عدم ساماندهی رودخانه‌ها عامل بروز سیلاب‌های ویرانگر در گیلان است

0 31

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: عدم ساماندهی رودخانه‌ها در استان گیلان یکی از دلایل بروز سیلاب‌های ویرانگر است.

عصر کاسپین/ امیر مرادی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سیل اخیر شهرستان تالش برخی از روستاهای منطقه به دلیل بالا آمدن آب رودخانه دچار آبگرفتگی شدند اظهار داشت: عدم ساماندهی رودخانه‌ها در گیلان یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سیلاب‌های ویرانگر به ویژه در مناطق غرب استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان اجرای قانون مدیریت بحران در استان را هدف خود خواند و با بیان اینکه طبق ماده یک این قانون برای مدیریت مخاطرات باید بین دستگاه‌ها یکپارچگی ایجاد شود عنوان کرد: طبق این قانون تمام دستگاه‌ها، نهادها، اصناف، گروه‌های مردمی و سمن‌ها باید در مواقع بحران با هم هماهنگی داشته باشند.

مرادی وجود یک برنامه استانی برای مقابله با بحران را نیز مورد تأکید قرار داد و با تأکید بر اینکه در ماده ۱۳ و ۱۴ قانون مدیریت بحران برای دستگاه‌های خدماتی و اجرایی ماموریت تعیین شده است تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در سیلاب‌های گیلان اجرای عملیات آبخیزداری در بالادست‌ها است که در تالش کمتر به آن توجه شده بود.
وی عدم ساماندهی رودخانه‌های وحشی در مناطق مختلف استان گیلان را یکی دیگر از عوامل بروز سیلاب‌ها خواند و ابراز داشت: یکی دیگر از معضلات ما در گیلان این است که اجازه ساخت و ساز بی‌رویه در بستر رودخانه داده شده است و این موضوع هم یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای جاری شدن سیلاب‌ها در استان محسوب می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان ضمن اشاره به آسیب‌دیدگان سیل اخیر تالش بیشتر این افراد را کسانی که به حریم رودخانه تجاوز کرده‌اند اعلام کرد و بیان داشت: وظیفه اصلی مدیریت بحران این نیست که برود جلوی سیلاب را بگیرد بلکه طبق تعریف قانون مدیریت بحران دستگاهی که برای این کار تعریف شده شرکت آب منطقه‌ای است.

مرادی از راه‌اندازی یک سیستم و تجمیع سامانه‌های هواشناسی کل استان در مرکز کنترل فرماندهی ستاد مدیریت بحران استان گیلان و تجمیع سامانه‌های آب ‌منطقه‌ای خبر داد و گفت: وقتی اخطاری از طرف این سیستم‌ها می‌رسد فرمانداران، بخشداران و دهیارانی که از قبل توجیه شده‌اند خود را برای مدیریت بحران آماده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در یکی از روستاهای شهرستان تالش آب رودخانه کاملاً به داخل روستا آمده بود و خانه‌ها را زیر آب برد خاطرنشان کرد: این اتفاق نشان می‌دهد رودخانه مسیر خودش را تغییر داده است از سوی دیگر به دلیل عدم ساماندهی رودخانه‌ها حجم شن بسیار بالا بود و به دلیل همین موانع ما با آب‌گرفتگی روستاها روبه‌رو شدیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان عدم نظارت بر برداشت‌هایی که از رودخانه‌های منطقه تالش انجام می‌شود را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: حجم آورده و مواد موجود در رودخانه‌های شهرستان تالش به علت سیلاب اخیر بسیار بالا است و انتظار داریم عملیات دیوارکشی رودخانه در روستاهایی که در معرض خطر هستند انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =