احداث سد مخزنی «عزیزکیان» موجب احیاء رودخانه‌های آلوده رشت می‌شود

0 42

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه احداث سد مخزنی عزیزکیان قدم مهمی برای نجات و احیاء رودخانه‌های آلوده رشت است گفت: زباله تهدیدی جدی برای جنگل‌ سراوان است.

عصر کاسپین/ محمدرضا احمدی زباله و پسماندهای دپو شده چندین ساله در بخش سراوان رشت را تهدیدی جدی برای جنگل‌های این منطقه خواند و اظهار داشت: در صورت احداث سد مخزنی عزیزکیان قدم مهمی برای نجات و احیاء دو رودخانه آلوده رشت برداشته می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه مشکلات پسماند و زباله گیلان به ویژه در بخش سراوان باید از ریشه حل شود عنوان کرد: اگر رودخانه‌های گوهررود و زرجوب امروز به اینجای کار رسیده‌اند به علت این است که همیشه صورت مسأله دیده شده و مشکلات از ریشه حل نشده است.

احمدی دفنگاه موقت زباله در منطقه سراوان رشت را که بیش از ۳۵ سال است همچنان زباله در آن‌جا در حال تلمبار شدن است مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در تمام این سال‌ها بررسی‌ها و کارهایی انجام شده است اما نتیجه‌ای که مردم و اهالی منطقه سراوان انتظارش را دارند حاصل نشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آمارهایی که در مورد نشت شیرابه‌های سمی سایت سراوان به رودخانه‌های گیلان و شهر رشت داده می‌شود را بسیار نگران‌کننده ارزیایی کرد و گفت: بهترین روستاهای ما در اطراف سایت زباله سراوان به علت شیرابه‌های سمی و پسماند در حال از دست رفتن است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه علت یا دلایلی موجب شد تا مجموعه اقدامات انجام شده در ۳۵ ساله اخیر منجر به حل مشکل زباله سراوان نشد اظهار داشت: تاکنون برای معضل سراوان اقدامات ترمیمی انجام شده است در حالی‌که به عقیده بنده برای این چالش بزرگ باید راه‌حل‌های درمانی اجرا شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر خواهان نجات دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت هستیم باید مشکلات بالادست در سراوان حل شود تصریح کرد: احداث سد عزیزکیان، راه‌اندازی کامل کارخانه کودآلی لاکان رشت و نصب زباله‌سوز مهم‌ترین اقداماتی است که باید در سراوان انجام شود.

احمدی بستن ورودی سایت زباله سراوان و ممانعت از ورود هرگونه پسماند و زباله به این منطقه را یکی از راه‌حل‌های بسیار ضروری حل این مشکل خواند و گفت: سرمایه بسیار هنگفتی برای زباله سراوان هزینه و شن و ماسه در آن‌جا ریخته می‌شود اما با تمام این‌ها جنگل سراوان در حال از بین رفتن است.

نماینده مردم رشت در مجلس شیوع بیماری در منطقه سنگر، سراوان و سایر مناطق همجوار که حتی در بالادست قرار دارند را نگران‌کننده توصیف کرد و بیان داشت: تصفیه‌خانه سراوان به شکل ناقص افتتاح شد و حجم تصفیه شیرابه‌های سمی سراوان توسط این تصفیه‌خانه در حد ناچیزی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 5 =