فعال‌سازی مجدد معدن سنگرود گیلان؛ ۲۰۰ هکتار از معادن استان به منابع طبیعی واگذار شد

0 35

رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه معدن سنگرود به‌زودی فعالیت خود را مجدداً آغاز می‌کند گفت: ۲۰۰ هکتار از معادن استان به منابع طبیعی واگذار شد.

عصر کاسپین/ فرهاد دلق‌پوش امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه معادن پس از اتمام ذخایر معدنی باید در اختیار منابع طبیعی قرار گیرند تا احیاء و در آن نهال‌کاری شود اظهار داشت: در جهت اجرای قانون مذکور ۲۰۰ هکتار از معادن گیلان به منابع طبیعی واگذار شد تا در آن نهال‌کاری شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه طبق قانون سالانه ۱۲ درصد از حقوق معادن به منابع طبیعی جهت بازسازی پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: معادن کوچک مقیاس یک ثروت طبیعی در اقتصاد گیلان محسوب می‌شوند و توجه و استفاده از ظرفیت آنها برای اقتصاد استان حائز اهمیت است.

دلق‌پوش با بیان اینکه رعایت مسائل زیست‌محیطی توسط معدنکاران منجر به معافیت از ۲۰ درصد حقوق دولتی مصوب می‌شود گفت: در فعالیت‌های معدنی رعایت مسائل زیست محیطی قانون است و مطابق با آن بهره‌بردارانی که از ذخایر معدنی و استفاده بهینه، تحقیق و اکتشاف و حفظ محیط زیست اقدام کنند تشویق می‌شوند.
وی با بیان اینکه در شرق گیلان ذخایر معدنی میکا وجود دارد که بهره‌برداری از آن مانع خروج ارز از کشور می‌شود بیان کرد: اگرچه حدود ۶۷ درصد از مواد استخراج شده از معادن گیلان مصالح ساختمانی و نظایر آن هستند اما معادن میکا نیز وجود دارد که در صنعت پتروشیمی، پالایشگاه و صنایع نظامی کاربرد دارد.

دبیر شورای معادن استان گیلان با تاکید بر اینکه معادن کوچک منجر به ایجاد اشتغال و ارتقاء سطح اقتصاد استان می‌شوند افزود: طرح فعالسازی معادن کوچک‌‌ مقیاس در شورای معادن استان پیگیری شد و مقرر شد که برای ۱۵ محدوده جدید بتوانیم در قالب این طرح با فرآوری مواد معدنی در جهت ارتقاء اقتصاد استان گام برداریم.

وی از پرداخت تسهیلات به معدنکاران در قالب طرح فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس خبر داد و تصریح کرد: کمک به فرآوری معادن با تکیه بر تکنولوژی بومی و شناسایی کلینیکی و آنها و رفع مشکلات و ارائه راهبرد متناسب با آن از جمله اهداف طرح فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس است.

دلق‌پوش با بیان اینکه مزایده معدن سنگرود و فعال‌سازی مجدد آن در دستور کار است عنوان داشت: پس از احراز صلاحیت متقاضیان فعالیت در این معدن زغال سنگ، فعالیت آن از سر گرفته می‌شود و تاکنون نیز ۳۵ نقطه دارای پتانسیل در آن شناسایی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 2 =