رئیس بندر لاگان روسیه: آماده انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین بنادر «کاسپین» و «لاگان» هستیم

0 77

رئیس هیئت مدیره بندر لاگان روسیه خواستار توسعه روابط همه‌جانبه با بنادر ایران شد و گفت: ۷۰ درصد مراودات کالا با روسیه از طریق بنادر منطقه آزاد انزلی انجام می‌شود.

عصر کاسپین/ ویتالی دوگینوف امروز در ارتباط ویدئو کنفرانس با معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی و معاون سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: صدور کالا از طریق بنادر مرکزی به آستراخان و ایران کمی مشکل است لذا تقاضای احداث پایانه مرکزی برای صادرات غله در خزر داریم.

رئیس هیئت مدیره بندر لاگان روسیه با اشاره به ضرورت توسعه روابط همه‌جانبه بنادر روسی با بنادر ایران از جمله بندر انزلی و کاسپین خاطرنشان کرد: بنده پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین بندر کاسپین و بندر لاگان با هدف توسعه روابط دو کشور ارائه دادم.

دوگینوف خاطرنشان کرد: با توجه به چشم‌انداز توسعه کریدور شمال-جنوب، بندرلاگان می‌تواند مسیری برای عبور کالا به روسیه باشد زیرا از عمق آبخور خوبی در همه فصول برخوردار است.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این ارتباط ظرفیت‌های ارزشمند بندر انزلی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بندرانزلی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و فعالترین بنادر شمال کشور از جمله ظرفیت‌های گیلان است.

امین افقی با بیان اینکه بندر کاسپین به‌عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی به‌منظور توسعه تجارت دریایی با کشورهای روسیه و حاشیه دریای خزر ایجاد شده است ابراز داشت: با استفاده از این ظرفیت‌ها و همچنین ظرفیت اتحادیه اوراسیا باید بتوانیم در راستای توسعه مراودات کالا بین کشورها گام برداریم.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به انجام بیش از ۷۰ درصد مراودات کالا در بنادر منطقه آزاد انزلی با بنادر روسیه خاطرنشان کرد: مبادلات تجاری و همکاری‌های همه‌جانبه دو بنادر لاگان روسیه و کاسپین را می‌توان افزایش داد و از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های بندری دو کشور بهره‌مند شویم.

افقی تبدیل منطقه آزاد انزلی به کانون ترانزیت کالا و توسعه زیرساخت‌های بندری را از جمله مهم‌ترین اهداف لجستیکی و توسعه‌ای سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد و بیان داشت: این سازمان حتی آمادگی لازم برای انعقاد تفاهمنامه خواهرخواندگی بین بنادر کاسپین و لاگان را دارد.

وی اتصال بنادر کاسپین و انزلی به راه‌آهن سراسری کشور و همچنین اتمام تکمیل اسکله “رو رو” را تاثیرگذار دانست و ابراز داشت: خوشبختانه زمینه لازم برای توسعه روابط دو کشور فراهم شده و منطقه آزاد انزلی نیز تجربه خوبی در اجرای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه با بنادر آستراخان و اکتائو قزاقستان دارد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به معافیت‌ها و مزایای قانونی منطقه آزاد انزلی برای فعالیت سرمایه‌گذاران گفت: انعقاد توافقنامه فعالسازی کریدور نوستراک مابین منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد چابهار، منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه در نشست کمیسیون مشترک دو کشور ایران و روسیه مد نظر است.

افقی مهمترین اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در طول یک سال اخیر برای فعالسازی کریدور بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: انعقاد پروتکل چهارجانبه مناطق مذکور با انجمن حمل و نقل هند، برگزاری جلسات کارگروه توسعه کریدور شمال-جنوب و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی از جمله مهم‌ترین اقدامات به‌شمار می‌روند.

معاون سفیر ایران در روسیه نیز در این ارتباط با اشاره به ضرورت تسریع در تکمیل کریدور شمال-جنوب اظهار داشت: مقامات روسیه نیز راه‌اندازی این کریدور را مورد توجه قرار دادند و با وجود اینکه کرونا تاثیر منفی بر بخش‌های اقتصاد جهان گذاشته اما راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب باید همچنان مورد توجه باشد.

نظری با اشاره به ضرورت توسعه بنادر دو کشور در راستای استفاده بهتر از کریدور شمال-جنوب خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذاران و فراهم کردن زمینه‌های برای سرمایه‌گذاری از خواسته‌های شرکت بندری لاگان روسیه از سفارت ایران در آن کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × سه =