تشکیل میز تخصصی محصولات کشاورزی؛ گیلان ۸۵ درصد فندق کشور را تولید می‌کند

0 32

علاوه بر برنج، چای، بادام‌زمینی و فندق جزء محصولات مزیت‌دار گیلان هستند و تشکیل میز تخصصی بسیج مهندسان کشاورزی می‌تواند منجر به ارتقاء تولید و بهره‌وری آنها شود.

عصر کاسپین/ گیلان به غیر از دارا بودن ۲۳۸ هزار اراضی شالیکاری و تولید برنج در بخش چای، فندق و بادام‌زمینی مزیت فراوانی دارد از طرفی تشکیل میز تخصصی برای برخی از این اقلام با همکاری بسیج مهندسان کشاورزی سپاه قدس استان می‌تواند موجبات افزایش تولید و بهره‌وری در این محصولات را فراهم سازد.

مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی سپاه گیلان با بیان اینکه این سازمان برای ارتقاء بهره‌وری و افزایش تولید محصولات کشاورزی تلاش می‌کند گفت: در کنار برنج محصولاتی نظیر چای، بادام‌زمینی، فندق و مانند این‌ها جزء اقلام مزیت‌دار و اولویت‌داری هستند که این سازمان برای آن‌ها برنامه دارد.

سرهنگ دوم پاسدار مرتضی مرادی از تشکیل میز تخصصی فندق در گیلان خبر داد و با تأکید بر اینکه سال گذشته هم ۱۸۵ آزمون خاک از باغات فندق استان انجام شده است افزود: در سال ۹۹ چیزی حدود ۲۰۰ آزمون خاک هم از باغات چای انجام شد از طرفی در راستای نیل به اهداف‌مان جلسات میز تخصصی محصول چای را هم تشکیل می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه خاستگاه تولید محصول بادام‌زمینی از دیرباز تاکنون شهرستان آستانه‌اشرفیه است و این خطه به‌همین علت شهرت خاصی در گیلان و کشور دارد تصریح کرد: سازمان بسیج مهندسان کشاورزی به‌علت مشغله زیاد کاری خود هنوز آن‌طور که باید به این محصول ورود نکرده اما مقدمات اولیه برای حمایت از این محصول را انجام دادیم.

مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی سپاه قدس گیلان تشکیل میز تخصصی محصولات کشاورزی از جمله بادام‌زمینی با مشارکت اساتید معروف دانشگاه گیلان و سایر مراکز علمی استان را متذکر شد و گفت: این سازمان سیاست‌های زیادی در دست اجرا دارد و امسال در مورد چای، بادام‌زمینی و فندق حرکت‌های خوبی انجام می‌شود.

مدیر امور باغی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم برداشت چیزی حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تن فندق از باغات استان را از ابتدای برداشت آن تا تاریخ ۳ مهر امسال را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: گیلان ۸۵ درصد فندق کشور را تولید می‌کند و ۱۹ هزار و ۲۳ هکتار باغ فندق نیز در استان وجود دارد.

منوچهر پارسافر با بیان اینکه طبق آمارها تا ۳ مهر امسال چیزی حدود ۷۰ درصد باغات فندق استان گیلان برداشت شده ارزش فندق‌های برداشت شده را ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بر اسای برآوردها و پیش‌بینی‌ها انتظار داریم امسال بیش از ۲۱ هزار تن فندق به ارزش ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در گیلان برداشت شود.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان رتبه‌های برتر تولید محصولاتی همانند چای، فندق، بادام زمینی، پیله ابریشم، ماهیان استخوانی، کیلکا، صنوبر و گل گاوزبان در کشور را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است اجرای سیاست‌هایی جهت افزایش تولید و ارتقاء بهره‌وری محصولات در واحد سطح امری است که با ورود سازمان بسیج مهندسان سپاه قدس در گیلان بیشتر مورد توجه قرار گرفته از طرفی بدون شک برآوردن یکی دیگر از الزامات استان یعنی وجود صنایع‌تبدیلی نیز به استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بر می‌گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + هفت =