«عادی انگاری» عامل افزایش ابتلا به کرونا؛ ۹۵ درصد بیماران پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگرفته بودند

0 23

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه عادی‌انگاری کرونا خطری جدی محسوب می‌شود گفت: ۹۵ درصد مبتلایان به کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند.

عصر کاسپین/ آبتین حیدرزاده با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان گیلان به نسبت دوره زمانی مشابه یعنی اواخر شهریور افزایش یافته است اظهار داشت: روند ابتلا به ویروس کرونا در استان به‌صورت تدریجی رو به افزایش است و پس از سفرهای آخر شهریور وضعیت استان از حیث تعداد مبتلایان به کرونا افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این استان بیان کرد: فاکتور مشترک بین همه مبتلایان نیز شرکت در مهمانی و تجمعات و شلوغی‌ها به‌صورت طولانی مدت و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نزدن ماسک است.

وی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد مبتلایان به ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگرفتند تصریح کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی تعداد مبتلایان به کرونا را کاهش می‌دهد و ما از مسافران انتظار داریم که حداقل در ویلای خود بمانند و از رفتن به اماکن مختلف خودداری کنند زیرا رفت و آمدها احتمال آلودگی افراد را بسیار افزایش می‌دهد.
حیدرزاده با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گیلان کاهش یافته است خاطرنشان کرد: میزان رعایت نکات بهداشتی نظیر رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک در اماکن مختلف مانند ادارات، وسایل نقلیه عمومی، معابر، پاساژ و فروشگاه‌ها کاهش یافته است و این عادی‌انگاری خطری جدی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر نقش موثر مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط آنان در کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا ابراز داشت: «نرم‌افزار ماسک» از امروز راه‌اندازی و فعال شد و همه افراد و اطرافیانشان که تست کرونای آنها مثبت شده باید در این سامانه ثبت‌نام کنند و بدین‌گونه محل رفت و آمد آنها در سامانه ثبت و مشخص می‌شود.

حیدرزاده با اشاره به اینکه اکثر مبتلایان به کرونا بومیانی هستند که در تجمعات شرکت کرده و یا به مسافرت می‌روند یا میزبان مسافران هستند عنوان کرد: معمولاً تا دو هفته پس از افزایش موج مسافرت‌ها، آمار مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابد و اگر موارد ایمنی را رعایت نکنیم وضعیت بدی در انتظار ما خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مردم خواست در صورت داشتن هرگونه علائمی نظیر تب، سرفه، سردرد و آبریزش بینی با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و افزود: با توجه به شروع فصل سرما و بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا، مردم باید هرگونه علائمی را جدی گرفته و با تماس با سامانه مذکور از همکاران ما راهنمایی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجهیزات بهداشتی ما در ۲۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی و هزار خانه بهداشت سراسر گیلان مستقر است و کفاف وضعیت موجود را می‌دهد گفت: مشکل فعلی ما خستگی کادر بهداشت و درمان است و از مردم درخواست می‌کنیم با رعایت توصیه‌های بهداشتی با آنها همراهی کنند تا توان و انرژی این افراد برای روزهای بحرانی بیشتر باشد‌.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 6 =