سرکنسول ایران در آکتائو: ضرورت گسترش ارتباطات ایران و قزاقستان؛ گیلان در استفاده از این ظرفیت پیشتاز است

0 41

سرکنسول ایران در آکتائو ضمن تأکید بر ضرورت گسترش ارتباطات ایران و قزاقستان گفت: استان گیلان در استفاده از این ظرفیت پیشتاز است.

عصر کاسپین/ حبیب‌اله ملکوتی‌فر امروز در ارتباط تصویری با استاندار گیلان که معاون اقتصادی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان و مسئول نمایندگی وزارت خارجه در گیلان نیز در آن حضور داشتند اظهار داشت: گسترش ارتباطات ایران با بندر آکتائو قزاقستان امری ضروری است.

سرکنسول ایران در آکتائو جمهوری قزاقستان پیوستن کشورمان به جمع کشورهای عضو معاهده گمرکی اوراسیا و بهره‌مندی از تخفیفات گمرکی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: گیلان در استفاده از ظرفیت این اتحادیه پیشتاز بوده و در این راستا امکان افزایش بهره‌مندی از این فرصت مطلوب از طریق قزاقستان و آکتائو وجود دارد.

ملکوتی‌فر ایجاد خط پروازی مستقیم از بندر اکتائو قزاقستان با یکی از استان‌های شمالی ایران را موضوعی که دارای اهمیت ویژه‌ای است اعلام کرد و افزود: بدون شک اتصال راه‌آهن گیلان به بندر کاسپین و بندرانزلی با توجه به ارتباط گسترده از طریق دریا با بندر آکتائو قزاقستان در مسیر رونق مبادلات بسیار اثربخش است.
وی از جمله مزایای ایجاد خط پروازی مستقیم از بندر اکتائو قزاقستان با یکی از استان‌های شمالی ایران را علاوه بر تقویت ارتباطات اقتصادی در حوزه‌های گردشگری و درمانی بسیار حائز اهمیت تلقی کرد و گفت: گیلان در مسیر استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیشتاز بوده و امیدواریم این نقش‌آفرینی استمرار پیدا کند.

استاندار گیلان نیز در این ارتباط تصویری ضرورت تقویت هر چه بیشتر مناسبات ایران و قزاقستان از طریق گسترش روابط فرهنگی، علمی و فناورانه را خواستار شد و اظهار داشت: گسترش ارتباطات و مبادلات تجاری و گردشگری بین دو کشور موضوعی با اهمیت محسوب می‌شود از طرفی گیلان نیز دارای ظرفیت‌های بندری بسیار خوبی است.

ارسلان زارع ضمن استقبال از همکاری‌های مشترک در صادرات محصولات تولیدی گیلان به آکتائو با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های بندری استفاده شود گفت: از مسیر چین – قزاقستان -ایران در یک سال و نیم گذشته، ۷۹ کشتی تجاری شامل ۶ هزار و ۸۰۰ کانتینر مواد اولیه واحدهای تولیدی وارد بندر کاسپین شد و با کالاهای صادراتی بازگشتند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان از اتصال خط ریلی به بندرکاسپین و منطقه آزاد انزلی تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و با بیان اینکه این اقدام در گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی با آکتائو مؤثر است افزود: فرصت‌های زیادی در بنادر انزلی و آستارا وجود دارد و امکانات بندری استان گیلان دائماً در حال افزایش و ارتقاء است.

استاندار گیلان وجود ۶ پست اسکله فعال در بندر کاسپین و تکمیل یک پست دیگر که به زودی انجام می‌شود را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: وجود امکانات و زیرساخت‌هایی نظیر انبارهای موجود نگهداری ذخائر محصولات استراتژیک و سردخانه‌ها در بنادر استان گیلان زمینه‌ساز تحقق چشم‌اندازهای توسعه می‌شود.

زارع با بیان اینکه میز دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال گذشته در استان گیلان آغاز به کار کرده است تمرکز بر تولیدات صادرات‌ محور را در راستای استفاده از ظرفیت این اتحادیه لازم و ضروری تلقی کرد و ابراز داشت: با تأسیس کارخانه فرآوری و بسته‌بندی محصولات تولیدی گیلان در آکتائو اتفاقات خوبی در عرصه مبادلات تجاری رخ می‌دهد.

استاندار گیلان افزایش سهم تجاری و مبادلاتی کشورمان و گیلان در بازارهای هدف آسیایی را امری که باید برای آن برنامه‌ریزی شود خواند و اظهار داشت: در کنار انجام اقدامات فرهنگی، علمی و اجتماعی اقداماتی نظیر برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در بندر آکتائو می‌تواند در تقویت مناسبات دوجانبه مؤثر واقع شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان تقویت بستر تبادل گردشگران و نیز گردشگری سلامت بین گیلان و بندر آکتائو قزاقستان را ضروری توصیف کرد و در همین زمینه عنوان کرد: اقداماتی شامل انعقاد قرارداد خواهرخواندگی میان بندرانزلی و آکتائو قزاقستان اقدامی اثربخش در بحث تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 8 =