آن‌ها فعال هستند.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین تعاونی‌های موجود در گیلان با ۷۱۳ شرکت مربوط به بخش کشاورزی است و ۵۷۰ شرکت تعاونی استان هم در حوزه خدمات فعال هستند اظهار داشت: دولت در چند سال گذشته با وجود تلاش‌هایی که انجام شد نتوانست با ارائه تسهیلات ارزان از شرکت‌های تعاونی نوپا حمایت‌های مؤثری داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از تشکیل تعاونی‌های ویژه زنان سرپرست خانوار در استان سخن گفت و با بیان اینکه در سال ۹۸ یک توافقنامه چهار جانبه در همین زمینه منعقد شده است عنوان کرد: در این مورد سازمان بهزیستی برای امر شناسایی و تشکیل تعاونی‌های مرتبط با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان همکاری می‌کند.

علیزاده با بیان اینکه “در استان گیلان ۸ شرکت تعاونی توسعه عمران شهری وجود دارد و دو شرکت دیگر هم در همین حوزه تا دو ماه آینده به ثبت می‌رسند” اظهار داشت: ستاد توانمندسازی تعاونی‌ها تشکیل شده است و گیلان هم به عنوان استان پیشرو در بحث تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه عمران شهری محسوب می‌شود.

وی نبود فرهنگ کار گروهی را از جمله مشکلات ایجاد شرکت‌های تعاونی در سطح کشورمان و استان گیلان اعلام کرد و با بیان اینکه مزیت‌های شرکت‌های تعاونی باید ترویج شود گفت: تخفیف ۲۵ درصدی در بخش مالیات از جمله فواید و کاربردهای تشکیل شرکت‌های تعاونی است که کمتر کسی از چنین مزایایی اطلاع دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط دولت برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از شیوع کرونا در سطح کشور را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سهم استان گیلان هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان است که تقریباً تا به امروز ۳۹۷ میلیارد تومان درخواست تسهیلات در استان به ثبت رسیده است.

علیزاده با اشاره به اینکه تاکنون معادل ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل گیلان به افراد مشمول و کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا در استان پرداخت شده است اظهار داشت: تا پایان شهریور افراد و رسته‌های شغلی رسمی و غیررسمی می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا اطلاعات خود را ثبت و بارگذاری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 5 =