صادرات ۳۶۷ هزار تن کالا از گیلان در ۵ ماهه نخست امسال؛ تراز تجاری استان ارتقاء می‌یابد

0 14

رئیس سازمان صمت گیلان از صادرات ۳۶۷ هزار تنی استان در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: تراز تجاری گیلان با استفاده از تمام ظرفیت‌ها قابل ارتقاء است.

عصر کاسپین/ فرهاد دلق‌پوش صادرکنندگان را به‌ویژه در شرایطی که با تحریم‌های ظالمانه دشمن و شیوع ویروس کرونا مواجهیم محور تحول اقتصادی خواند و با اعلام اینکه تراز تجاری استان گیلان با استفاده از تمام ظرفیت‌ها قابل ارتقاء است اظهار داشت: صادرات گیلان در ۵ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان استفاده از تمامی ظرفیت‌ها به نحو مطلوب در حوزه تجاری را لازم و ضروری خواند و با بیان اینکه کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی برای مواد اولیه و ماشین‌آلات ضروری است عنوان کرد: جلوگیری از اخلال در بحث تولید آن هم در سال مزین به شعار جهش تولید در دستور کار قرار گرفته است.

دلق‌پوش با بیام اینکه در سال ۹۹ و در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری گیلان هدفگذاری شده است از وجود پتانسیل مناسب در استان برای تحقق این هدف سخن گفت و افزود: میزان صادرات تحقق یافته استان گیلان در سال گذشته از میزان هدفگذاری‌ها هم فراتر رفت و به عدد ۵۸۷ میلیون دلار رسید.
وی رشد قابل توجه میزان صادرات استان گیلان در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این موضوع از شرایط خوب استان حکایت دارد گفت: دشمنان انقلاب شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت و کشورمان اجرایی کردند و بدون شک هر کشور دیگری اگر در این شرایط قرار می‌گرفت دچار مشکلات عدیده می‌شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان فشار تحریمی و شیوع ویروس کرونا را دو موضوعی که بر روی اقتصاد، صنعت و چرخه تولیدات تأثیرات مخربی گذاشت تلقی کرد و افزود: در ۵ ماهه نخست سال مزین به جهش تولید و در مجموع ۳۶۷ هزار و ۸۷۵ تن کالا از استان گیلان به کشورهای مختلف منطقه صادر شده است.

دلق‌پوش عمده محصولات صادراتی استان گیلان در ۵ ماهه نخست امسال را اقلامی نظیر کالاهای نباتی، معدنی، صنایع غذایی، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی اعلام کرد و ابراز داشت: محصولات صادراتی استان گیلان به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق صادر شده است.

وی اعمال نگاه جهادی در کنار استفاده بهینه از داشته‌های داخلی در زمینه تولیدات را رمز پیروزی کشورمان در شرایط جنگ اقتصادی دانست و با اذعان به حمایت‌های دولت از این حوزه خاطرنشان کرد: در راستای حل و فصل مشکلات و چالش‌های بخش تولید و صنعت جلسات کارگروه رونق و رفع موانع تولید به شکل مستمر برگزار می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اولویت برنامه‌های کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را حمایت برای تکمیل واحدهای تولیدی نیمه‌تمام، مشکل‌دار و ایجاد واحدهای جدید در گام بعدی خواند و گفت: آغاز به کار مجدد و از سرگیری فعالیت و احیاء صنایع راکد گیلان امری است که برای آن زمینه‌سازی‌های لازم در حال انجام است.

دلق‌پوش برنامه‌ریزی در راستای تشکیل کمیته‌های مشترک مرزی با کشورهای همسایه و استانی با محوریت استاندار گیلان را نیز مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: با توجه به پیوستن کشورمان به جمع کشورهای عضو معاهده گمرکی اوراسیا پیگیری مبادلات مرزی و مراودات تجاری با کشورهای همسایه بسیار اهمیت دارد.

وی انسجام و اتحاد در کنار تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده بهینه‌تر از پتانسیل‌ها را رمز موفقیت در جنگ اقتصادی تلقی کرد و در همین زمینه افزود: با حمایت از تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان اقتصادی و حل مشکلاتی که در مسیر کار آنان به وجود می‌آید بستر لازم برای تحقق شعار راهبردی جهش تولید فراهم می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 − یک =