توسعه استان گیلان در گرو گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است

0 19

استاندار گیلان گفت: جوان‌سازی باغات و گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی موجب رشد و توسعه اقتصادی استان می‌شود.

عصر کاسپین/ ارسلان زارع امروز در جلسه شورای اداری رودسر ضمن تسلیت در پیش بودن سالروز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: سیره رسول اکرم(ص) و اخلاق، سلوک، شجاعت و شهامت این بزرگمرد در زندگی امام حسن مجتبی(ع) مشاهده می‌شود و همه اینها برای ما مسلمانان مایه درس و الگو گرفتن است.

استاندار گیلان با بیان اینکه مقاومت ملت ایران در برابر زورگویی‌های دشمنان و تحریم‌های سخت و ناجوانمردانه آنها در تاریخ ثبت می‌شود گفت: تولیدکنندگان به‌ویژه روستاییان در جنگ اقتصادی نقش موثری ایفا می‌کنند و ملت مومن و مقاوم ما از پس این شرایط سخت نیز عزتمندانه برمی‌آیند و پیروز می‌شوند.

زارع تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید را نیازمند مضاعف کردن تلاش و اقدامات دانست و تصریح کرد: جهاد اقتصادی ما را در مقابل دشمنان تقویت و پیروز می‌کند لذا باید در بخش‌های مختلف اقتصادی با جدیت نسبت به تسهیل امور و تحقق اهداف از پیش تعیین شده مانند رونق تولید گام برداریم.
وی با تاکید بر برنامه‌ریزی و هدفگذاری برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید عنوان کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط سخت اقتصادی با تلاش مضاعف به کار خود ادامه می‌دهند و درواقع جهاد اقتصادی می‌کنند لذا همه موظف هستند که عزم خود را جزم کنند و به نبرد با دشمنان و تحریم‌ها بروند.

استاندار گیلان به اهمیت حفظ اشتغال موجود اشاره کرد و با بیان اینکه از بین رفتن فرصت‌های شغلی به توسعه استان آسیب جدی و غیرقابل جبران می‌زند گفت: باید هدف نخست خود را بر تداوم فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی فعلی قرار دهیم زیرا تعطیلی آنها آسیب جدی به اقتصاد استان وارد می‌کند که قابل قبول نیست.

زارع با بیان اینکه شناسایی و رفع موانع اداری دست و پاگیر از پیش روی تولید کنندگان باید در دستور کار تمامی مسئولان اجرایی قرار گیرد خاطرنشان کرد: مدیران باید علاوه بر سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید، بروکراسی‌های زائد اداری را نیز حذف کنند تا بتوانیم به اهداف مدنظر یعنی جهش تولید دست یابیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی فعلی خودکفایی در نیازمندی‌ها و تامین امنیت غذایی مردم حائز اهمیت است افزود: استان گیلان و به‌ویژه شهرستان رودسر شرایط طبیعی و منابع انسانی منحصر به فردی برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی و تامین مواد غذایی کشور دارند که باید از آنها بیشتر بهره گرفت.

وی با تاکید بر بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های کشاورزی، باغی، گردشگری و آبزی‌پروری شهرستان رودسر تصریح کرد: ۸۵ درصد فندق کشور در گیلان تولید می‌شود و با توجه به ظرفیت خوب رودسر در این حوزه باید با احیا و جوان‌سازی باغات، زمینه افزایش تولید این محصول را در استان و این شهرستان فراهم کنیم.

استاندار گیلان توجه به تولید گیاهان دارویی از جمله گل گاوزبان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه می‌توان با آموزش باغداران و به‌نژادی تولید محصولات مفید این استان را افزایش داد عنوان کرد: اجرای کامل طرح یکپارچه‌سازی و نوسازی اراضی کشاورزی و توسعه آبیاری تحت فشار مزارع برنج و چای نیز از دیگر اقدامات موثر است.

زارع با بیان اینکه برای توسعه اشتغال استان گیلان باید به‌سمت توسعه صنایع تبدیلی روی بیاوریم اظهار داشت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که از محصولات کشاورزی خود علاوه بر مصارف خشکباری، در تولیدات دارویی و بهداشتی نیز استفاده شود که این مهم با ارائه تسهیلات به فعالان عرصه فرآوری محصولات محقق می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان ساخت سد مخزنی پلرود را یکی از طرح‌های بزرگ تامین آب استان عنوان کرد و بیان داشت: این سد در صورت تکمیل علاوه بر تامین آب باغات چای، نیاز آب شرب ۸ شهر شرق استان گیلان را برطرف می‌کند و در همین راستا نیز پیگیری‌های ملی برای آن در حال انجام است و دستگاه‌های استان نیز باید با جدیت در این‌باره عمل کنند.

استاندار گیلان با تاکید بر صیانت از منابع طبیعی و اراضی کشاورزی به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند و خدادادی این استان خاطرنشان کرد: باید علاوه بر حفظ و استفاده از منابع طبیعی گیلان جهت رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال، از دست‌اندازی‌های بشری به محیط زیست که عامل بروز بلایایی همچون سیل است جلوگیری کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =