عملکرد خاکستری فوتبال گیلان در فصل گذشته؛ آیا مدیریت فوتبال استان نیازمند تغییرات اساسی است؟

0 88

۸ نماینده گیلان در لیگ‌های سراسری فوتبال کشور با عملکردی متفاوت به کار خود در فصل ۹۹-۹۸ خاتمه دادند و روزهای خاکستری را برای فوتبال استان رقم زدند.

عصر کاسپین/ پس از خاتمه لیگ‌های سراسری کشور در فصل ۹۹-۹۸، تلاش ۸ نماینده فوتبال استان گیلان در این لیگ‌ها بالا و پایین زیادی داشته و روزهای خاکستری را برای فوتبال استان به ارمغان داشته است.

عقب‌گرد فوتبال گیلان با سقوط سپیدرود رشت

در لیگ‌های سراسری فوتبال کشور در فصل گذشته در حالی آغاز شد که فوتبال گیلان برخلاف سالیان اخیر نماینده‌ای در بالاترین سطح فوتبال (لیگ برتر) نداشته و ۳ تیم داماش، سپیدرود و ملوان در لیگ یک فوتبال حضور پیدا کردند.

حضور هم‌زمان ۳ نماینده از گیلان در فصل ۹۹-۹۸ رقابت‌های لیگ یک فوتبال باعث شد رکوردی منحصربه‌فرد در دربی گیلانیان به ثبت برسد و فوتبال دوستان گیلانی ۶ دربی مهیج را نظاره‌گر باشند، دربی‌هایی که نصف آنها تحت تأثیر کرونا و مسائل انضباطی بالاجبار از پای گیرنده‌های رادیو و تلویزیونی به سمع و نظر هواداران رسید.

تغییرات پیاپی بلای جان سرخ‌های شهر باران

سپیدرود تیمی که در دو فصل متوالی موفق شده بود راه لیگ برتر را در پیش گیرد، اینک سقوط آزاد را تجربه کرد و به همان سرعت به لیگ دسته دوم رفت که از فراموشخانه به بالا آمده بود.

سرخ‌های شهر باران در وضعیتی اسفناک لیگ یک را آغاز کردند، استعفاهای گاه ‌و بی‌گاه مالک اینستاگرامی این باشگاه باعث شد سپیدرود با دستانی بسته وارد معرکه نقل و انتقالات لیگ یک فوتبال شود و اغلب مهره‌های تأثیرگذار خود را از دست بدهد.

علی نظرمحمدی دگر باره هدایت این تیم را بر عهده‌گرفت و خیلی زود از کار برکنار شد و نادر دست‌نشان سرمربی ناموفق فصل گذشته سپیدرود مجدداً هدایت این تیم را برعهده گرفت؛ دست‌نشان سپیدرود را تا آستانه سقوط کشاند و در لبه پرتگاه به سهیل حق‌شناس تحویل داد.

کاپیتان اسبق سرخ‌ها نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و تیم نیم‌قرنی شهر باران دو هفته مانده به ایستگاه پایانی لیگ سوت سقوطش به لیگ دو به صدا درآمد و مجبور است در فراموش‌خانه لیگ دسته دوم دوباره مشغول دست ‌و پا زدن شود.

سپیدرودی‌ها در لیگ یک فوتبال با کسب ۸ پیروزی و ۶ تساوی و تحمل ۲۰ شکست آماری ضعیف از خود بر جای گذاشتند این تیم با به ثمر رساندن ۲۵ گل شانزدهمین خط حمله و با دریافت ۴۷ گل هفدهمین خط دفاعی لیگ ۱۸ تیمی را به خود اختصاص داد و علم و ادب تبریز تنها تیمی است که بیش از سپیدرود دروازه‌اش باز شده بود.
داماش؛ گاهی خوب و گاهی بد

داماش گیلانیان لیگ را بسیار خوب آغاز کرد و با خریدهای رؤیایی، نویدبخش تیمی مقتدر به هوادارانش بود؛ پس از گذشت مدت زمان اندکی و پیش از آغاز رسمی رقابت‌ها، سه خرید پر سر و صدای داماش با دریافت رضایت‌نامه از این تیم جدا شدند.

لاجوردی پوشان شهر باران نیم‌فصل نخست را با سرمربیگری سیامک فراهانی آغاز کرده و با کسب ۲۵ امتیاز در مکان هشتم این رقابت‌ها ایستادند مشکلات مالی داماش کم‌کم نمود بیشتری پیدا کرد و سرمربی موفق باشگاهی با تنها ۵ درصد پرداختی مجبور به استعفا شد.

مدیران داماش خیلی زود مازیار ربیعی‌فرد را جایگزین فراهانی کردند و در نهایت با کسب ۴۲ امتیاز (۱۱ پیروزی، ۹ تساوی و ۱۴ شکست) در مکان دوازدهم جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ یک ایستادند.

داماش با کسب ۱۱ پیروزی در رده دهم تیم‌های لیگ یکی ایستاد و در کمال ناباوری داماش ۱۰ پیروزی را در دیدارهای خانگی کسب کرد (از حیث کسب پیروزی در دیدارهای خانگی در رده پنجم ایستاد) و تنها یک دیدار دور از خانه را با پیروزی پشت سر گذاشت؛ این تیم با به ثمر رساندن ۲۷ گل (میانگین ۰.۸ گل) در رده پانزدهم جدول ایستاد و نتوانست عملکردی مطلوب در لیگ از خود برجای بگذارد.

پسران شهر باران در لیگی که گذشت ۳۵ بار دروازه خود را باز شده دیدند و با میانگین یک گل دریافتی از این حیث در رده یازدهم جدول ایستادند، داماش در خانه تنها ۱۰ گل دریافت کرد و بیش از نیمی از این تعداد در دیدارهایی رقم خورد که محروم از هوادار بوده است.

داماشی‌ها فصل جدید را با شکل و شمایلی متفاوت آغاز خواهند کرد و حاجی‌پور پس از چهار فصل تیم‌داری، عطای کار را به لقایش بخشیده و تیم لاجوردی‌پوش را به یکی از ایجنت‌های فوتبال کشورمان سپرد.

ملوان در پی بازگشت به روزهای اوج

ملوانان در فصل گذشته پر افت‌ و خیز ظاهر شد قوهای سپید لیگ را با سرمربیگری علی لطیفی آغاز کرده و با سرمربیگری موقت منهاجی به استقبال الگیلانو رفتند و محمد احمدزاده با تغییر مالک باشگاه ملوان به این تیم پیوست و توانست ملوان را از قعر جدول جدا کند.

اکبر میثاقیان در هفته‌های پایانی و در پی اختلاف احمدزاده و مدیران باشگاه ملوان، به‌ عنوان چهارمین سرمربی در لیگ گذشته به ملوان پیوست و موفق شد این تیم را در لیگ یک فوتبال حفظ کند.

بلواهای درون‌ تیمی و حاشیه‌های پرتعداد ملوان باعث شد این تیم در هفته پایانی نیز دغدغه سقوط داشته باشد؛ جایگاه پانزدهمی برای ملوانی که روزی برای گیلان و فوتبال گیلان تاریخ‌سازی می‌کرد و هواداران این تیم که روزگاری در سطح نخست فوتبال کشورمان حضور داشتند نمی‌تواند جایگاهی درخور شأن و شخصیت قوهای سپید باشد.

ملوانان لیگ آتی را با توپ پر آغاز خواهند کرد؛ جلسات متعدد پژمان نوری مالک باشگاه ملوان با مدیران شهری و استانی باعث شده این تیم با دغدغه مالی کمتری نسبت به سایر تیم‌های گیلانی به استقبال فصل جدید برود.

مازیار زارع سکان هدایت ملوانان را برعهده‌گرفته و طبق برنامه‌ریزی ملوان نخستین تیم گیلانی است که تمریناتش را برای حضوری پرقدرت آغاز کرده است؛ آغاز تمرینات ملوان در حالی رقم می‌خورد که سایر تیم‌های گیلانی هنوز تکلیف سرمربی جدید و حتی مالکیتشان نیز مشخص نشده است.

عملکرد حیرت‌انگیز گیلانی‌ها در لیگ دست دوم

لیگ دسته دوم فوتبال کشورمان نیز به‌سان لیگ یک فوتبال، سه نماینده گیلانی در فصل گذشته به خود دید؛ چوکا تالش در گروه ب لیگ دسته دوم و شهرداری آستارا و فومن در گروه الف این رقابت‌ها وارد پیکار شدند.

سبزپوشان تالشی در قلعه عقاب‌ها بی‌رقیب بودند و رقبا را یکی پس از دیگری با شکست بدرقه کردند؛ شاگردان فرشاد پیوس با کسب ۴۹ امتیاز پس از ۱۷ سال به آرزوی هواداران چوکا جامه عمل پوشانده و فصل بعد را در لیگ یک فوتبال توپ خواهند زد.

چوکا با کسب ۱۳ پیروزی، ۱۰ تساوی و تحمل سه شکست بدون حرف‌ و حدیث به لیگ یک صعود کرد و خط آتش این تیم موفق شد ۳۵ بار دروازه رقبا را باز کند و از این حیث دومین خط حمله برتر این رقابت‌ها در گروه ب را به خود اختصاص داد.

شهرداری آستارا دیگر تیم موفق گیلانی در لیگ دسته دوم بوده است؛ حسن اشجاری در واپسین روزهای نقل و انتقالاتی به این تیم ملحق شد و به‌ همین دلیل نتایج شهرداری در ابتدای لیگ چندان باب دل هوادارانش نبود.

مرزداران گیلان زمین رفته ‌رفته به نظم مورد نظر اشجاری دست پیدا کرده و با ایستادن در مکان دوم گروه الف رقابت‌های لیگ دسته دوم راهی پلی‌آف شدند؛ شهرداریچی‌ها با کسب ۱۵ پیروزی، ۷ تساوی و ۴ شکست تنها به‌دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال ملاثانی راهی پلی‌آف شدند و قدرت برتر خود را به رخ دیگر مدعیان کشیدند.

شهرداری آستارا در دو دیدار رفت‌ و برگشت پلی‌آف مقابل پاس همدان به ‌تساوی یک‌ بر یک دست‌ یافت، آستارایی‌ها در انزلی به ‌عنوان میزبان مقابل شهرداری همدان تن به شکست یک بر صفر دادند ولی در همدان این نتیجه را جبران کرده و تکلیف صعود به ضربات پنالتی کشید.

شاگردان اشجاری در ضربات پنالتی موفق شدند به‌عنوان دومین نماینده لیگ دویی گیلان به لیگ دسته اول صعود کنند و شاهکار گیلانی‌ها در لیگ دسته دوم را تکمیل کنند.

شهرداری فومن سومین تیم گیلانی است که در رقابت‌های لیگ دسته دوم به میدان رفت، فومنی‌ها حال‌ و روز این روزهای فوتبال گیلان را به‌خوبی ترسیم کرده و با تحمل ۲۰ شکست و دریافت ۸۴ گل به بدترین شکل ممکن راهی لیگ دسته سوم شدند.

فومنی‌ها که تا همین دو فصل پیش با سرمربیگری حسن اشجاری در آستانه صعود به لیگ یک فوتبال کشورمان بودند اینک با کسب تنها دو پیروزی و چهار تساوی با ۱۰ امتیاز به‌عنوان قعرنشین از لیگ دسته دوم خداحافظی کرده و شاید به‌زودی از عرصه فوتبال نیز کناره‌گیری کنند.

ناکامی فوتبال گیلان در لیگ دست سوم

فوتبال گیلان در فصل گذشته رقابت‌های لیگ دسته سوم با دو نماینده شانس خود را برای صعود به لیگ دسته دوم آزمود و فرهنگ ایثار آستارا و پاس گیلان با عملکردی متفاوت در این لیگ به کار خود خاتمه دادند.

مرزداران گیلان زمین با کسب ۱۹ امتیاز در نخستین تجربه‌ خود در لیگ دسته سوم به مکان هفتمی جدول ۱۰ تیمی بسنده کردند و فصل آتی نیز در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت ولی در سوی مقابل پاس گیلان با کمترین بودجه و اتکا به سربازان بومی خود در یک‌قدمی صعود قرار داشت.

شاگردان اسماعیل رجب‌زاده در هفته پایانی رقابت‌های لیگ دسته سوم در ورزشگاه سردار جنگل مقابل عقاب تهران تن به‌ تساوی بدون گل داده و در حالی ‌که باید به ‌عنوان بهترین تیم سوم گروه‌های سه‌گانه رهسپار پلی‌آف می‌شدند با تصمیمی عجیب از سوی فدراسیون فوتبال روبه‌رو شدند.

مقاومت نوین تهران در نیم‌فصل دوم از حضور در این رقابت‌ها انصراف داد و فدراسیون در حالی ‌که باید بازی‌های نیم‌فصل دوم این تیم را از جدول مسابقات حذف کند با حذف کامل بازی‌های این تیم و کسر ۶ امتیاز از پاس گیلان (پاس در دو بازی رفت‌ و برگشت شش امتیاز مقابل مقاومت کسب کرد) عملاً سبزپوشان رشتی را از صعود به پلی‌آف ناکام گذاشت.

عملکرد نمایندگان فوتبال گیلان در فصل ۹۹-۹۸ نشان از پسرفت فوتبال این خطه داشته و به نظر می‌رسد مدیریت ورزشی در استان گیلان نیاز به خانه‌تکانی اساسی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 19 =