نماینده تالش در مجلس: شهرستان تالش برای رهایی از سیلاب نیازمند اعتبارات ملی است

0 18

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس گفت: شهرستان تالش برای رهایی از بروز سیلاب‌ها و خسارات آن نیازمند نگاهی فرا استانی و تزریق منابع ملی است.

عصر کاسپین/ حسن محمدیاری حضور میدانی وزیر راه و شهرسازی و بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده تالش و برآورد دقیق آسیب‌های وارده را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: شهرستان تالش برای رهایی از بروز سیلاب‌ها و خسارات فراوان آن نیازمند نگاهی فرا استانی و تزریق منابع و اعتبارات ملی است.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس اهمیت بحث آبخیزداری را در راستای جلوگیری از سیلاب‌های ویرانگر و کاهش آسیب به سرمایه‌ها و مردم مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: طبق رصدی که بنده انجام دادم در سال‌های گذشته که اتفاقاتی نظیر سیل اخیر تالش رخ می‌داد مصوباتی داشتیم که روی زمین مانده است.

محمدیاری با بیان اینکه مصوبات کمیته بحران تالش مربوط به سال‌های گذشته تا به امروز عملیاتی نشده است ضمن انتقاد از این دست رویکردها تصریح کرد: مدیریت بحران، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نظایر این دستگاه‌ها در کمیته مدیریت بحران عضو هستند و هر کدام وظایفی مشخص شده‌ای را دنبال می‌کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه عوامل مختلفی در سیل اخیر تالش که خسارات مالی بسیار بالایی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرد دخیل بوده است ابراز داشت: یازده رودخانه وحشی در تالش وجود دارد که هر کدام از آن‌ها آبستن حوادث هستند و چه بخواهیم و چه نخواهیم خسارت‌هایی را به بار می‌آورند.

وی اعمال مدیریت صحیح در راستای کاهش میزان خسارات ناشی از طغیان و سیلابی شدن رودخانه‌های تالش را متذکر شد و در همین زمینه خاطرنشان کرد: اخیراً یک بازدید میدانی هم از منطقه داشتم از طرفی برخی از بستر رودخانه‌ها در منطقه به شکل بی‌رویه‌ای برداشت شده و مدیریت صحیحی در این بخش اعمال نشده است.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس از عدم انجام فرآیند لایروبی رودخانه‌ها در شهرستان تالش برای مناطقی که نیاز به این کار داشتند انتقاد کرد و ابراز داشت: تمام این موارد و مؤلفه‌های یاد شده زمینه و بستر جاری شدن سیل در شهرستان تالش را تشدید کرد و مشکلات هفته‌های اخیر را در منطقه پدید آورد.

محمدیاری با اشاره به اینکه اگر بسترسازی‌های لازم انجام نشود و زیرساخت‌ها فراهم نشوند همچنان باید شاهد اتفاقاتی مانند سیل در شهرستان تالش باشیم خاطرنشان کرد: البته بنده موافق این نیستم که روستائیان بیایند و در بستر رودخانه ساکن شوند از طرفی برای یک ساخت و ساز نیاز به یکسری مجوزها است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عدم مدیریت صحیح و متعاقب آن تغییر پیدا کردن مسیر رودخانه‌ها و ورود آن به زمین‌های مردم را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: افرادی که در جوار رودخانه‌ها هستند بدون شک در معرض آسیب قرار دارند و اخیراً پیشنهادی هم از طرف سپاه قدس گیلان برای حل این مشکل مطرح شد.

وی انجام تهاتر با افرادی که در جوار رودخانه‌ها هستند و دادن زمین‌هایی در مناطق بالادست جهت اسکان را پیشنهادی که از سوی سپاه مطرح شده است خواند و گفت: واقعیت امر این است که ما اگر اساسی و زیرساختی عمل می‌کردیم شاید نیاز به این نبود که افراد و ساکنان منطقه محل سکونت خود را تغییر دهند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال از مکاتبانی که اخیراً توسط وی با رئیس مجلس انجام شده است سخن گفت و با بیان اینکه در این نامه خواسته شده که کمیسیون عمران برای بازدید میدانی از شهرستان تالش مأمور شود افزود: به خاطر برخی از تعلل‌هایی که در سطح ملی انجام شد در سیل اخیر تالش از کمک‌ها محروم ماندیم.

محمدیاری تعلل در حوزه راه و شهرسازی و آب نیرو را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در شرایط فعلی هر چه که در منطقه سیل‌زده تالش انجام شد با ظرفیت استانی، شهرستانی و بخش خصوصی بود عنوان کرد: بدون شک اگر از سمت ملی نگاه بلندی را نداشته باشیم در آینده باز هم شاهد حوادث تلخی در تالش خواهیم بود.

وی فرا رسیدن فصل بارندگی و سرما و بروز اتفاقات و حوادث غیرمترقبه مشابه آن‌چه که هفته گذشته در شهرستان تالش اتفاق افتاد را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: بنده به دنبال این هستم که در سطح ملی از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنم و درخواست کردم که حداقل وزیر راه و شهرسازی در تالش حضور میدانی داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نطق اضطراری خود در مجلس خطاب به هیئت رئیسه مبنی بر بسیج کردن دولتمردان برای مدیریت بحران سیل را متذکر شد و اظهار داشت: رئیس مجلس به معاون حقوقی رئیس‌جمهور در همان جلسه متذکر شد که ضمن تذکر به وزیر مربوطه باید خسارات سیل تالش را برآورد کرده و به مجلس گزارش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =