برنامه توسعه اشتغالزایی ۱۳۵۰ روستای استان گیلان تهیه می‌شود

0 21

عضو هیئت مدیره انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران گفت: در طول پنج سال برنامه اقتصادی و توسعه اشتغالزایی هزار و ۳۵۰ روستا استان تهیه شود.

عصر کاسپین/ نصرالله مولایی صبح امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه شکاف اقتصادی زمینه افزایش پدیده مهاجرت روستائیان به شهرها را فراهم می‌کند اظهار داشت: در خلال اجرای برنامه توسعه برای گیلان قرار است در طول پنج سال برنامه اقتصادی و توسعه اشتغالزایی هزار و ۳۵۰ روستا استان تهیه شود.

عضو هیئت مدیره انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران با بیان اینکه سهم جمعیت روستایی گیلان در یکی دو دهه اخیر در مقایسه با میانگین کشوری کاهش پیدا کرده است ابراز داشت: اشتغال روستایی در گیلان بر اساس تعریف سازمان مرکز آمار و اشتغال واقعی در طور سال استان دو عدد کاملاً جداگانه و مختلفی هستند.

مولایی اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در کشورمان را مورد توجه قرار داد و در مورد نتایج این برنامه‌ها در گیلان عنوان کرد: نواحی روستایی گیلان در مقایسه با کشور از حیث اشتغال کامل در رده پائین‌تری قرار گرفته است به بیان دیگر فرد روستایی در گیلان به علت سهم پائین سبد اقتصادی خود برای تأمین نیازهایش با مشکل مواجه است.
عضو هیئت مدیره انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران فروش اراضی روستایی و به تبع آن تغییر کاربری‌های انجام شده را در کشور و استان گیلان متذکر شد و تصریح کرد: به همین خاطر برای نخستین بار در تاریخ برنامه‌های توسعه‌ای در برنامه ششم دولت مکلف شده که برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی را در روستاهای کشور اجرا کند.

وی اجرای طرح‌های اشتغالزایی در روستاهای هدف بالای ۲۰ خانوار که دارای طرح هادی هم هستند را توسط دولت مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: این کار از طریق شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های روستاها و شناسایی موانع توسعه‌، تولید و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در روستاهای مورد هدف کشور و استان گیلان اجرایی می‌شود.

مولایی با بیان اینکه در خلال اجرای برنامه توسعه برای گیلان قرار است در طول پنج سال برنامه اقتصادی و توسعه اشتغالزایی هزار و ۳۵۰ روستا استان تهیه شود افزود: سهم اشتغال روستاهای گیلان که درآمدزا هم باشد در مقایسه با شهرهای ما پائین است از طرفی توان اقتصادی روستاهای استان به علت شکاف بین شهر و روستا در گذشته بهتر بود.

عضو هیئت مدیره انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی از افزایش جمعیت شهر رشت در ده ساله اخیر سخن گفت و با بیان اینکه شکاف اقتصادی زمینه مهاجرت روستائیان را فراهم می‌کند تصریح کرد: بخشی از جمعیت رشت از روستاهای گیلان است و نشان می‌دهد زمینه‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال دایم در روستاهای استان وجود ندارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان نیز در این جلسه از تهیه طرح هادی برای کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجازه مداخله در اجرا و حسن اجرای طرح‌های هادی را ندارد از طرفی هم‌اینک ۱۱.۲ درصد طرح‌های هادی گیلان در اراضی ملی واقع شده‌اند.

محمد اکبرزاده جمعیت استان را بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و با بیان اینکه به شکل تقریبی ۴۰ درصد از جمعیت کل استان یعنی حدود یک میلیون نفر در ۲ هزار و ۷۸۰ روستای زندگی می‌کنند افزود: از این میان ۲ هزار و ۲۰ روستای گیلان بالای ۲۰ خانوار است.

اکبرزاده با تأکید بر اینکه طرح هادی پس از گذشت ۶ برنامه توسعه‌ای به عنوان عالی‌ترین سند توسعه همه‌جانبه پایدار مطرح است تصریح کرد: در حال حاضر صد در صد روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان دارای طرح هادی هستند از طرفی خود طرح هادی تافته جدا بافته‌ای از نظام اقتصادی کشور نیست و از برخی موضوعات اثرپذیر است.

وی تثبیت کشت برنج در گیلان را یکی از اهداف گسترده اجرای طرح‌های هادی در استان اعلام کرد و با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی طرح‌های هادی به اقتصاد برنامه‌ریزی شده در کشور وابسته است گفت: طرح هادی زمانی می‌تواند در راستای اهداف خود حرکت کند که سندهای بالادست اقتصادی را در کشور تضمین کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان ضرورت اشتغالزایی برای روستائیان را با هدف کاهش مهاجرت به سمت شهرها و رونق بخشی به روستاهای استان را لازم و ضروری خواند و ابراز داشت: قانون اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را در گیلان را نمی‌دهد از طرفی وظایف و مسئولیت‌های هر نهاد در این بخش مشخص است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان از واقع شدن ۱۱.۲ درصد طرح‌های هادی استان در اراضی ملی سخن گفت و با بیان اینکه ۷۲.۲ درصد کل اراضی گیلان هم ملی هستند اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از همه سندها سندی را تنظیم کرده و در اختیار مدیر روستا قرار می‌دهد و خودش اهرم اجرایی ندارد.

اکبرزاده با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجازه مداخله در اجرا و حسن اجرای طرح‌های هادی را ندارد و مدیر اجرای طرح‌های هادی دهیاران هستند خاطرنشان کرد: دهیار مدیر روستا است از طرفی خارج طرح‌های هادی را بخشداران مدیریت می‌کنند و وزارت جهاد کشاورزی نیز طبق قانون مسئول حفظ اراضی کشاورزی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =