شرایط استفاده از “زبان اشاره” در ادارات و اماکن‌عمومی استان گیلان فراهم نیست

0 46

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اشتغالزایی برای ۳۶۰ نفر از ناشنوایان در استان گفت: شرایط استفاده از «زبان اشاره» در ادارات و اماکن‌عمومی فراهم نیست.

عصر کاسپین/ حسین نحوی‌نژاد صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه به‌مناسبت گرامیداشت هفته سالمندان و ناشنوایان با بیان اینکه ۲۵ درصد دلایل ناشنوایی در افراد ناشناخته است اظهار داشت: ۵۰ درصد ناشنوایی‌ به‌دلایل ژنتیکی و ۲۵ درصد نیز علل ثانویه از جمله بیماری یرقان است.

مدیرکل بهزیستی گیلان سن تشخیص ناشنوایی قبل از دوران انجام غربالگری را حدوداً ۳ سال اعلام کرد و بیان داشت: در سال ۹۸ بیش از ۲۱ هزار نفر در گیلان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و امسال نیز تلاش کردیم تا این زنجیره با وجود شیوع ویروس کرونا از هم گسسته نشود.

نحوی‌نژاد تعداد معلولان دارای اختلالات شنوایی و گفتاری در استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در استان دارای‌ اختلالات شنوایی و گفتاری هستند که ۶۰ درصد این تعداد، مرد و ۴۰ درصد نیز خانم هستند و می‌توان گفت ۱۶ درصد جمعیت معلولان از ناشنوایان و افراد دارای اختلالات گفتاری هستند.

وی افزود: درحال حاضر حدود ۸۲ درصد نوزادانی که در مراکز مامایی روستایی، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی‌ استان گیلان متولد می‌شوند تحت پوشش غربالگری قرار می‌گیرند که پیش‌بینی می‌شود از بین آن‌ها حدود ۲ تا ۴ درصد موالید دچار کم‌شنوایی و مشکلات این‌چنینی باشند.

نحوی‌نژاد با اشاره به خریداری ۴۰۰ دستگاه سمعک برای افراد کم‌شنوا یا ناشنوا در سال ۹۸ و توزیع رایگان بین آنها بیان کرد: با توجه به وارداتی بودن سمعک لذا پیگیری‌های لازم را انجام دادیم تا به این کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یابد و در ۶ ماهه نخست امسال، بیش از ۳۰۰ دستگاه سمعک دیجیتال و وسایل کمک‌شنیداری خریداری و درحال توزیع است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه “مرکز کاشت حلزون شنوایی گوش در گیلان راه‌اندازی شده است” خاطرنشان کرد: استان گیلان یازدهمین استان کشور در راه‌اندازی مرکز کاشت حلزون شنوایی گوش است.

نحوی‌نژاد با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی عبور و مرور معلولان در استان ابراز داشت: اخیراً حدود ۲ یا ۳ مصوبه در شورای مناسب‌سازی استان مورد توجه قرار گرفت از طرفی شاخص مناسب‌سازی سال‌های گذشته در گیلان به ۲۷ درصد می‌رسید و امروز به ۴۰ درصد رسیده که هنوز از متوسط کشوری پایین‌تر هستیم.
وی از راه‌اندازی‌ اخبار ناشنوایان در گیلان خبر داد و عنوان کرد: در سال ۹۸ برای بیش از ۳۶۰ نفر از ناشنوایان در استان گیلان شغل ایجاد شد و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آمار اشتغال به این گروه اختصاص یافت و ۷۱ نفر از ناشنوایان استان نیز از کمک‌هزینه ساخت مسکن بهره‌مند شدند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به برگزاری ۴ دوره آموزش زبان گفت: “زبان اشاره” در واقع زبان رسمی و بین‌المللی محسوب می‌شود اما‌ متاسفانه این‌ موضوع در اماکن پردد و ادارات رعایت نمی‌شود لذا بهزیستی استان آمادگی دارد تا آموزش‌های لازم در زمینه “زبان اشاره” را به مراکز مختلف و ادارات ارائه دهد.

نحوی‌نژاد اجرای برنامه‌های ورزشی مناسب برای ناشنوایان و شرکت این افراد در مسابقات کشوری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سال گذشته، ۱۸ نفر از این افراد به تیم ملی دعوت شدند و حائز مقام‌های برتر کشوری شدند.

وی با اشاره به تداوم اجرای برنامه‌های توانمندسازی ناشنوایان در استان گفت: مرکز روزانه خدمات کودک ناشنوا و خانواده هم در استان فعال است و تعداد کم این مراکز به‌دلیل مشکلاتی است که در اداره این‌ مرکز با آن مواجه هستیم و امیدواریم که با حمایت‌های لازم بتوانیم این مراکز را در سایر شهرهای استان راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان نداشتن سرپناه مناسب و اشتغال را از مهم‌ترین دغدغه‌های مددجویان و افراد کم‌توان عنوان کرد و افزود: جامعه هدف بهزیستی اغلب انسان‌های دارای محرومیت، ناتوان و یا سالمندان ناتوان هستند و بهزیستی خود را موظف به ارائه خدمات به این بزرگواران می‌داند اما در بحث سلامت یا سایر مسائل به کمک و توجه سایر نهادها نیاز داریم.

نحوی‌نژاد روز جهانی سالمندان و آمار بالای سالمندان در گیلان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سالمندی دورانی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند از طرفی با توجه به پیشرفت پزشکی، انسان‌ها دیگر با یک عفونت ساده و یا سکته قلبی جان خود را از دست نمی‌دهند و در نهایت درصد سالمندی افزایش می‌یابد.

وی گفت: مسائلی همچون استقلال، امنیت و اهمیت دادن به سلامت جسمی و روانی و اجتماعی سالمندان، افزایش مشارکت فعال سالمندان در همه حیطه‌ها، مشارکت فعال سالمند در خانواده و حمایت از آنان در درون خانواده، سیاست‌گذاری براساس مستندات علمی و نیازسنجی، برنامه‌ریزی برای ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی از جمله مسائلی است که باید مورد توجه باشد.

مدیرکل بهزیستی گیلان بی‌توجهی به سالمند و دور کردن آن‌ها از حق انسانی و اجتماعی را آزار به سالمند دانست و ابراز داشت: اخیراً سندی برای حمایت از سالمندان و افراد کم‌توان رونمایی شده که مورد حمایت وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور است.

نحوی‌نژاد شاخص پیری گیلان را ۷۴.۵ اعلام کرد و اظهار داشت: استان گیلان پیرترین استان و املش پیرترین شهرستان کشور است و عدم برنامه‌ریزی برای این موضوع، این استان را در آینده با مشکلات اساسی روبه‌رو خواهد کرد و آمار پایین فرزندآوری در این استان نیز یکی دیگر از مشکلات است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار سالمند در این استان زندگی می‌کنند که ۱۴ هزار نفر از آنان تحت پوشش مراکز و بخش‌های بهزیستی هستند گفت: افراد فعال در مراکز نگهداری سالمندان نیز کار بسیار سختی دارند و با حداقل حقوق به سالمندان و افراد کم‌توان خدمات ارائه می‌دهند و نیازمند توجه‌ بیشتری هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 19 =